Povratak u prošlost: Amerikanci uvode u naoružanje turboprop avion Skajrajder II
Američko ratno vazduhoplovstvo (USAF) zvanično je dodelilo ime Skajrajder II (Skyraider II) svom novom lakom jurišnom avionu OA-1K. Ovo ime predstavlja omaž legendarnom A-1 Skajrajderu, koji su jedinice USAF-a koristile tokom Vijetnamskog rata.
Međutim, novo ime dolazi u trenutku kada se postavljaju pitanja o tome kako će i kada OA-1K biti upotrebljen, s obzirom na to da se američka vojska povlači iz borbi protiv pobunjenika i sukoba niskog intenziteta i fokusira se na pripreme za veće, intenzivnije sukobe.
Zvanična potvrda imena došla je tokom Simpozijuma o specijalnom vazdušnom ratovanju, koji organizuje Global SOF Foundation. Ime Skajrajder II je već ranije procurelo u javnost, ali nije bilo zvanično potvrđeno, potseća portal TWZ.
Naziv OA-1K je sam po sebi van standardnog redosleda imenovanja aviona i raketa u američkoj vojsci, što jasno upućuje na originalni Skajrajder. Poslednja verzija tog aviona u službi SAD-a bila je A-1J. Primarni proizvođač OA-1K, kompanija L3Haris, prethodno je avion tržišno predstavljala pod nazivom Skaj Vorden (na snimku ispod) takođe kao omaž A-1.
Karakteristike OA-1K Skajrajdera II
Dvosed OA-1K može nositi do 6.000 funti (2.721 kg) municije i drugih tereta, uključujući vođene rakete i bombe, kao i sisteme senzora u spoljnim kontejnerima, raspoređene na osam podkrilnih nosača.
L3Haris je ranije naveo da avion može dejstvovati do 320 kilometara od baze i kružiti nad ciljem do šest sati sa standardnim borbenim opterećenjem. Takođe je opremljen naprednom opremom za komunikaciju unutar i van vidnog dometa.
Komanda specijalnih operacija Vazduhoplovstva SAD (Air Force Special Operations Command - AFSOC) planira nabavku 75 Skajrajdera II, a prva isporuka se očekuje ovog proleća. OA-1K je turboprop avion zasnovan na poljoprivrednoj letelici Air Tractor AT-802, sa zadnjim stajnim trapom (takozvani "tail-dragger" dizajn), baš kao i njegov znatno veći prethodnik A-1 Skajrajder.
Ovo će biti prvi taktički borbeni avion sa zadnjim stajnim trapom u američkoj vojnoj floti u poslednjih nekoliko decenija.
Nasleđe originalnog A-1 Skajrajdera
Kompanija Daglas erkraft (Douglas Aircraft) započela je razvoj A-1 Skajrajdera (prvobitno nazvanog AD Skyraider) kao palubnog jurišnog aviona na samom kraju Drugog svetskog rata. Američka mornarica i marinci koristili su ovaj avion tokom Korejskog rata.
Avion je imao izuzetno dug operativni dolet i veliku nosivost – čak 10.000 funti municije na 15 podtrupnih i podkrilnih nosača, uz četiri topa kalibra 20 mm. Njegov zastareli izgled u poređenju sa savremenim mlaznim avionima doveo je do nadimka Spad, po francuskim dvokrilcima iz Prvog svetskog rata.
Velika veličina i nosivost Skajrajdera omogućile su razvoj specijalizovanih varijanti za vazdušno osmatranje, elektronsko ratovanje i protivpodmorničke operacije.

Skajrajder je ostao u službi američke mornarice i marinaca i tokom Vijetnamskog rata. Američko vazduhoplovstvo takođe je kupilo stotine polovnih Skajrajdera za upotrebu u misijama potrage i spasavanja (poznatim kao "Sandy" misije) i podršku specijalnim operacijama.
Njegova sposobnost da dugo ostane u vazduhu, leti nisko i sporo, i nosi veliku količinu različitog naoružanja učinila ga je izuzetno efikasnim za ove zadatke.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.