Erbas i Tales prave verziju A321 za francuske pomorske snage koji menja stari Atlantik 2
Francuska agencija za nabavku odbrambene opreme (Direction Générale de l’Armement – DGA) dodelila je ugovor kompaniji Erbas Difens end Spejs (Airbus Defence and Space), sa Talesom (Thales) kao ključnim partnerom, za razvoj naslednika mornaričkog patrolnog aviona Atlantik 2 (Atlantique 2).
Ovaj ugovor označava početak 24-mesečne studije procene rizika za budući program mornaričkog patrolnog aviona (Patmar) koji se temelji na studiji izvodljivosti započetoj krajem 2022. godine. Program Patmar ima za cilj da zameni flotu od 18 aviona Atlantik 2 do 2030. godine.
"Erbas A321 MPA (Maritime Patrol Aircraft) ima sve potrebne karakteristike da postane prava leteća tvrđava sposobna da odgovori na širok spektar misija poverenih francuskoj pomorskoj patroli,“ rekao je Žan Bris Dimon, izvršni potpredsednik u Erbasu.
Nedavno započeta studija će precizirati ekonomske i industrijske parametre ključne za razvoj programa, otvarajući put za početak proizvodnje do kraja 2026. godine.
A321 MPA je zasnovan na platformi Erbas A321XLR, koja je sertifikovana u julu 2024. godine i ušla u upotrebu sa kompanijom Iberia 6. novembra 2024.
Iako komercijalni A321XLR ima autonomiju leta od 11 sati, što je dobro za pomorske patrole, vazduhoplov mora biti izmenjen kako bi zadovoljio operativne zahteve za eventualne akcije protiv podmornica i brodova pri niskim visinama.
Tales će u budući avion instalirati AESA radar, ali i drugu opremu za elektronsko ratovanje, a vazduhoplov će morati da ima senzor za detekciju magnetnih anomalija, kao i sisteme za samozaštitu. Avion će takođe imati satelitske komunikacione sisteme.
Avion je prvi put predstavljen na sajmu Euronaval 2024 u Parizu, a očekuje se da će ući u upotrebu u bazi Lan Biju (Lann-Bihoue) fazno, između 2030 i 2040. godine.
Interesantno je da se DGA ovaj put nije opredelila za francuskog proizvođača - Daso (Dassault Aviation) koji je predložio militarizovanu verziju svog Falkon 10X poslovnog aviona, naglašavajući njegovu brzinu, agilnost i veliko iskustvo u pomorskom nadzoru. Daso ima snažnu istoriju u tom polju, sa svojim avionima Falcon 10, 20 i 50, koji su već angažovani u ovakvim operacijama. Izbor je pao na skuplji, ali superiorniji Erbas A321XLR.
(Aero.rs)
Video: Pogled iz pilotske kabine: Hitan medicinski prevoz povređenog helikopterom MUP Srbije
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.