
Objavljeni snimci aviona u operaciji Ponoćni čekić: Ovako su bombarderi B-2 leteli do Irana i nazad
Ako je verovati dostupnim podacima, u operaciji Ponoćni čekić (Midnight Hammer) učestvovalo je 15 aviona B-2 Spirit koji su poleteli iz baze Vajtmen u saveznoj državi Misuri. Uz 15 stelt bombardera, podršku je pružalo još 110 aviona - lovaca četvrte i pete generacije, kao i vazdušnih tankera.
Piloti bombardera B-2 Spirit leteli su neprekidno 37 sati uz pomoć više punjenja gorivom u vazduhu, a američke oružane snage danas su "pustile" nekoliko fotografija na kojima su prikazani avioni koji su gađali ciljeve u Iranu - prilikom poletanja i - povratka u matičnu bazu.
Snimci samog napada, koji je izveden u tajnosti i dodatno maskiran lažnim letovima u suprotnom pravcu, još uvek nisu dostupni. Činjenica je da se na osnovu ovih snimaka ne može zaključiti da li su snimljeni avioni koji su učestvovali u "lažnim" letovima ka bazi Andersen na Guamu (a koji su nosili oznaku MYTEE 11 i MYTEE 21) ili su na fotografijama avioni koji su izveli udar po iranskim ciljevima (BATT11 i BATT21).

Iako se pretpostavlja da je u "lažnim" letovima učestvovalo osam vazduhoplova (jedan od osam je nastavio za Honolulu) ne može se sa sigurnošću potvrditi koliko aviona su bili mamci koje je opisao načelnik Združenog generalštaba, general Den Kejn. Iako nijedan od B-2 aviona nije bio vidljiv na sajtovima za praćenje letova, entuzijasti i analitičari otvorenih izvora uspešno su pratili tragove velikog broja tankera za dopunu goriva koji su pratili bombardere preko Pacifika ka Guamu, piše portal The Aviationist.
Od kako je napad postao poznat javnosti, pojavili su se izveštaji o masovnim poletanjima tankera sa evropskih baza pre napada. Ovi tankeri leteli su sa oslabljenim signalima transpondera - potpuno isključenim, ili podešenim samo na Mode 3 ili Mode A/C - što znači da su bili vidljivi za kontrolu letenja, ali ne i za javne sajtove poput Flightradar24 ili ADS-B Exchange. Ipak, lokalni entuzijasti su ih čuli ili videli.

Verovatno je da bi ovi pokreti privukli veću pažnju da pažnja javnosti nije bila usmerena na B-2 grupu koja je letela ka zapadu, kao i na izveštaje o devet B-2 bombardera koji su krenuli ka istoku iz baze Vajtman - što je moglo da otkrije stvarni napad ranije.
U trenutku kada su bombarderi ušli u vazdušni prostor Bliskog istoka, pridružili su im se američki borbeni avioni radi zaštite od preostalih pretnji iz sistema PVO: F-22 Raptor i F-35 Lajtning II, koji su raspoređeni u komandu CENTCOM nakon prvih napada Izraela na Iran.

Među 75 precizno navođenih projektila korišćenih u operaciji, neki su unapred ciljali iranske protivvazduhoplovne sisteme duž rute B-2 bombardera. Iranska protivvazdušna odbrana je bila toliko oslabljena da, prema rečima američkih zvaničnika, nijedna raketa nije ispaljena na američke avione.
Nakon završetka udara, koji su pogodili postrojenja u Fordou i Natanzu (Isfahan je pogođen Tomahawk krstarećim raketama lansiranim sa američke podmornice), bombarderi B-2 su se vratili istom rutom kojom su i došli. Preko Mediterana i Atlantika, ovog puta su mnogi tankeri za dopunu goriva bili vidljivi na sajtovima za praćenje letova, a entuzijasti su mogli da prate komunikaciju između B-2 bombardera i kontrole letenja. B-2 letelice, sa pozivnim oznakama BATT 11 i BATT 21, takođe su bile aktivne na visokofrekventnoj globalnoj komunikacionoj mreži američkog vazduhoplovstva (HFGCS).
Bez obzira na krajnji učinak, ova misija potvrđuje izuzetne sposobnosti bombardera B-2 Spirit i posada koje njima upravljaju, gotovo 30 godina nakon što su uvedeni u operativnu upotrebu.
Da bi ovakvi letovi bili mogući, kabina B-2 prvobitno projektovana za dva člana posade, ali sa prostorom i za trećeg - sadrži dovoljno mesta za dušek koji se može razvući iza sedišta pilota. Tu se nalazi i toalet, mikrotalasna rerna i frižider, kako bi se zadovoljile sve potrebe tokom višesatnog leta.
B-2 bombarderi koji su učestvovali u napadu vratili su se u bazu Vajtman u nedelju tokom dana, za razliku od tajnovitog noćnog poletanja.
(Aero.rs)
Video: Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk izviđačka bespilotna letilica
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.