• 0

Vreme čitanja: oko 5 min.

Posle 40 godina Frecce Tricolori dobijaju novi avion: Izgled potpisuje poznata dizajnerska kuća

Vreme čitanja: oko 5 min.

Bojenje novih aviona nacionalne akro grupe osmislila je Pininfarina, poznata italijanska dizajnerska i inženjerska firma čuvena po dizajnu luksuznih automobila

  • 0

Nakon četiri decenije, akrobatska grupa italijanskog vazduhoplovstva, čuvene Frecce Tricolori (Trobojne strele) dobija novi tip aviona: danas već stare Aermacchi MB-339 avione zameniće Leonardo M-346 Master.

Prvobitno je odlučeno da novi avion nacionane akro grupe poznate u italijanskoj javnosti pod skraćenicom PAN (Pattuglia Acrobatica Nazionale) bude M-345 High Efficiency Trainer, ali je Italijansko ratno vazduhoplovstvo objavilo juče i zvanično da je M-346 (vojna oznaka T-346A) izabran kao naslednik MB-339.

Popularni italijanski sajt TheAviationsit navodi da će M-345 avioni biti korišćeni za obuku pilota u fazama 2 i 3, zamenjujući starije MB-339A avione, ali ovaj tip nije bio smatran pogodnim za akrobacije u velikoj formaciji, što je karakteristika Frecce Tricolori. Umesto toga, PAN će koristiti “impresivne performanse novog T-346 Mastera, čiji će poboljšani potisak i manevaribilnost biti ključni za očuvanje spektakularnog kvaliteta prikaza”.

Novi avioni Frecce Tricolori zvanično su predstavljeni u vazduhoplovnoj bazi Istrana u severoistočnom delu Italije tokom ceremonije kojoj su prisustvovali italijanski ministar odbrane Gvido Kroseto i načelnik Glavnog štaba italijanskog ratnog vazduhoplovstva general Luka Goreti. Događaj je obeležio povratak Frecce Tricolori sa njihovog turneje po Severnoj Americi 2024.

Frecce Tricolori su za M-346 dobili i novu, redizajniranu šemu bojenja. Italijani ne bi bili Italijani da novi dizajn ne potpisuje ime koje je u svetu dizajna jednako poznato koliko i Frecce Tricolori u vazduhoplovstvu: bojenje nacionalne akro grupe osmislila je Pininfarina, poznata italijanska dizajnerska i inženjerska firma čuvena po svom radu u automobilskoj industriji, naročito u dizajnu luksuznih i high performace automobila.

Od Aermacchija i Jakovljeva do Leonarda

Leonardo M-346 je razvijen u saradnji italijanskog Aermacchija i ruskog Jakovljeva, zamišljen kao moderni avion za naprednu obuku borbenih pilota i laki jurišnik u sekundarnoj ulozi. Ruska kompanija se povukla iz zajedničkog projekta 2000. godine i razvila svoj Jak-130, a Italijani su nastavili projekat samostalno. Aermacchi je 2003. godine postao Alenia Aermacchi i kasnije se utopio u konzorcijum Leonardo.

M-346 je uveden u Italijansko ratno vazduhoplovstvo (Aeronautica Militare Italiana) 2015. godine i od tada je, kako to ističu na Apeninskom poluostrvu, “pokrenuo revoluciju u obuci, jer nije samo doneo avion, već ceo integrisani sistem povezan sa simulatorima i različitim obukama”. Performanse i oprema aviona slične su onima kod naprednih borbenih aviona 4. i 5. generacije, omogućavajući jednostavni prelazak i pri tome smanjujući troškove obuke.

Zahvaljujući performansama aviona, iskustvo letenja na T-346 je uporedivo sa F-16 Fighting Falcon. Zbog toga je M-346 takođe korišćen kao tzv. aggressor avion tokom obuke u vazdušnim borbama sa odličnim rezultatima od 2015. godine. T-346 je navodno uspeo da nadmanevriše i "obori" F-15C tokom ovih vežbi.

Performanse aviona su nedavno unapređene, povećanjem maksimalnog dozvoljenog napadnog ugla sa 25° na 30° i povećanjem g limita - opterećenja kome se sme izlagati - kada je avion opremljen spoljnim rezervoarom goriva sa 5 g na 6 g.

m-346 Foto: Shutterstock

Aeronautica Militare Italiana trenutno raspolaže sa 18 M-346 aviona, koji lete iz baze Dičimomanu zajedno sa četiri aviona u vlasništvu Leonarda kao deo kompozitne flote 61° Stormo i Međunarodne škole za obuku letenja.

