
Nekadašnji francuski mornarički pilot pod istragom za špijunažu u korist Kine
Nekadašnji francuski mornarički pilot nalazi se pod zvaničnom istragom zbog sumnje da je tokom aktivne službe sarađivao sa kineskim vojnim obaveštajnim agencijama.
Ovaj pilot je, prema pisanju francuskog satirično-istraživačkog nedeljnika L Kanar Onšini (Le Canard Enchaîné), bez znanja svojih pretpostavljenih, 2018. i 2019. godine putovao u Kinu, što je izazvalo uzbunu među francuskim odbrambenim vlastima.
Neimenovani pilot je, kako se navodi, pilotirao avionima Super Etendar (Super Étendard) i Rafal koji su bili razmešteni na nosaču aviona Šarl de Gol, piše portal Aerotime.

Putovanja koja je oragnizovala i finansirala jedna južnoafrička aviaciona kompanija nisu bila prijavljena pretpostavljenim oficirima ovog pilota, što je inače obaveza prema tamošnjim vojnim propisima.
Francusko Ministarstvo oružanih snaga je, kako se navodi, slučaj prosledilo pravosudnim organima, koji su izrazili zabrinutost u vezi sa vrstom obuke koju je bivši pilot pružao u Kini i mogućnošću nelegalne saradnje sa stranom silom.

Tužilaštvo u Parizu je potvrdilo za AFP da je 19. februara 2025. primilo prijavu u vezi sa bivšim pilotom koji je osumnjičen za aktivnosti povezane sa obaveštajnim radom za stranu državu. Optužbe uključuju odavanje tajni od značaja za nacionalnu odbranu, kršenje vojnih direktiva, nakupljanje neodobrenih aktivnosti, pranje novca povezanog sa poreskom prevarom.
Ovaj slučaj osvetljava sve veću zabrinutost među zapadnim zemljama zbog intenziviranja kineske kampanje regrutovanja penzionisanih vojnih pilota sa dragocenim iskustvom u operacijama sa nosača aviona i savremenim vazdušnim borbama.

Na parlamentarnom saslušanju 2021. godine, načelnik Generalštaba francuske mornarice, admiral Kristof Prazuk, izjavio je da Kina svake četiri godine porine u more 118 brodova, što je ekvivalent ukupnom broju brodova u tadašnjoj francuskoj mornarici.
Pre nešto više od decenije, Kina nije imala nijedan operativan nosač aviona – danas ih ima tri, a četvrti je u izgradnji i mogao bi postati najveći na svetu.

Ovo nije prvi put da se zapadni vojni piloti nađu pod istragom zbog moguće saradnje sa Pekingom. Pre tri godine Australija je pristala da izruči bivšeg pilota američke marinske avijacije, koji je osumnjičen da je obučavao kineske vojne pilote. U istom periodu, vazduhoplovne snage SAD, Nemačke i Velike Britanije izvestile su o ciljanom regrutovanju njihovih bivših pilota od strane Kine, uz izdašne ugovore.
Istraga britanskog Skaj Njuza (SkyNews) iz 2022. godine otkrila je da je Kina koristila letačku školu Test Flying Academy of South Africa kao paravan za zapošljavanje britanskih pilota, nudeći im godišnje plate do 306.000 dolara. Činjenica da su i putovanja francuskog pilota organizovana putem južnoafričke firme dodatno pojačava sumnje da se radi o sličnoj strategiji.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.