![Suhoj Su57 Suhoj Su57](https://xdn.tf.rs/2024/06/11/suhoj-su572-670x447.jpg)
Klimov i Saturn: Dva moćna motora koji se i danas ugrađuju u borbene avione širom sveta
Tek nekoliko porodica motora pokreće većinu borbenih aviona. Kada se govori o ruskim borbenim avionima - većinu svojom snagom nose dve porodice motora, koje se koriste i u velikom broju kineskih aviona, proizvedenih pre nego što su stigli motori "Mejd in Čajna".
Zapadni avioni se oslanjaju na specifične, jedinstvene motore, koji se proizvode za tačno određene tipove aviona: tako Daso Rafal koristi motore Snekma M88, dok Lokid Martinov F-22 koristi Prat end Vitni F119, a F-35 Lajtning II koristi PV-100.
Sa druge strane, turboventilatorski motori Klimov RD-33 i Saturn AL-31 se koriste u širokom spektru borbenih aviona (pa čak i u nekim naprednim bespilotnim letelicama), piše Simpl Flajing.
![Baza Hmeimim Baza Hmeimim](https://xdn.tf.rs/2024/12/20/profimedia-0473512906-460x0.jpg)
Uz već pomenute RD-33 i AL-31, u ruskoj avijaciji se koriste još tri tipa motora: Solovjev D-30 (za MiG-31), Ljuljka AL-21 (na avionima Su-24, na slici gore) i Tumanski R-13 (koji se koristi na ruskom jurišnom avionu Su-25, na slici dole).
Činjenica je da su ovi motori godinama činili osnovu gotovo polovinu borbenih aviona u svetu. Međutim, kako Kina sada konačno proizvodi sopstvene motore, a Indija prelazi na zapadne motore (dok istovremeno razvija sopstvene), sovjetski motori će verovatno vremenom izgubiti značaj na globalnom nivou.
Proizvodnja ruskih borbenih aviona danas je u padu, a malo zemalja ih i dalje kupuje. Ipak, Klimov RD-33 i Saturn AL-31 će i dalje pokretati mnoge borbene avione u budućnosti.
Klimov RD-33: Osnova za MiG-29 i njegove verzije
Klimov RD-33 je sovjetski motor dizajniran za lake lovce i primarni je motor za MiG-29 (kao i za kinesko-pakistanski JF-17). Razvijen 1980-ih, RD-33 je najproizvođeniji motor u svojoj klasi i prvi sovjetski turboventilatorski motor s naknadnim sagorevanjem. Njegov potisak iznosi između 18.000 i 20.000 lbf (8.000 do 9.000 kgf/78 do 88 kN).
![MiG-29 Akro grupa Striži MiG-29 Akro grupa Striži](https://xdn.tf.rs/2024/12/09/d201710200767-460x0.jpg)
Rusija je razvila MiG-35 kao modernizovanu verziju MiG-29 s nadom da će privući strane kupce. Međutim, iako je prvi put predstavljen 2017. godine, jedini proizvedeni primerci su šest jedinica za rusku avijaciju. Ove verzije koriste poboljšanu varijantu RD-33 - RD-33MK, koja se takođe koristi u avionima MiG-29K i MiG-29UB.
Iako ruska avijacija više ne kupuje MiG-29, ovaj model ostaje peti najčešći borbeni avion danas. Prema izveštaju FlightGlobal-a za 2025, u upotrebi je 788 MiG-29, što čini 5% globalne aktivne flote borbenih aviona.
![Shenyang FC 31 Shenyang FC 31](https://xdn.tf.rs/2025/02/12/shenyangj-31f60at2014zhuhaiairshow-460x0.webp)
Rani prototipovi kineskog lovca pete generacije Šenjang FC-31 koristili su motore iz porodice RD-33 (Klimov RD-93).
Saturn AL-31: Snaga Su-27 porodice
Saturn AL-31 je primarni motor za ruske borbene avione danas, jer porodica Su-27 Flanker čini okosnicu ruskih borbenih snaga. Su-27, je dizajniran kao borbeni avion za vazdušnu nadmoć velikog dometa. Potisak motora iznosi 27.560 lbf (12,5 tona ili 122,6 kN). Danas AL-31 pokreće Su-27 i njegove varijante: Su-30, Su-34 i Su-35.
![Sukhoi Su-30MKI Sukhoi Su-30MKI](https://xdn.tf.rs/2024/11/14/sukhoi-su-30mki-460x0.jpg)
Porodica Su-27 je drugi najčešći borbeni avion na svetu, sa procenjenih 1.284 aktivnih letelica (uključujući verzije Su-30, Su-34 i Su-35). Ovi avioni čine oko 9% globalne aktivne borbene flote.
Saturn AL-31 takođe pokreće određene varijante kineskog aviona Čengdu J-10, kao i indijski Su-30MKI (na slici gore). Indija planira lokalnu proizvodnju AL-31, pri čemu će 54% komponenti biti proizvedeno u Indiji, dok će preostale delove obezbeđivati Rusija.
![Dubai Air Show Dubai Air Show](https://xdn.tf.rs/2023/11/13/1699893602231-dubai-air-show3-460x0.jpg)
Indija već dugo pokušava da razvije sopstveni motor za borbene avione, ali još uvek nije uspela da proizvede motor dovoljne snage. Takođe je u pregovorima sa GE Aerospace za lokalnu proizvodnju F414 motora, jer F404 već pokreće indijski laki lovac Tejas (na slici gore).
Iako je ruska namenska industrija usmerena na potrebe tamošnjih vazduhoplovno-kosmičkih snaga i rat u Ukrajini, a izvozni kapaciteti praktično ne postoje, široka primena motora Klimov RD-33 i Saturn AL-31 osigurava da će još godinama ostati relevantni "igrači" i pored razvoja novih motora u Kini, Indiji i na Zapadu.
(Aero.rs)
Video: Aerodrom Pariz Šarl de Gol: Terminal 2
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.