Žena naučila da leti helikopter pa otela muža iz zatvora stražarima ispred nosa

   
Čitanje: oko 9 min.
  • 1

Helikopter Alouette II zalebdeo je tik iznad krova jednog od najčuvanijih pariskih zatvora, Sante (La Santé). Rotor je sekao vazduh uz karakteristično zujanje otvorenog motora Turbomeca Artouste i klaparanje lopatica, podižući oblake prašine i pokoji crep, dok su zatvorenici u dvorištu u neverici podizali glave ka nebu. Za dvojicu njih, ipak nije bilo iznenađenja.

Na krovu, scena koja deluje kao kadar iz akcionog filma, a ne stvarni život: Muškarac obučen u crveno grčevito se penje ka skijama helikoptera. Neki očevici su posle tvrdili da mu je spušten konopac da bi mogao da se popne. Za komandama naizgled krhkog helikoptera – koji svojim kapljičastim, skoro sasvim providnim trupom i rešetkastim repom podseća na vilinog konjica – ne sedi neki prekaljeni vojni veteran, već njegova supruga. Žena koja je do pre nekoliko meseci znala o letenju verovatno koliko i o nuklearnoj fizici.

Toga 26. maja 1986. je Nadin Vožur, u ime ljubavi i odanosti, ali i smelosti koja se graničila sa ludilom, izvela bekstvo iz zatvora koje se i danas smatra jednim od najspektakularnijih u istoriji francuskog pravosuđa. Ipak, iza često romansirane verzije koja je godinama punila novine i magazine, a kasnije i portale, i naslova u kojima je dominirao narativ o večnoj ljubavi, krila se mnogo mračnija, rizičnija i, na kraju, tragičnija priča.

Nektarine kao ručne bombe i lažni pištolj

Mišel Vožur nije bio običan zatvorenik. Kao okoreli pljačkaš banaka sa dugim dosijeom, bio je smešten u odeljenje maksimalne bezbednosti zatvora Sante u srcu Pariza. Nije mu bilo strano da učestvuje u visokorizičnim kriminalnim poduhvatima i bio je više puta zatvaran tokom 1970-ih i 1980-ih zbog oružanih pljački i drugih prestupa. Sada je služio zatvorsku kaznu od ukupno 28 godina zbog oružane pljačke i pokušaja ubistva policajca. Iza sebe je imao i nekoliko pokušaja bekstva iz zatvora.

Zidovi su bili visoki, stražari naoružani, ali Mišel je imao nešto što niko drugi nije – suprugu spremnu na sve.

Dok je tada tridesetpetogodišnji Mišel brojao dane u zatvoru, njegova godinu dana mlađa supruga Nadin, majka njihovo dvoje dece, skovala je plan koji je delovao nemoguće. Pod lažnim imenom Lena, upisala je školu letenja pri aero-klubu San Sir Lekol (Saint-Cyr-l'École), na zapadnoj periferiji Pariza.

Njena volja bila je nesalomiva – za samo pet meseci obuke, od potpune početnice postala je vlasnik zvanične i legalne dozvole privatnog pilota helikoptera (PPL-H). Instruktori su kasnije, u potpunom šoku, svedočili da je Lena bila izuzetno fokusirana, gotovo štreberski posvećena učenica koja je napredovala atipičnom brzinom. Niko od njih nije ni posumnjao da ona ne vežba precizno lebdenje radi hobija, već da se sprema da upravlja helikopterom u jednoj od najsmelijih akcija veka, sa jedinim ciljem – da otme sopstvenog muža iz zatvora.

Plan je bio genijalan u svojoj jednostavnosti i drskosti. Tog jutra, Mišel i još jedan zatvorenik probili su se do krova koristeći oružje koje bi u svakoj drugoj situaciji izazvalo smeh. U rukama su držali „ručne bombe“ – koje su zapravo bile nektarine ofarbane u maslinasto zelenu boju. Uz to, Mišel je bio „naoružan“ i lažnim pištoljem – u zavisnosti od izvora, pominje se plastična igračka ili da je bio izrezbaren od drveta i ofarban u crno da izgleda što realnije.

Stražari, suočeni sa pretnjom eksplozijom i ludilom u očima očajnika, povukli su se ne želeći da rizikuju živote. Put ka krovu bio je slobodan.

Helikopter zatvor bekstvo Michel Vaujour Nadine Bourgoin Foto: Profimedia/AFP/GEORGES BENDRIHEM

Trenutak istine na krovu zatvora

Dok se zvuk helikopterskog rotora pojačavao i počeo da odjekuje o zidove zatvora, drama je dostizala vrhunac. Nadin je, pokazujući neverovatnu hladnokrvnost za pilota početnika, spustila Alouette II u opasno uski prostor iznad krovova, boreći se sa vetrom i vrtloženjem vazduha koju stvaraju zatvorske zgrade.

