Deset najluđih imena za avione: Kreativno ludilo konstruktora i pilota na delu

   
Čitanje: oko 6 min.
  • 0

Letelice po pravilu dobijaju svoje nadimke. Neke od nadimaka daju projektanti, a druge, pak - piloti i drugi pripadnici vazduhoplovstva.

Tako je jedan od aviona koji su odavno ušli u istoriju vazduhoplovstva dobio dva "nadimka": Thunderbolt (od proizvođača) i naravno - Warthog (od korisnika, kojima je oblik od samog starta bio u najmanju ruku - neobičan.

Evo nekoliko zanimljivih nadimaka vojnih aviona inspirisanih hranom, a koje navodi portal Simple Flying.

tuskegee airmen Foto: Shutterstock

Kanta (Spam Can)

North American P-51 Mustang bio je lovac-bombarder iz Drugog svetskog rata, koji je takođe služio i u korejskom ratu. Bio je jedan od najpoznatijih aviona Drugog svetskog rata, sa napravljenih preko 15.000 primeraka.

Spam Can je bio izraz koji su piloti lovaca koristili za propelerske avione 1950-ih. Muzej vazduhoplovstva Planes of Fame je nabavio jedan primerak ovog aviona 1957. godine, i danas je to najduže privatno posedovani Mustang (kada se govori o jednom vlasniku).

Leteći krompir (Flying Potato)

Martin-Marietta X-24A bio je eksperimentalni avion koji su zajedno razvili NASA i Ratno vazduhoplovstvo SAD kako bi testirali novu vrstu letelica koje nemaju klasična krila, već im sam oblik trupa pomaže da ostanu u vazduhu. Ovaj koncept, poznat kao “podizno telo”, kasnije je korišćen kod Spejs šatla, koji je sleteo poput aviona nakon povratka iz svemira.

Cilj projekta X-24A bio je da se ispita kako ovakve letelice mogu bezbedno da uđu u atmosferu i slete bez motora, koristeći samo aerodinamički oblik trupa za kontrolu. X-24A je bio pričvršćen za bombarder B-52 Stratofortress, koji ga je nosio do velike visine i zatim ispuštao, omogućavajući pilotima da testiraju njegov let i sletanje. Kasnije je ovaj model prerađen u poboljšanu verziju X-24B, koja je imala još bolju upravljivost.

"Inženjeri Martina su kreirali trouglasto kućište koje je postavljeno preko postojećeg okvira X-24A. Ono što je nekada izgledalo kao kvrgavi krompir sada je imalo delta-oblik, ravan donji deo i zaobljeni gornji deo. Redizajn je udvostručio podiznu površinu X-24A i poboljšao njegovu upravljivost, omogućavajući mu sletanje na kraće piste", navodi se u dokumentima Lockheed Martina.

Leteći doritos (Flying Dorito)

McDonnell Douglas A-12 Avenger II bio je najveći lovački avion koji nikada nije izgrađen. Projekat je razvijan neposredno pre raspada Sovjetskog Saveza, ali je otkazan zbog prekoračenja budžeta, kašnjenja i činjenice da SAD više nisu imale ravnopravnog protivnika s kojim bi se takmičile.

Pre nego što je projekat neočekivano otkazan, izgrađena je jedna maketa Letećeg Doritosa. Ovaj avion trouglastog oblika bio je zamišljen kao vazduhoplov za mornaričku avijaciju, kao zamena za Grumman A-6 Intruder, ali se umesto njega, mornarica oslonila na F/A-18 Hornet. U jednom trenutku, čak je i američko ratno vazduhoplovstvo razmatralo mogućnost kupovine 100 ovih aviona.

Leteća banana (Flying Banana)

Piasecki H-21 Workhorse/Shawnee je zasluženo dobio svoj nadimak, mada bi i "bumerang" bio prikladan naziv. Ovaj višenamenski helikopter prvobitno je dizajniran za spasilačke misije u Arktičkom regionu. Mogao je da prevozi ili 20 potpuno opremljenih vojnika ili 12 pacijenata na nosilima uz pratnju dva medicinska tehničara.

Nacionalni muzej Ratnog vazduhoplovstva Sjedinjenih Država navodi: Prvobitno nazvan ‘leteća banana’, H-21 je služio u Ratnom vazduhoplovstvu i Kopnenoj vojsci SAD, francuskoj mornarici, Kraljevskom kanadskom vazduhoplovstvu i zapadnonemačkom ratnom vazduhoplovstvu.

Peashooter

Boeing P-26, poznat pod nadimkom „Peashooter“ (Pucač graška), prvi put je poleteo 1932. godine. Ostao je u upotrebi u Vazduhoplovnom korpusu Kopnene vojske SAD sve do 1941. godine na Filipinima. Danas su dva preživela Peashootera, zajedno sa nekoliko replika, izložena u muzejima.