Frecce Tricolori trenutno koriste 11 aviona, označene od Pony 0 do Pony 10, plus nekoliko rezervnih.

Prema nekim informacijama, AMI bi moglo da nabavi 15 novih M-346 aviona kako bi opremilo Frecce Tricolori.

Pored Italije, M-346 do sada je prodat Izraelu, Poljskoj i Singapuru.

MB-339: Avion koji su proslavile Frecce Tricolori

Avion koji je PAN koristila prethodne četiri decenije, takođe školsko-borbeni MB-339 je nastao kao zamena za MB-326, prethodno korišćen za obuku italijanskih pilota, i dizajniran je sa skoro celokupnom italijanskom tehnologijom, osim Rolls-Royce Turbo Viper 632 motora. MB-339 je prvi put poleteo 1976. godine i uveden u upotrebu 1981. godine, odmah pokazujući velike sposobnosti kako kao napredni trenažer, tako i kao avion za napad sa tla. Tehnološki i generacijski, MB-339 je u klasi jugoslovenskog G-4 Super Galeba.

PAN Frecce Tricolori Salinger Igor

Popularnost MB-339 veoma je doprinela usvajanju od strane italijanskog nacionalnog akrobatskog tima 1982. godine, što će verovatno biti slučaj i sada sa Leonardo M-346. Avion je takođe imao dobar komercijalni uspeh van Italije, i bio je u upotrebi u Argentini, Peruu, Maleziji, Novom Zelandu, Nigeriji, Ujedinjenim Arapskim Emiratima, Eritreji i Gani. Neki MB-339 avioni iz Novog Zelanda sada su dobili novu svrhu sa privatnom firmom Draken International, koja pruža usluge obuke borbenih pilota.

PAN Frecce Tricolori Salinger Igor

Frecce Tricolori koriste izmenjenu verziju MB-339A, sa oznakom MB-339PAN. U odnosu na serijske primerke, avioni imaju određene modifikacije, kao što su instalacija sistema za dim i uklanjanje bočnih rezervoara, koji se mogu ponovo instalirati za misije gde se traže duži preleti poput skorašnje turneje po Severnoj Americi 2024.

Ova modifikacija je bila potrebna jer bi veliki bočni rezervoari ograničili manevaribilnost tokom određenih akrobatskih manevara. U svojoj standardnoj konfiguraciji za prikazivanje, MB-339PAN je opremljen sa dva rezervoara "duale upotrebe" ispod krila koja drže gorivo i tečnost koja se koristi za proizvodnju dima.

Dubai Air Show Foto: Tanjug/AP

La bomba od 1930 do danas

Frecce Tricolori spada među najpoznatije akrobatske grupe na svetu, rame uz rame sa britanskim Red Arrows, francuskim Patrouille de France ili američkim Blue Angels i Thunderbirds.

Italijani ističu kako je PAN “naslednik i čuvar tradicije akrobatskog letenja, koja je nastala 1920-ih na aerodromu Kampoformido, smeštenom nekoliko kilometara severoistočno od Rivolta. Kampoformido je bio dom 1° Stormo Caccia (lovački ving), a njegov komandant, potpukovnik Rino Korso Fugier, dobio je ideju 1928. godine da akrobatsko letenje može biti korišćeno kao bitan deo obuke vojnih pilota za postizanje veštine i koordinacije u letu, što bi dovelo do maksimalne efikasnosti u vojnoj upotrebi aviona.

PAN Frecce Tricolori Salinger Igor

Iste godine, tri pilota su izvela prvi prikaz sa Fiat CR.1 dvokrilnim lovcima leteći u formaciji. Tadašnje Kraljevsko italijansko ratno vazduhoplovstvo je bilo skeptično, ali je godinu dana kasnije odobrilo ovu ideju, dočekavši pilote koji su prvi put doleteli iz Sjedinjenih Američkih Država u Rim. Prikaz je bila trijumf i Campoformido je ubrzo postao dom škole za akrobatsko letenje.

Aeronautica Militare Italiana 100 anni Aeronautica Militare

Škola je takođe kreirala 1930-ih jedan od najpoznatijih manevara koji se i danas izvode od strane Frecce Tricolori tzv. la bomba, pri kome se grupa aviona, kada dostigne određenu visinu radeći grupnu petlju, razilazi u svim pravcima u letu ka zemlji.

(Aero.rs)

Video: Srpski leteći vatrogasci: Više od dva miliona litara vode izbacili na požare za manje od mesec i po

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>