U tom presudnom momentu, plan se zakomplikovao. Drugi zatvorenik, izvesni Pjer, koji je trebalo da pobegne sa Mišelom, u opštem metežu nije uspeo da se ukrca. Dok se letelica opasno ljuljala, on je ostao na krovu, a Mišel je, viseći na skijama helikoptera, signalizirao Nadin da krene. Uskočio je u kabinu dok je letelica još uvek nestabilno lebdela iznad krova. Nadin je povukla palicu. Beli Alouette II se vinuo u parisko nebo, ostavljajući za sobom zbunjene stražare i zatvor koji je do tada važio za neosvojiv.

Sleteli su na obližnji sportski teren univerzitetskog kampusa, gde ih je čekao automobil. Nestali su u gužvi metropole, ostavivši policiju da zuri u prazno nebo.

Nadine Vaujour, begstvo iz zatvora Foto: MICHEL GANGNE / AFP / Profimedia

Cena romantičnog bega: Krvavi kraj u Parizu

Mediji su „poludeli“. Priča o ženi koja uči da leti da bi spasila muža obišla je svet. Javnost je u tome videla modernu bajku, dokaz da ljubav pobeđuje sve prepreke. Ali realnost bekstva nije imala holivudski sjaj.

Njihova sloboda trajala je samo četiri meseca. Život u bekstvu nije bio romantično putovanje, već konstantna paranoja i nedostatak novca. Kraj je došao 28. septembra 1986. godine u Parizu. U očajničkom pokušaju da dođu do sredstava, organizovali su pljačku banke u naselju Port de Banjol.

Akcija je pošla po zlu. Policija – i to čuvena hibridna jedinica poznata pod nazivom BRI (Brigade de recherche et d'intervention, poznata i kao Anti-gang) – ih je opkolila i usledila je žestoka pucnjava. Mišel je pogođen direktno u glavu. Iako je povreda bila katastrofalna – metak mu je oštetio mozak i izazvao paralizu (hemiplegiju) – nekim čudom je preživeo. Prema većini izvora, uključujući i televizijske izveštaje, Nadin je bila u parkiranom BMW-u koji je trebao da posluži za beg i uhapšena je na licu mesta, bez otpora.

Nadin: Devojka od vazduha koja je izabrala tišinu

Sudbina je za „par iz helikoptera“ imala scenario koji ni Holivud ne bi mogao da napiše – ali bez srećnog kraja u dvoje. Dok je njihov let trajao samo nekoliko minuta, posledice su odjekivale decenijama.

Nadin Vožur je pred sudom prošla neočekivano dobro. Zahvaljujući olakšavajućim okolnostima i činjenici da tokom bekstva niko nije povređen, osuđena je na relativno kratku kaznu. Odslužila je 18 meseci iza rešetaka.

Po izlasku na slobodu, suočena sa medijskom pomamom i potrebom da objasni svoje motive, 1989. godine objavljuje autobiografiju pod nazivom La Fille de l'air (Devojka od vazduha ili u slobodnom prevodu Nestala bez traga). Knjiga je postala bestseler, detaljno opisujući kako je majka dvoje dece savladala strah i pilotske veštine zbog ljubavi. Njena priča je bila toliko neverovatna da je 1992. godine ekranizovana u istoimeni film, u kojem je lik Nadin tumačila slavna francuska glumica Beatris Dal.

Ipak, svetla reflektora nisu prijala stvarnoj Nadin. Ubrzo nakon filma, ona donosi odluku da se potpuno povuče. Razvodi se od Mišela početkom devedesetih, shvativši da brak sa čovekom osuđenim na decenije robije nema budućnost. Promenila je život iz korena i danas živi u potpunoj anonimnosti, daleko od očiju javnosti koja ju je nekada slavila kao heroinu.

Mišel: Joga, samica, nova ljubav i najlepše bekstvo

Za Mišela, put do slobode bio je mnogo duži i trnovitiji. Ranjavanje u glavu tokom hapšenja ostavilo ga je sa teškom hemiplegijom, oduzetošću leve strane tela. Lekari su bili skeptični, ali Mišel je u zatvoru pronašao novi spas – ne u helikopterima, već u umu. Fanatično se posvetio jogi i meditaciji, vežbajući satima svakog dana u svojoj ćeliji. Neverovatnom snagom volje uspeo je da povrati potpunu pokretljivost tela, što je medicinski fenomen sam po sebi.

Helikopter zatvor bekstvo Michel Vaujour Nadine Bourgoin Foto: Profimedia/AFP/GEORGES BENDRIHEM

Proveo je ukupno 27 godina u zatvoru, od čega čak 17 godina u samici, postavši jedan od najpoznatijih zatvorenika u Francuskoj. Dok je bio iza rešetaka, započeo je prepisku sa studentkinjom prava po imenu Jamila. Njihova veza prerasla je u brak – venčali su se u zatvoru 1999. godine.