Prema podacima Smitsonijanovog muzeja, Boeing P-26A je prvi uveo koncept potpuno metalnog jednokrilca kao standardnog dizajna lovca, što je postalo norma tokom Drugog svetskog rata. Ovaj avion je predstavljao radikalan pomak u odnosu na tada uobičajene dvokrilce od drveta i platna, iako je i dalje imao otvoreni kokpit, fiksni stajni trap i spoljašnje ojačanje krila.

A-10 U.S. Air National Guard photo by Tech. Sgt. John Winn/Released

Bradavčasta svinja (Warthog)

Fairchild A-10 Thunderbolt II je avion čiji se nadimak ne može baš podvesti pod hranu (kao što je na početku teksta navedeno), ali je ipak slanina - popularna na svim meridijanima. Kako bilo - Warthog ili Hog je nadimak koji su (nezasluženo) dobijali avioni koje su njihove posade smatrale ružnim. Najpoznatiji primer takvog aviona je A-10 „Warthog“, koji Ratno vazduhoplovstvo SAD postepeno povlači iz upotrebe.

Slične nadimke dobijali su i drugi vojni avioni. Na primer, UH-1C (varijanta helikoptera Huey sa naoružanjem) u američkoj vojsci je bio poznat kao „Huey Hog“. Takođe, reč Aardvark znači „zemljana svinja“ na afrikaansu, pa je avion F-111 Aardvark u australijskoj službi bio poznat kao „Pig“ (Svinja). Lovac Republic F-84 Thunderjet ponekad je nazivan „The Hog“, dok je Lockheed C-130 Hercules takođe poneo taj nadimak, iako je poznatiji kao „Fat Albert“ ili „The Herk“.

Leteća šargarepa (Flying Carrot)

Westland Lysander bio je britanski avion za izviđanje i vezu, korišćen neposredno pre i tokom Drugog svetskog rata. Ovaj avion bio je korišćen za tajne misije, koristeći male i improvizovane piste iza neprijateljskih linija za ubacivanje i izvlačenje agenata, posebno u okupiranoj Francuskoj, uz pomoć francuskog pokreta otpora.

Prema portalu Stables and Vine, "U ranim danima Drugog svetskog rata u vazduhoplovstvu su se zadaci delili na poslove za balone, avione i Lysandere, jer je njihov oblik bio neuporedivo prepoznatljiv. Zbog oblika trupa, dobio je nadimak ‘leteća šargarepa’."

Leteća palačinka

Vought XF5U poznat kao „Leteća palačinka“ često se nalazi na listama najčudnije dizajniranih aviona. Ovaj neobični, diskasti avion podsećao je na palačinku ili flapjack. Prvi primerak Leteće palačinke napravljen je 1942. godine, a kasnije je razvijen u Vought XF5U „Flying Flapjack“.

Leteći Flapjack zamišljen je kao revolucionarni i napredni mornarički lovac, razvijen u skladu sa brzim napretkom vazduhoplovstva tog perioda. Očekivalo se da će Vought XF5U biti izuzetno efikasan, izdržljiv i sposoban avion. Iako su napravljena dva prototipa, program je na kraju otkazan. Avion je imao "all-wing" dizajn, pri čemu je čitavo telo služilo kao podizna površina.

Ćurka (Turkey)

Grumman TBF Avenger sa skoro 10.000 proizvedenih primeraka, bio je jedan od najmasovnije proizvedenih borbenih aviona ikada. Ovaj torpedni bombarder iz Drugog svetskog rata bio je jedan od glavnih aviona američke mornarice i marinaca. Prvi put je učestvovao u borbi 1942. godine, tokom Bitke kod Midveja. Iako su toga dana mornarički bombarderi preuzeli slavu (potopivši sve japanske nosače aviona), Avenger se kasnije dokazao kao efikasan lovac na podmornice.

Mornari koji su služili na nosačima aviona nazivali su Grumman TBF Avenger „ćurka“ zbog njegove veličine i slabije upravljivosti (u poređenju sa tadašnjim F4F Wildcatom). Nadimak „ćurka“ povezan je i sa „Velikim lovom na ćurke kod Marijana“, kako je nazvan masakr japanskih aviona tokom Bitke na Filipinskom moru u junu 1944. godine.

Leteće jaje Foto: Shutterstock

Leteće jaje (Flying Egg)

Hughes OH-6 Cayuse je laki helikopter s jednim motorom, koji je ponekad nazivan „jaje“ (iako je češće bio poznat kao „Loach“). Prema podacima Boinga, kada je bio opremljen za borbene misije, nosio je nadimak „killer egg“ (ubilačko jaje). OH-6 je razvijen za kopnenu vojsku SAD i korišćen je za specijalne misije, a njegove modernizovane verzije danas su poznate kao „little birds“ (male ptice).

Ovaj laki izviđački helikopter bio je najvažniji model koji je proizvela Hughes Aircraft Division pre nego što ju je preuzeo McDonnell Douglas. Komercijalna verzija ovog helikoptera bila je Hughes 500, koji je nakon preuzimanja kompanije 1984. godine preimenovan u MD 500 seriju.

(Aero.rs)

Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>