
Kolumbija na raskrsnici: Odlučili se za Gripen, a onda im Kinezi ponudili dve eskadrile J-10
Tek što je u aprilu Kolumbija rešila da svoje vazduhoplovne snage modernizuje švedskim avionima Gripen, zbog čega je zvanična Bogota potpisala međudržavni ugovor o razumevanju sa Kraljevinom Švedskom, stigla je nova ponuda.
Tokom posete Gustava Petra (predsednika Kolumbije) Kini, zvanični Peking je ponudio da ovoj zemlji isporuči do 24 višenamenska aviona Čengdu J-10CE. Ponudu je, prema pisanju portala Infodefensa, izneo Si Đinping, a "u paketu" namenjenom ratnom vazduhoplovstvu (Fuerza Aeroespacial Colombiana – FAC) nalazi se i naoružanje za borbu u vazduhu, sa osnovnom cenom po avionu od oko 40 miliona dolara.
Kineska ponuda može se tumačiti kao pokušaj da se iskoristi nedavna borbena eksploatacija J-10CE tokom sukoba između Indije i Pakistana, gde je ovaj avion korišćen u misijama koje su rezultirale obaranjem više indijskih borbenih letelica.

Kina nudi i fleksibilne uslove plaćanja, uključujući finansiranje i kratke rokove isporuke, pozivajući se na proizvodne kapacitete korporacije Čengdu (Chengdu Aircraft Corporation).
Ova ponuda navodno je podstakla interne konsultacije unutar kolumbijske vlade, tokom kojih je predsednik Petro zatražio od FAC-a da proceni performanse aviona i izvodljivost njegove integracije u nacionalne planove odbrane. U ponudi je posebno naglašena operativna upotreba J-10CE u nedavnim vazdušnim sukobima između Pakistana i Indije.

Prema pakistanskim i kineskim izvorima, pakistansko ratno vazduhoplovstvo (PAF) koristilo je J-10CE za obaranje više indijskih aviona, uključujući Rafal EH, Miraž 2000H, Su-30MKI i MiG-29UPG. Indija ove gubitke nije potvrdila.
Kineska delegacija predstavila je borbeno iskustvo aviona kao ključnu prednost u odnosu na konkurente i naglasila da J-10CE nije podložan ograničenjima u vezi sa isporukom rezervnih delova ili njegovom operativnom upotrebom, za razliku od zapadnih platformi koje su podložne političkim vetima.

Prema portalu Global Defense News, kineska ponuda uvrštena je u zvaničnu bilateralnu agendu i može predstavljati alternativu tekućim pregovorima sa Švedskom o nabavci aviona Saab JAS 39 Gripen E/F, iako je kolumbijski predsednik ranije zvanično najavio kupovinu švedskih aviona.
Saabova ponuda uključivala je finansiranje putem švedskih banaka, osmogodišnji grejs period i kompenzacione ugovore u civilnim sektorima poput obnovljive energije i infrastrukture za vodu. Predloženi avion za Kolumbiju identičan je modelu koji koristi Brazil.

Ipak, u Kolumbiji su izražene zabrinutosti zbog dugoročne zavisnosti od regionalnih partnera poput Brazila za logistiku i održavanje, kao i zbog potencijalnih američkih ograničenja na komponente, poput motora General Electric F414 koji koristi Gripen.
Izveštaji takođe ukazuju da su SAD ranije vršile politički pritisak i primenjivale trgovinske mere kako bi podstakle Kolumbiju da se odluči za F-16 Block 70/72, uključujući i ponude koje kombinuju nove avione sa poklonjenim primercima iz zaliha američkog ratnog vazduhoplovstva.

FAC je 2023. povukao svoju flotu od 22 izraelska aviona Kfir (na slici gore), navodeći visoke troškove upotrebe i potrebe za „kanibalizacijom” delova. Kolumbija je ranije razmatrala nabavku 16 aviona Rafal F4 iz Francuske, ali je projekat otkazan iz finansijskih razloga.
Razgovori su vođeni i sa Sjedinjenim Državama o mogućnosti nabavke 18 polovnih aviona F-16C/D iz postojećih zaliha. Iako je Gripen E na kraju izabran 2025. godine, kineska ponuda ponovo unosi neizvesnost u proces nabavke. Potencijalni zaokret ka Kini predstavljao bi značajnu geopolitičku promenu, udaljavanje od tradicionalnih dobavljača poput SAD i Izraela ka snabdevaču koji se predstavlja kao nezavistan od trećih strana i političkih ograničenja.
(Aero.rs)
Video: Proslava 57 godina helikopterske jedinice MUP-a
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.