Mišel Vožur je konačno pušten na slobodu 2003. godine. Danas je on potpuno drugi čovek – pisac, scenarista i motivacioni govornik koji svoje iskustvo koristi da odvrati mlade od kriminala. Objavio je svoju knjigu Ma plus belle évasion (Moje najlepše bekstvo), u kojoj tvrdi da njegovo najveće bekstvo nije bilo ono helikopterom, već duhovno bekstvo od sopstvenog besa i nasilja.

Priča o Mišelu i Nadin ostaje svedočanstvo jednog vremena. Iako više nisu zajedno, taj sunčani majski dan 1986. godine zauvek ih je vezao u istoriji kao par koji je dokazao da za one koji se usude – čak ni nebo nije granica, makar samo za jedno blesavo leto, negde daleko, kako su godinama kasnije ispevali Kiki Lesandrić i Piloti.

Aérospatiale Alouette: Mašina koja je omogućila nemoguće

Nemoguće je ispričati ovu priču bez pominjanja trećeg glavnog aktera – helikoptera. Aérospatiale SE 3130 / SA 318 Alouette II (fr. ševa) nije slučajno izabran za ovaj zadatak. Reč je o francuskoj ikoni vazduhoplovstva, prvom serijskom helikopteru na svetu pogonjenom gasnom turbinom umesto teškim klipnim motorom.

Ova laka, okretna letelica, koja je prvi put poletela 1955. godine, bila je savršena za razne zadatke, između ostalog i ovakve urbane „gerilske“ akcije. Jedna od karakteristika mu je prepoznatljiva **providna kabina („bubble canopy“) **koja pruža izvanrednu preglednost u svim pravcima – što je Nadin bilo presudno za precizno sletanje na krov.

Ovo rešenje preuzela je kasnije i čuvena Gazela i drugi francuski (danas evropski) helikopteri. Za razliku od kasnijeg Alouette III modela, „Dvojka“ ima karakterističan rešetkasti rep, bez oplate, što joj daje pomalo krhak izgled.

Pokretao ga je za to vreme revolucionarni Turbomeca Artouste II motor koji je proizvodio prepoznatljiv, delimično piskav zvuk, a mogao je da ponese pilota i četiri putnika brzinom do 185 km/h. Njegova sposobnost da stabilno lebdi i brzo menja visinu bila je ključna za manevrisanje iznad zatvorskih dimnjaka.

Njegov naslednik, Alouette III, koji se pojavio krajem pedesetih, bio je veća i robustnija mašina. Sa zatvorenom strukturom repa, jačim motorom i mestom za sedam putnika, „Trojka“ je postala standard za gorsku službu spasavanja i vojne operacije širom sveta, ali je upravo manja i agilnija „Dvojka“ ostala upamćena kao simbol ovog drskog bega.

Dva Alouette III koristilo je i RViPVO nekadašnje SFRJ, prvenstveno za potrebe prevoza.

Vertikalna begstva: Nisu bili jedini

Slučaj Vožur otvorio je Pandorinu kutiju. Zatvori širom sveta shvatili su da su njihovi zidovi visoki, ali da im je "nebo bušno". Spisak onih koji su pokušali – i uspeli – da pobegnu rotokopterima je zapanjujuće dug.

Možda najpoznatiji je Francuz Paskal Paje. On drži nezvanični svetski rekord: ne samo da je pobegao helikopterom iz zatvora 2001. godine, već se dve godine kasnije vratio istim putem – ne da bi se predao, već da bi helikopterom izvukao trojicu svojih prijatelja! Neverovatno, ali Paje je ponovo uhapšen, da bi 2007. godine po treći put pobegao iz zatvora otetim helikopterom.

Sličan scenario viđen je i u Grčkoj, gde su zloglasni Vasilis Paleokostas i Alket Rizaj dva puta bežali iz istog zatvora Koridalos. Drugi put su to učinili dok je helikopter lebdeo iznad dvorišta, a oni se popeli uz merdevine od užeta, dok su stražari mirno posmatrali misleći da je u pitanju najavljena inspekcija.

Ipak, priča Nadin i Mišela Vožur ostaje jedinstvena. Ne zbog tehnike ili uspeha, već zbog činjenice da za komandama nije sedeo plaćenik, oteti pilot ili član bande, već supruga koja je, vođena slepom odanošću, naučila – potpuno legalno – da kroti krhki helikopter samo da bi svom čoveku poklonila još jedan, makar i kratak, udah slobode.

(Aero.rs)

Video: Airbus Helicopters H120

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Teniser1

    19. novembar 2025. | 08:42

    Tekst je zanimljiv. Fale vam Novica Živković I Bruno Sulak.

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>