
Novi bugarski F-16 bio prizemljen dva meseca, juče konačno poleteo: Političari se optužuju – ko je kriv?
Prvi višenamenski borbeni avion Lockheed Martin F-16 Block 70 koji je isporučen ratnom vazduhoplovstvu Bugarske (Военновъздушни сили - ВВС) još u aprilu, posle prizemljenja koje je trajalo više od mesec dana, juče (sreda, 28. maj) je obavio prvi let iz baze Graf Ignatijevo, nedaleko od Plovdiva. Izuzimajući samu isporuku 2. aprila ove godine, to je prvi let bugarskog F-16 na bugarskom nebu i važna prekretnica u okviru modernizacije ratnog vazduhoplovstva Bugarske.
Prvi isporučeni - od ukupno 16 aviona koje je Bugarska naručila - F-16 Block 70 borbeni avion doleteo je, kako je uobičajeno u procesu primopredaje, sa nacionalnim oznakama Bugarske, preko kojih su privremeno zalepljene američke.
Kako je Aero.rs ranije pisao, proces prijema i uvođenja u naoružanje je ubrzo prekinut "zbog odstupanja u sistemu koje je identifikovano tokom procesa prijema", potvrdio je krajem aprila komandant VVS, general-major Nikolaj Rusev.

Problem je otkriven nakon što je avion sleteo u Bugarsku, iako ni do danas nije sasvim jasno da li je problem nastao u toku leta ili po dolasku.
"Otkrivanje odstupanja u sistemu ne znači da je avion neispravan", umirivao je javnost prvi čovek bugarskog vazduhoplovstva i dodao da je proces prijema u toku, i da se sastoji iz dve odvojene faze: tehničke i letačke provere.
Potrebna su najmanje dva probna leta sa bugarskim pilotom - od kojih je nar jedan obavljen danas - pre nego što avion može zvanično da bude uveden u operativnu upotrebu.
Ministar odbrane Atanas Zaprjanov izjavio je tada da se pregovori sa vladom SAD nastavljaju, kako bi se osigurala dugoročna logistička podrška i isporuka rezervnih delova za F-16.
Status F-16 u Bugarskoj postao je i političko pitanje. Bivši premijer i lider partije GERB Bojko Borisov kritikovao je predsednika Rumena Radeva, tvrdeći da je obavestio novinare da avion nije operativan, i zatražio smenu komandanta Ratnog vazduhoplovstva ukoliko se tvrdnja potvrdi, prenosi Defenceindustry.eu.
Predsednik Radev - koji je i sam nekadašnji komandant VVS i jedan od najpoznatijih bugarskih pilota lovačke avijacije - nije direktno potvrdio status aviona, ali je sugerisao da problem ukazuje na šire nedostatke u planiranju i nabavci u sektoru odbrane. Dimitar Stojanov, predsednikov sekretar za odbranu i bivši ministar odbrane, potvrdio je da avion trenutno ne može da leti zbog neispravne komponente.

Stojanov je naveo da "potreban rezervni deo" nije dostupan u Bugarskoj jer nije bio uključen u originalni paket narudžbine, uz napomenu da "ovakvi kvarovi nisu neuobičajeni kod novoizrađenih aviona tokom ranog perioda eksploatacije i da moraju biti otklonjeni pre nego što avion poleti".
Bivši ministar odbrane kritikovao je i nedostatak rezervnih delova, pripisavši ga odluci prethodne vlade na čelu sa Borisovim, koja je navodno izabrala jeftiniju varijantu ugovora za nabavku F-16.
Stojanov takođe tvrdi da je sadašnji ministar Zaprjanov učestvovao u pregovorima i optužio ga da je pogrešno predstavio obim ugovora o kupovini.
Prema njegovim rečima, problem sa rezervnim delovima mogao je biti izbegnut da je Bugarska prihvatila ponudu koja je uključivala isporuku delova u roku od 24 časa, umesto paketa sa dužim rokovima isporuke, ali nižim troškovima.
Podsetimo, Bugarska je nabavku aviona koji će činiti okosnicu ratnog vazduhoplovstva realizovala kroz dva odvojena ugovora sa Sjedinjenim Američkim Državama, ukupne vrednosti od približno 2,6 milijardi dolara.
Prvi ugovor potpisan je 2019. godine i obuhvata isporuku osam aviona borbene namene, uz prateću opremu, naoružanje i obuku, u vrednosti od oko 1,3 milijarde dolara. Drugi ugovor, odobren 2022. godine, predviđa nabavku još osam F-16 Block 70, po sličnoj ceni, sa planiranom isporukom do kraja 2027. godine. Ovim aranžmanom Bugarska je naručila ukupno 16 najnovijih F-16 Block 70, čime je napravljen najveći iskorak u modernizaciji ratnog vazduhoplovstva te zemlje posle više od tri decenije upotrebe sovjetskih MiG-29 kao osnovnog lovačkog aviona.
(Aero.rs)
Video: RV i PVO Vojske Srbije na aeromitingu povodom 100 godina avijacije u Severnoj Makedoniji
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.