Vreme čitanja: oko 7 min.
Avion kome su nazdravljali Tito i Čaušesku: 50 godina od prvog leta Orla
Vreme čitanja: oko 7 min.
Pola veka od prvog leta, preostali Orlovi i dalje su jedini namenski jurišni avioni u današnjoj Vojsci Srbije
RViPVO je popunilo dve izviđačke eskadrile - 353 iae u Mostaru i 351 iae u Cerklju sa predserijskim avionima koji su opremljeni da budu izviđači označeni IJ-22 (izviđač jurišni) i INJ-22 (izviđač nastavno jurišni) za dvosed. Rumuni su svoje avione IAR-93 sa motorima bez dopunskog sagorevanja uvrstili u jurišne eskadrile zbog potrebe za hitnom zamenom dotrajalih MiG-17.
Povećani Orao, označen SY-1, kasnio je zbog problema sa razvojem komore za dodatno sagorevanje, pa je prototip poleteo tek 20. oktobra 1983. godine. Veća snaga motora i dodatno smanjenje mase, postignuto novim tehnologijama izrade konstrukcije, značajno su poboljšali performanse.
Deceniju posle prvog leta Orla, u novembru 1984. opitni pilot VOC, major Marjan Jelen je u poniranju sa visine od 12000 metara pod uglom od 30 stepeni probio zvučni zid, odnosno postigao brzinu veću od brzine i tako ušao u istoriju kao prvi pilot koji je to učinio sa avionom domaće proizvodnje.
Do kraja osamdesetih, RViPVO imalo je tri jurišne eskadrile Orlova: 238 lbae. u Cerklju, 241. lbae u Skoplju i 242. lbae u Podgorici. Ukupno je naručeno 206 aviona za oba ratna vazduhoplovstva. Isporuke su prekinute raspadom i građanskim ratom u SFRJ i Orao se našao u ratnom.
Na aerodromu Mahovljani, u blizini Banja Luke, proglašenjem SRJ u aprilu 1992 i povlačenjem jedinica JNA u novu državu, ostala je pod kontrolom ViPVO Republike Srpske eskadrila sa 12 Orlova koji su učestvovali u borbenim akcijama, uostalom kao i pod oznakama JNA. Nekoliko aviona je letelo na zadatke sa krajiskog aerodroma Udbina.
Početkom agresije NATO na Saveznu Republiku Jugoslaviju, “skinute su rukavice” i RViPVO je dobilo zadatak da dejstvuje po ciljevima albanskih oružanih formacija na Kosovu i Metohiji. Kao udarnoj pesnici avijacije, zadatak je pripao 98. lovačko-bombarderskom avijacijskom puku i pilotima Orlova 241. eskadrile sa aerodroma Lađevci. Leteli su u uslovima potpune vazdušne premoći i dejstvovali po neprijatelju iz brišućeg leta. Drugog dana rata, tokom jednog takvog zadatka, poginuo je major Života Đurić, komandant 241. lbae. Bila je to prva pogibija pilota u ratu 1999, nažalost ne i jedina. Na dvadesetpetu godišnjicu ovog događaja, Aero.rs objavio je tekst koji možete pročitati ovde.
Pola veka od prvog leta, preostali Orlovi i dalje su jedini namenski jurišni avioni u današnjoj Vojsci Srbije. Njima je opremljena 241. lbae Tigrovi sa aerodroma Morava, odnosno Lađevci pored Kraljeva.
Već duže vreme u toku je modernizacija Orla ovim savremenijim napadno-navigacionim uređajima i vođenim naoružanjem. Vreme koje dolazi pokazaće da li će se i u kojoj meri ovaj projekat realizovati i po pitanju obima modernizacije i broja modernizovanih primeraka, kao i koje su njegove namere: povećanje jurišnih kapacita RViPVO ili pokazna vežba osposobljenosti domaće namenske industrije.
(Aero.rs)
Video: Tigrovi sa Lađevaca: Orlovi 241. lovačko bombarderske avijacijske eskadrile
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Knjigolistac
Bio najbolji avion na svetu jer je bio nas i Rumunski. Bravo za te ing.i tehnicare. Sada mozda mogu da ofarbaju neke druge i to je kraj.
Podelite komentar
ALEKSANDAR I
Meni, jedan od naljepsih aviona!
Podelite komentar