Amerikanci strahuju od sukoba: Samo 62% aviona u USAF spremno za borbene misije
Borbeni vazduhoplovi Američkog ratnog vazduhoplovstva (USAF) čine 32% ukupne vazduhoplovne snage ovog roda vojske. Flotu čini oko 1.610 lovaca, od kojih većinu čine višenamenski borbeni avioni F-16C.
Ali da li je to dovoljno borbenih letelica za pobedu u savremenom vazdušnom ratu protiv Kine ili Rusije?
Ako bi do tog sukoba došlo, Vazduhoplovstvo bi moralo da bude kreativno u zaštiti svojih snaga. To znači da bi unapred raspoređene baze u Evropi ili Istočnoj Aziji morale biti ojačane protiv napada, a piste dodatno zaštićene, piše portal 1945.

Vazduhoplovstvo bi moralo da postigne vazdušnu dominaciju već u prvim danima rata – što nije zagarantovano u okruženju sa više pretnji. Rat u Ukrajini pokazuje da nijedna strana nije uspela da ostvari potpunu nadmoć u vazduhu. Rusi se uglavnom povlače i lansiraju "klizne" bombe iz sopstvenog vazdušnog prostora. Ukrajina ima F-16, ali ih koristi van dometa ruske PVO, pretežno za obaranje raketa i dronova, a ne za vazdušne borbe.
Prema Svetskom direktorijumu modernih borbenih aviona (World Directory of Modern Military Aircraft) USAF raspolaže sa čak 762 aviona tipa F-16C. Po brojnosti slede 302 nevidljiva F-35A i 218 F-15E. Tu su i 183 nevidljiva borbena aviona pete generacije F-22A, kao i 137 F-15C i 8 F-15EX.
Međutim, značajan broj tih aviona nije u aktivnoj službi – neki su stacionirani unutar SAD i ne mogu odmah da se prebace u ratnu zonu. Takođe, neki su deo rezervnih snaga i smešteni su u Nacionalnim gardama. Jedan od ključnih problema je borbena spremnost flote – oko 60% aviona nije borbeno sposobno. Od ukupno 5.025 aviona svih modela, samo 62% je funkcionalno, što znači da je 1.900 aviona van upotrebe.
Lovci su dodatno osetljivi – zahtevaju puno održavanja, delova i popravki. Skupi su za eksploataciju, posebno stealth modeli poput F-35 i F-22. Vazduhoplovstvo ulaže mnogo vremena u ratne simulacije i analize kako bi utvrdilo koliko im lovaca treba za pobedu protiv Kine ili Rusije. Mnogo toga zavisi od tehnološkog nivoa protivnika, lokacije aviona, i koliko brzo mogu da stupe u borbu.

Vremena su se promenila. Tokom Globalnog rata protiv terorizma, SAD nisu morale da brinu o superiornosti u vazduhu – neprijatelj nije imao avione. Amerikanci su mogli da izvode misije bliske podrške bez straha da će biti oboreni. Ali Kina i Rusija su ozbiljni protivnici, sa modernim PVO sistemima i sopstvenim stealth avionima. Ishod bi u velikoj meri zavisio od veštine pilota. Dok kineski piloti nemaju borbenog iskustva, ruski piloti ga imaju dosta. Američki piloti bi morali da budu u vrhunskoj formi.
Zato ovo predstavlja kritičan trenutak za strategiju Vazduhoplovstva, zaključuje se u analizi portala 1945. Da li to znači da novi lovci šeste generacije, poput F-47, treba da stignu ranije? Planeri snaga pokušavaju to da predvide. F-47 verovatno neće biti spreman pre 2030. godine, pa su za sada F-35 i F-22 glavni oslonac za stealth operacije. Novi F-15EX se uvodi, ali nije stealth avion.
General major Džozef Kankel, zadužen za "formatiranje" snaga u Vazduhoplovstvu, ima dosta toga o čemu mora da razmisli. Da li će trenutna flota biti dovoljna za pobedu? Kankel je posebno zainteresovan za zaštitu prekomorskih baza u kojima se nalaze američki avioni. Idealno bi bilo da američki lovci mogu da poleću sa puteva ili autoputeva ako su piste uništene. Kinezi, recimo, imaju projektile koji su specijalno usmereni na američke baze poput one na ostrvu Guam. Raketa DF-26 čak nosi nadimak "Guam Express".
SAD bi morale da ostvare i strateško iznenađenje, jer nijedna strana neće imati dugotrajnu nadmoć u vazduhu. Prvi dan rata bio bi presudan. To znači da bi lovci morali da lete uz bombardere kao što su novi B-21 Raider i B-2 Spirit u stealth napadima. Piloti možda dobiju samo jednu priliku da gađaju kineske ili ruske ciljeve, pre nego što protivnici lansiraju ogromne eskadrile lovaca u odbranu.

Dakle, nije sve u broju lovaca. Strana koja stekne taktičku i operativnu prednost u ranoj fazi može da napravi iznenadni napad i eliminiše protivničke avione. Nakon toga bi se tempo borbi usporio, a lovci bi ostajali van dometa neprijatelja.
Vazduhoplovstvo mora da definiše pretnje iz nove sredine i predvidi izgled budućih vazdušnih bitaka, kao i da zna kojim avionima može da raspolaže u tom trenutku.
(Aero.rs)
Video: Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk izviđačka bespilotna letilica
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.