Airbus Helicopters isporučio je prva dva od osam naručenih novih helikoptera H225M Caracal francuskoj Generalnoj direkciji za naoružanje (DGA) za potrebe francuskih vazduhoplovnih i svemirskih snage (Armée de l'Air et de l'Espace).
Vazduhoplovi, naručeni 2021. godine, zameniće trenutno aktivne starije helikoptere SA330 Puma u francuskim prekomorskim teritorijama: Francuska Gvajana, Džibuti i Nova Kaledonija. Na taj način će se "doprineti harmonizaciji flote helikoptera ove grane vojske", navodi Airbus kao i da će se helikopteri će se koristiti za operativne misije, potragu i spasavanje, kao i za različite pomoćne zadatke.
Kao i svi novoproizvedeni H225M helikopteri, osam novih letelica opremljeni su najsavremenijom avionikom. Francuski H225M imaju elektro-optičkim sistem Safran Euroflir 410 i inercijalni navigacioni sistemom Sigma. Nova oprema uključuje i Thales VUHF radio TRA6034 i IFF (sistem za identifikaciju prijatelj-neprijatelj) transponder TSC4000.
H225M je vojna varijanta skoro identičnog civilnog helikoptera H225 Super Puma. Direktno poreklo vodi od Eurocopter AS532. Civilne varijante su zadržale ime Super Puma, dok su vojne nazvane - sasvim adekvatno - po drugim divljim mačkama iz iste porodice Cougar i Caracal. Dok je termin "cougar" na engleskom jeziku sinonim za pumu koji se koristi uglavnom na severnoameričkom kontinentu, karakal je slična divlja mačka koja nastanjuje Afriku i delove Azije.
Airbus Helicopters H225M, prvobitno razvijen kao Eurocopter EC725 je vojni višenamenski transportni helikopter. Razvijen je na osnovu modela Eurocopter AS532 Cougar, posebno prilagođen za vojne potrebe i za duge misije. Sa dvomotornom konfiguracijom, H225M može da primi do 28 vojnika uz dvočlanu posadu.
H225M je razvijen između ostalog kako bi ispunio zahteve Francuskog ratnog vazduhoplovstva za specijalizovanim modernim helikopterom za CSAR (Combat Search and Rescue - borbeno traganje i spasavanje) zadatke. Tokom ispitivanja sprovedenih između 1996. i 1999. godine, model AS 532 A2 Cougar ocenjen je kao nedovoljno adekvatan zbog ograničenja u snazi motora, autonomiji (trajanju) leta i borbene izdržljivosti. Ovo je podstaklo tadašnji Eurocopter da razvije unapređenu varijantu, kasnije nazvan EC725. Prvi prototip obavio je svoj prvi let 27. novembra 2000. godine.
Zasnovan na modelu AS532 Cougar, H225M uvodi značajna unapređenja, uključujući petokraki kompozitni glavni rotor sa optimizovanim profilom za smanjenje vibracija. Letelicu pokreću dva Turbomeca Makila motora, opremljena sistemom potpune digitalne kontrole (FADEC - Full Authority Digital Engine Control), što doprinosi pouzdanosti u radu. Dodatne karakteristike, kao što su sistem protiv zaleđivanja i oklop koji se može staviti ili ukloniti po potrebi, omogućavaju fleksibilnost u različitim uslovima, uključujući ekstremnu hladnoću i zone ratnih dejstava.
H225M je dizajniran za izvršavanje raznovrsnih zadataka, uključujući CSAR, transport ljudstva i tereta, evakuaciju ranjenika, desantiranje trupa i pomorske operacije. Za poslednju namenu može se naoružati vođenim protivbrodskim raketama Exocet ili MU90 torpedima francusko-italijanske proizvodnje. Drugo naoružanje uključuje između ostalog mitraljeze FN MAG kalibra 7,62 mm montirane na bočne prozore, lansere raketnih zrana kalibra 68 mm, ali i vođene protivtenkovske rakete Hellfire.
Više od 350 helikoptera H225 i H225M trenutno je u upotrebi, sa ukupno preko 880.000 sati naleta. Među vojnim korisnicima su Francuska, Malezija, Indonezija, Irak, Tajland, Singapur, Meksiko, Holandija, Kuvajt, Brazil i Mađarska.
MUP Srbije koristi tri helikoptera iz iste porodice, H215 Super Puma. Prvi je isporučen u decembru 2022. godine.
(Aero.rs)
Video: Srpski leteći vatrogasci: Više od dva miliona litara vode izbacili na požare za manje od mesec i po
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.