Verovali ili ne: Najstariji avioni koji još lete u USAF imaju više od 65 godina
Koliko puta ste po raznim forumima na internetu pročitali da se piloti našeg Ratnog vazduhoplovstva "igraju životom" jer lete u "kantama"? Uzalud pokušaji da se "stručnjacima" objasni kako održavanje letelica igra najvažniju ulogu u radnom životu jedne letelice.
Da nije tako - zar ne bi (verovatno najmoćnije na svetu) američko ratno vazduhoplovstvo (USAF) izbacilo iz upotrebe sve što je starije od (recimo) 20 godina?
Verovali ili ne, u tom i takvom vazduhoplovstvu lete avioni koji su brojem godina nadmašili i potpisnika ovih redova, a verujte nam, to u novinarstvu već postaje teško. Najstarije letelice imaju - čak 67 godina, navodi Simple Flying, a mi vam donosimo pregled pet najstarijih vazduhoplova koji su još uvek u aktivnoj službi USAF.
KC-135 Stratotanker
Najstariji vazduhoplov na ovoj listi je Stratotanker, vojni avion za dopunu goriva u vazduhu, koji je uveden u naoružanje 1957. godine i od tada predstavlja okosnicu operacija dopune goriva USAF-a.
Avion ima tročlanu ili četvoročlanu posadu, sa četiri motora CFM International F108-CF-100. Dolet mu je 2.400 km sa maksimalnim opterećenjem gorivom.
Prema dostupnim podacima, USAF raspolaže sa 376 "radnih konja" (kako ih pojedini nazivaju), koji su spremni da ostanu u službi dok ih ne zamene noviji tankeri, poput KC-46 Pegaza.
Cessna T-51A Deathhawk
Mali dvosed koji je u naoružanje USAF uveden iste godine kad i Stratotanker je vojna varijanta civilne Cessne 150/152, koja se koristi prvenstveno kao trenažni avion. Kroz godine, ovaj avion je igrao ključnu ulogu u početnoj obuci pilota.
Ovaj jednomotorni klipni avion može u vazduhu da pređe 780 kilometara i još tri su u aktivnoj upotrebi u USAF.
Za 67 godina koliko je u upotrebi - bio je integralni deo obuke velikog broja pilota američkog ratnog vazduhoplovstva.
B-52 Stratofortress
Verovatno najpoznatiji avion u USAF, za koji mnogi kažu da je ikona pilota u SAD, uveden je u naoružanje 1961. godine. Prvobitno je bio predviđen kao dalekometni, podzvučni strateški bombarder sa petočlanom posadom.
Ovaj vazduhoplov prošao je kroz brojne nadogradnje kako bi ostao operativan i u današnjim danima. Leti uz pomoć osam Pratt & Whitney TF33-P-3/103 turboventilatorskih motora. Ima dolet od 14.080km bez dopune goriva u vazduhu.
USAF raspolaže sa još 76 operativnih aviona ovog tipa. B-52 je još uvek oslonac strateških bombarderskih sposobnosti vazdušne komponente oružanih snaga SAD. Korišćen je u brojnim sukobima, uključujući Vijetnamski rat, Zalivski rat i novije angažmane na Bliskom istoku. Ono što B-52 čini posebnim je njegova izdržljivost i mogućnost da nosi najširi spektar naoružanja.
TC-135S/W
Ovaj vazduhoplov koji je varijanta Boeinga KC-135 Stratotankera, zapravo je letelica posebno prilagođena za obuku posada. Oznaka S/W odnosi se na različite modele korišćene za obuku u elektronskom ratovanju i izviđanju.
Uprkos svojoj starosti, TC-135 je i dalje ključan za održavanje spremnosti USAF-a u elektronskom ratovanju. Ima posadu od dva pilota i dva navigatora, a leti uz pomoć četiri CFM International F108-CF-100 turboventilatorska motora. Domet je 5.552 km, a još svega tri letelice su operativne.
Prema magazinu "Air & Space Forces", TC-135 i dalje služi kao trenažni avion za misije izviđanja i elektronskog ratovanja. Sposobnost TC-135 da simulira realne uslove, osigurava da posade USAF-a ostanu spremne za razne borbene situacije.
T-38A/C/AT-38B Talon
Ako ste gledali najpopularniji film o vazduhoplovstvu svih vremena, Top Gun (mislimo na prvi deo, naravno), onda znate o kom avionu se radi: "tajnovitom" i izmišljenom Migu 28.
Northrop T-38 Talon nosi titulu prvog nadzvučnog aviona za obuku na svetu. Kao najproizvođeniji nadzvučni trenažni avion, sa više od 1.100 proizvedenih primeraka, ovaj avion je poslužio za obuku generacija pilota USAF-a, pripremajući ih za letenje u avionima kao što su F-16 i F-22.
Ovaj dvomotorni avion (2 x General Electric J85-GE-5 turbojet motora) uveden je u naoružanje 1961. godine. Ima dolet od 1.825 kilometara, a USAF raspolaže sa još 495 operativnih letelica. Sa impresivnom maksimalnom brzinom od Mach 1,3, T-38 Talon ostaje ključni deo programa obuke pilota USAF-a.
Planirano je da ga zameni Boeing-Saab T-7 Red Hawk.
A kod nas?
Samo da znate: najstariji vazduhoplov koji je bio u operativnoj upotrebi ove godine u srpskom Ratnom vazduhoplovstvu je An-2 - vojna oznaka T-71. Sedam aviona ovog tipa isporučeno je tadašnjoj Jugoslovenskoj narodnoj armiji 1977. godine (dakle čitavih 20 godina nakon uvođenja Stratotankera i Deathhawka), a avion sa evidencijskim brojem 70373 remontovan je u Mađarskoj pre osam godina.
(Aero.rs)
Video: Tigrovi sa Lađevaca: Orlovi 241. lovačko bombarderske avijacijske eskadrile
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.