Novi let tajanstvenog aviona J-36: Kinezi prave kombinaciju lovca i strateškog bombardera
Na kineskom nebu pojavila se druga, unapređena verzija teškog borbenog aviona J-36, što je izazvalo veliku pažnju u svetskim vojnim i vazduhoplovnim krugovima koji su ispratili novi let tajanstvenog vazduhoplova.
Fotografije drugog prototipa ovog ogromnog aviona, koji mnogi nazivaju „letećim gigantom“, kruže društvenim mrežama i pokazuju niz velikih izmena u odnosu na prvi model.
Prema dostupnim informacijama, let je izveden iznad grada Čengdua, u blizini fabrike Chengdu Aircraft Corporation, gde je i prošlog decembra prvi put poleteo originalni J-36, o čemu je naš portal opširno pisao.
Novi snimci otkrivaju da je zadržan karakterističan delta oblik krila, ali i da su napravljene ozbiljne promene u ključnim segmentima konstrukcije.
Najveću pažnju privlači novi sistem izduvnih mlaznica. Dok je prvi J-36 imao uvučene izduve, slične onima na američkom eksperimentalnom avionu YF-23, sada se na drugom prototipu vide tri oštra, uglasta mlaznika koji neodoljivo podsećaju na dvodimenzionalne potisne mlaznice američkog F-22 Raptora.
Ako je, kako navodi portal TWZ, potvrđeno da se radi o potisnom vektoru (tzv. thrust vectoring), to bi značilo da Kina testira sposobnost manevrisanja sličnu onoj kod najnaprednijih američkih lovaca.
Takav sistem omogućava avionu veću stabilnost i upravljivost pri velikim brzinama i visinama, posebno kod modela bez repnih površina, kakav je J-36. Stručnjaci ističu da bi ovo moglo značiti da kineski inženjeri žele da J-36 kombinuje karakteristike lovca i taktičkog bombardera, čime bi dobili višenamenski avion izuzetno širokog spektra upotrebe.
Novi model ima i drugačije usisnike vazduha: sada koristi tzv. DSI sistem (divertless supersonic intake), koji poboljšava rad motora pri velikim brzinama i istovremeno smanjuje radarski odraz. Uočen je i potpuno novi dizajn glavnog stajnog trapa, koji sada ima dvostruke točkove postavljene jedan pored drugog, što upućuje na to da je avion izuzetno težak i namenjen dugim misijama.
Manje promene zabeležene su i na nosu aviona, gde je pojednostavljena sonda za merenje podataka tokom leta. Stručnjaci veruju da su promene na gornjim delovima trupa, koje se još ne vide jasno na fotografijama, jednako značajne.
Sve ove izmene ukazuju na to da se J-36 još uvek nalazi u fazi eksperimentalnog testiranja, ali i da Kina sprovodi ubrzani razvoj, verovatno sa ciljem da avion što pre dovede do serijske proizvodnje. Prema svemu sudeći, J-36 bi mogao postati nova perjanica kineskog vojnog vazduhoplovstva – kombinacija lovca pete generacije i strateškog bombardera.
(Aero.rs)
Video: Airbus H145M Helikopterske jedinice MUP: Vežba spasavanja iz vode
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.