
Kupili luksuzni avion za 100 miliona evra, ne može da stane u hangar: Švajcarci u problemu sa novom letilicom
Švajcarska vlada suočava se sa dodatnim izazovima nakon nabavke novog aviona Bombardier Global 7500 namenjenog za prevoz najviših državnih zvaničnika, hitan transport i medicinske evakuacije.
Prema navodima švajcarskih medija, ovaj vrhunski - po mnogim performansama najbolji u svojoj klasi - poslovni avion ne može da stane u postojeće hangare na aerodromu Bern-Belp, što dovodi do dodatnih troškova za privremena rešenja i planiranje izgradnje novog hangara.
Avion nabavljen da učini efikasnijim i ugodnijim transport visokih državnih zvaničnika, kako navodi švajcarski RTS, zbog svojih dimenzija, biće smešten privremeno u vojnoj bazi Pajern u kantonu Vo. Međutim, prema ovom izvoru čak ni tamošnji hangari nisu adekvatni, što može značiti da će Švajcarska morati da iznajmljuje dodatne smeštajne kapacitete.
Ove informacije je indirektno potvrdila i švajcarska agencija za promet naoružanja (Armasuisse, pandan sektoru za materijalne resurse u MO Srbije), koja je servisirala nabavku aviona. Odgovarajući na pitanje novinske agencije Keystone SDA, zvaničnik Armasuisse je naveo da “je od početka nabavke novog državnog aviona bilo jasno da bi za sve tipove bili potrebni određeni strukturalni radovi”. Naime, jedan od zahteva je bio izuzetno velik dolet, konkretno za korišćenje u misijama evakuacije državljana iz ratom ili drugim nepogodama zahvaćenih zona.
Kad je bal - nek je sa hangarom
Operator bernškog aerodroma, Bern Airport AG, izneo je inicijativu za izgradnju novog hangara, a prvi čovek kompanije Urs Rif naglašava da je ovaj projekat u pripremi već godinama. „Započeli smo planiranje pre četiri godine, nezavisno od nabavke novog državnog aviona. Sada, sa vladom kao dugoročnim zakupcem, projekat konačno može biti realizovan“, izjavio je Rif. Prema procenama, izgradnja će koštati nekoliko miliona franaka, a završetak se očekuje tek za dve godine, navodi LeNews.ch
Hangar mali a pista kratka
Pored problema sa hangarom, pojavile su se informacije da je pista na aerodromu Bern-Belp prekratka za ovaj avion kada je pod punim opterećenjem. Precizni Švajcarci (isti oni koji izgleda nisu “izmerili hangar”, op. aut.) navode da je pista za nekih 50 metara kraća od nominalno potrebne kada je Bombardier 7500 pod punim opterećenjem (MTOW). Ovo je retko slučaj jer sa sasvim punim rezervoarima se procenjuje da bi avion leteo “jednom ili dvaput godišnje”, što smanjuje hitnost rešanja i ovog problema.
Ukupna cena Global 7500 iznosi 103 miliona švajcarskih franaka, a način na koji je finansiran izazvao je kontroverze. Budžetska ograničenja primorala su Savezno veće - odnosno švajcarsku vladu - da iznos prebaci u budžet za 2023. godinu u poslednjem trenutku, kako bi izbegli opterećenje budžeta u narednim godinama.

Brže, bolje, dalje: Global 7500
Bombardier Global 7500 je najveći poslovni avion na svetu sa dužinom od skoro 34 metra i rasponom krila od 32 metra. Opremljen je najsavremenijom tehnologijom i dizajniran za dugolinijske letove, omogućavajući domet do 14.000 km bez sletanja, pri maksimalnoj brzini od preko 980 km/h. Može da prevozi do 19 putnika, a koristi se kako za vladine i vojne transportne misije, tako i za hitne evakuacije.
Kanadski proizvođač navodi da je do sada ovaj tip vazduhoplova ostvario pouzdanost flote od 99,8%. Zahvaljujući naprednim tehnologijama, poput Smooth Flĕx krila koje optimizuje aerodinamičku efikasnost i smanjuje potrošnju goriva, ovaj avion “omogućava efikasne letove i vrhunski komfor za putnike”.
Verovatno računajući letove evakuacije svojih državljana iz ratom zahvaćenih područja, Švajcarska planira da opremi svoj Global 7500 sistemom za odbranu od lakih prenosnih raketa ispaljenih sa zemlje (Man Portable Air Defense Systems), lako dostupnim i veoma popularnim kod terorista i raznih militantnih grupa širom sveta.
Prvi državni let do Rio de Žaneira i nazad
Luksuzni Bombardier Global 7500 nabavljen je kako bi unapredio kapacitete švajcarske vlade za transport i hitne misije, ali logistički problemi sa smeštajem aviona izazvali su dodatne troškove i komplikacije. Dok se ne izgradi novi hangar, vlada će morati da se osloni na privremena rešenja, uz dodatne finansijske izdatke iz državnog budžeta, od rentiranja hangarskog prostora, preko dodatnih letova za tzv. pozicioniranje aviona (ferry flights), do troškova za putovanje i smeštaj posada.
Da li je u pitanju skoro pa bizaran previd da Global 7500 ne može da stane u hangar ili jednostavno nešto čime nije trebalo “uznemiravati javnost” dok se ne finalizira nabavka i avion stigne, verovatno je jedno od pitanja koje će Švajcarska morati da odgovori svojim poreskim obveznicima.
Istini za volju, kada je isporučen novi avion, navedeno je da će prve dve godine biti u bazi Pajern pre nego što se konačno bazira na aerodrom glavnog grada Švajcarske, mada tada niko nije pominjao hangare i izazove smeštanja. U državnoj floti aviona Bombardier treba da zameni Cessnu Citation XLS, a po svemu sudeći je već uveden u upotrebu: prvi let zabeležen je drugog februara do Rio de Ženaira, gde je u poseti poravio švajcarski ministar inostranih poslova Ignacio Kasiso.
Državni avioni nalaze se u sastavu švajcarskog ratnog vazduhoplovstva, konkretno Savezne vazduhoplovno transportne službe (Lufttransportdienst des Bundes / Service de transport aérien de la Conféderation). Bombardier je dobio vojnu oznaku T-787.
Po ugradnji i sertifikaciji sistema zaštite od lakih prenosnih raketa, planirano je da švajcarski Bombardier Global Express dostigne “punu operativnu sposobnost” do kraja godine.
(Aero.rs)
Video: Aerodrom Pariz Šarl de Gol: Air Serbia Airbus A319 na terminalu 2F
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Mihailo
Sve se menja ni Švajcarska više nije švajcarska.A da se ovo kod nas desilo,ko zna dokle bi studenti otišli.
Podelite komentar
@Mihailo
Kod nas bi ovaj avion koštao bar 300 miliona €. Ako ne i više... ;)
Podelite komentar
Ime
Otkud njima RTS?
Podelite komentar