
Baksuzni dogovor Lokid Martina i Otave: Kanada je već odustajala od kupovine F-35
Kanada, koja je svojom odlukom da preispita nabavku 88 borbenih aviona Lokid Martin F-35 od SAD, o čemu je naš portal više puta pisao, dospela na naslovne strane svetskih medija, već jednom je odustala od nabavke stelt lovaca pete generacije, sada već davne - 2012 godine.
Tamošnje ratno vazduhoplovstvo, RCAF (Royal Canadian Air Force) želelo je avion koji bi bio interoperabilan sa NATO saveznicima (naročito SAD): u želji da zamene zastareli CF-18 Hornet, opredelili su se za (tada) dobitnu opciju: F-35 čime bi obezbedili i liderstvo u vojnoj avijaciji i u narednih deset godina.
Međutim, prema pisanju poortala 1945. te godine pojavili su se problemi - u vidu troškova: Dogovor o kupovini F-35 trebalo je Kanadu da košta 8,5 milijardi dolara, a cena po avionu je skočila sa 75 miliona na 133 miliona dolara. Ovaj rastući trošak bio je teško prihvatljiv za poslanike u parlamentu.

Podsetimo: 2010 godine Kanada je aktivno učestvovala u operacijama u Avganistanu, a iz poreza je - kako tvrde mediji - tada jedva "namaknut" novac za vojnike i opremu kanadskih snaga relociranih u zemlju talibana.
U to vreme, Holandija, Italija, Turska, Danska, Norveška i Australija bile su partneri u programu Lajtning II (kao proizvođači delova i sklopova za avion) ili su već koristile ovaj stelt lovac. Sve zemlje su bile zadovoljne, ali se u Otavi osećao izvestan pesimizam, pre svega zato što su moderni vazduhoplovi bili "na dugom štapu": prve isporuke bile su rezervisane za 2016. godinu.

Da bi obezbedila odgovorno trošenje novca poreskih obveznika, kancelarija kanadskog generalnog revizora pokrenula je istragu. Angažovali su revizorsku kuću KPMG da sprovede nezavisnu reviziju. Vesti nisu bile dobre. Da bi F-35 ostao u upotrebi tokom celog planiranog životnog veka, Kanada bi morala da potroši preko 30 milijardi dolara. Kanađani nisu želeli da preuzmu takav ogroman finansijski teret. Ugovor sa Lokid Martinom je otkazan 2012. godine.
Kanađani su odlučili da krenu ispočetka. Vazduhoplovstvo je počelo da razmatra jeftinije alternative, poput F/A-18 E/F Super Horneta. To je imalo smisla, s obzirom na to da je CF-18, na kojem su se oslanjali, bio varijanta tog aviona. U obzir su uzeti i JAS 39 Gripen, Daso Rafal i Eurofajter Tajfun. Poslanici su zahtevali "punu procenu svih opcija".

Kanadska odluka izazvala je čitav talas nesigurnosti u poslovima Lokid Martina: mnoge zemlje su počele da preispituju svoje porudžbine, pa je Italija, umesto 131 - poručila 41 F-35. Japan je u potpunosti obustavio svoje porudžbine zbog "visoke cene po jedinici proizvoda" (čitaj: po avionu) i zbog "visokih troškova održavanja". Holandija je takođe razmatrala da odustane od svog ugovora, a Australija je najavila odlaganje dok ne izvrši dodatnu reviziju.
Zbog tih smanjenja, Lokid Martin je bio primoran da dodatno poveća cenu F-35 kako bi nadoknadio gubitke. Avion bi koštao još više ukoliko bi pobedio u nadmetanju sa Švedskom, Francuskom i evropskim konzorcijumom Eurofajter.

"Premotajmo" sada vremensku liniju do sadašnjice, kada je kanadski ugovor o kupovini F-35 ponovo pod znakom pitanja. Ovog puta zbog loših odnosa sa Sjedinjenim Državama usled retorike predsednika SAD Donalda Trampa i njegovih visokih tarifa na kanadsku robu. Premijer Karni je odložio ugovor o nabavci 88 F-35 kako bi ga ponovo razmotrio.
Sredstva za prvih 16 F-35 već su odvojena, ali Kanada bi mogla da ih povuče i otkaže ceo paket. Ako se to dogodi, zemlja se ponovo suočava sa neizvesnošću u vezi sa svojim vazduhoplovstvom.

Da li bi vojska mogla da nastavi sa programom produženja životnog veka za CF-18? Ako bi to bila opcija, flota Horneta bi bila unapređena sa modernom avionikom, radarima i naoružanjem - i Kanada ne bi morala da kupuje novi borbeni avion.
Dogovor o F-35 za Kanadu deluje kao da je uklet, zaključuje se u analizi portala 1945. Jednom je već otkazan, a mogao bi biti ukinut ponovo. Vazduhoplovstvo bi ovaj put moglo da se odluči za mešovitu flotu F-35, CF-18 i Gripena ili Eurofajtera.
(Aero.rs)
Video: Helikopteri Mi-35P sa srpskim oznakama: Generalna proba prikaza Zastava 2024
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.