Šta USAF očekuje od nove generacije transportne avijacije: Ne mogu biti samo tankeri i prevoziti trupe
Američko ratno vazduhoplovstvo još uvek se umnogome oslanja na sposobnosti dva ključna transportna aviona u svojoj floti: Lokid C-5 Galaksi i Boing C-17 Gloubmaster: dva tipična "radna konja" - izdržljiva, snažna vazduhoplova sa velikim kapacitetom.
Međutim - vreme i njima uzima danak. I pored toga što su u ovom trenutku flote ovih aviona obnovljene, oni su daleko od punog kapaciteta, pa se zato u poslednje vreme sve češće govori o njihovoj zameni. O novim avionima namenjenim za transport ljudi, logistike i goriva, koji će uz to biti u stanju da urade još mnogo toga.
"Problem sa C-17 je taj što, iako dobro obavlja svoj posao, mnogi ljudi misle da je to nov avion – a nije", rekao je general Ratnog vazduhoplovstva Randal Rid (Randall Reed - na slici dole) pred Odborom za oružane snage Predstavničkog doma 25. marta. "Nastavićemo da ga koristimo i opterećujemo, ali pošto izrada novog aviona traje veoma dugo, sada je pravo vreme da počnemo da razmatramo njegovu zamenu".
Lokid C-5, najveći avion američkog vazduhoplovstva, može da preveze do 129 tona, navodi onlajn magazin Air & Space Forces, dok C-17 ima nosivost od oko 77 tona i sposobniji je za sletanje na manje i nepripremljene piste – što ga čini pogodnim za operacije u neprijateljskom okruženju. TRANSCOM (Komanda za transport) u velikoj meri se oslanja na ove avione za prevoz velikih tereta, vojnog osoblja i opreme širom sveta, podržavajući kako borbene misije, tako i humanitarne operacije. Upravo je general Rid naglasio da su ovim flotama potrebna nova ulaganja kako bi ostale održive.
Flota C-5 je već prošla kroz modernizaciju vrednu 10 milijardi dolara 2018. godine, koja je uključivala poboljšanja motora i avionaiku, sa ciljem da se povećava operativna spremnost iznad 55%. Međutim, uprkos početnom uspehu, operativna spremnost flote je u međuvremenu opala.

Vazduhoplovstvo je 2023. godine sklopilo ugovor vredan 5,5 milijardi dolara sa kompanijom Prat end Vitni (Pratt & Whitney) za održavanje motora na avionima Boing C-17, s ciljem poboljšanja efikasnosti goriva i smanjenja intervala održavanja do 2027. godine.
Uz već postojeće probleme, javlja se i pitanje modernizacije flote vazdušnih tankera – što je pitanje koje je general Rid pokrenuo i tokom saslušanja pred Senatom ranije ovog meseca: "Moj najveći problem je što moramo da nastavimo modernizaciju te flote bez pauze. Avioni KC-135 su sve stariji i sve je teže naći rezervne delove. Kada ih pronađemo i krenemo sa popravkama, ceo proces traje predugo. Zato je ključno što pre nastaviti sa njihovom zamenom".

Ratno vazduhoplovstvo planira kupovinu 183 aviona KC-46 Pegasus kako bi zamenilo oko polovine trenutne flote KC-135. Međutim, do trenutka kada bude isporučen poslednji KC-46, prosečna starost preostalih Stratotankera biće 67 godina.
Zbog toga general Džon D. Lamontanj (John D. Lamontagne - na slici dole), komandant Vazduhoplovne transportne komande, predlaže da se razmotri program produženja radnog veka za ove avione.
Čak i novi KC-46 Pegasus ima probleme: Isporuke ovog tipa vazduhoplova su trenutno obustavljene, dok Boing istražuje pukotine na zadnjem rubu spoljnog krila. Do sada je 11 od 50 pregledanih aviona pokazalo pukotine, dok će preostalih 39 biti pregledano u naredne dve nedelje. Očekuje se da će popravke ići brzo kada se utvrdi uzrok problema. Zvaničnike USAF-a brine što ne postoji vremenski okvir za nastavak isporuka, jer mnogi drugi hronični problemi KC-46 još uvek nisu rešeni.
Zvaničnici Ratnog vazduhoplovstva govorili su o platformi Next-Generation Airlift (NGAL) – sledećoj generaciji transportnog aviona – ali ovaj projekat još uvek nije zvanično uključen u budžet i ostaje u fazi preliminarnog istraživanja. General Lamontanj rekao je da bi NGAL morao da bude nevidljiv za radare i sposoban za više vrsta misija, ne samo za transport ljudi i tereta.

AMC (Komanda za vazdušnu mobilnost) trenutno sprovodi analizu zasnovanu na sposobnostima, fokusirajući se na nosivost, domet, preživljavanje u borbenim uslovima i povezanost sa drugim vojnim sistemima.
"Želimo da definišemo buduće zahteve pre nego što potpuno iscrpimo C-17", rekao je Lamontanj na simpozijumu AFA Warfare ranije ovog meseca. "C-17 još uvek ima dosta preostalog veka trajanja, ali moramo biti spremni unapred".
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.