
Erbas i turska korporacija TUSAS potpisali novi ugovor: Hurjet uskoro u ratnom vazduhoplovstvu Španije
Generalni direktor korporacije za proizvodnju vojnih aviona TUSAS Mehmet Demiroglu, izjavio je da se nada da će već u septembru biti potpisan ugovor za prvu veliku prodaju naprednog trenažnog mlaznog aviona Hurjet Španiji.
Madrid planira da nabavi 30 aviona Hurjet kako bi zamenio dotrajale trenažne letelice tipa Nortrop F-5 Fridom Fajter, a odluka o izboru turskog aviona doneta je krajem 2024. godine, o čemu je portal Aero.rs pisao u to vreme.
U junu je španska ministarka odbrane Margarita Robles obavestila poslanike da je za nabavku Hurjeta predviđeno 1,4 milijarde evra. Demiroglu je rekao da kompanija „cilja“ na potpisivanje ugovora u septembru, ili „najkasnije do kraja oktobra“, iako španska vlada tradicionalno zaključuje velike ugovore o odbrani pri kraju godine.

Na Međunarodnom sajmu odbrambene industrije (IDEF), ovaj program je 24. jula napravio još jedan korak unapred potpisivanjem sporazuma o saradnji kojim se formalizuju uloge kompanija TUSAS i Erbas Difens end Spejs. Erbas će predvoditi konzorcijum španskih kompanija u razvoju Integrisanog sistema za borbenu obuku (ITS-C), koji će pripremiti Hurjet za potrebe španskog ratnog vazduhoplovstva.
Sporazumi sa španskim kompanijama — među kojima su Aernova, GMV, Indra, ITP Aero, Grupo Oesía i Sener - potpisani su u junu na sajmu odbrane Feindef u Madridu. Još nije odlučeno koji podsistemi će biti ugrađeni u avion. Inženjeri kompanija trenutno rade na izboru sistema, u zavisnosti od uticaja na troškove i vremenski okvir projekta.

Demiroglu navodi da nije izvodljivo da se proizvodna linija za Hurjet otvori u Španiji, s obzirom na broj aviona koje ta zemlja planira da kupi. Kako bi se isporuke započele 2028. godine, prva serija od šest aviona biće isporučena u konfiguraciji sličnoj onoj namenjenoj turskom ratnom vazduhoplovstvu. „To je najbrži način da se izađe u susret potrebama španskog RV“, kaže on.
Druga serija aviona biće isporučena kasnije, nakon što se izvrše potrebne modifikacije i adaptacije sa španskim podsistemima, što će obaviti Erbas u Španiji. Na kraju će svi avioni biti konvertovani na španske podsisteme. Prema rečima Demiroglua, novi sporazum donosi 95% jasnoće o tome ko je za šta zadužen, piše Aerotime.

„Preostalih 5% odnosi se na završne pregovore, uključujući i sertifikaciju… Postoje različiti pristupi, ali nema prepreka koje ne mogu da se prevaziđu. Želimo da budemo sigurni da vremenski okvir projekta neće biti negativno pogođen, niti da će troškovi projekta nepotrebno porasti“, rekao je. Jedan od izazova mogao bi biti potencijalno preklapanje između završetka razvoja Hurjeta za njegovu ulogu naprednog trenažnog aviona i uvođenja španskih prilagođavanja.
Demiroglu navodi da bi razvojni radovi trebalo da budu završeni do kraja 2027. ili početka 2028. godine. Španija je zvanično odabrala trenažni mlaznjak sa motorom General Electric F404 prošlog decembra, kada je ministarstvo odbrane potpisalo memorandum o razumevanju (MOU) sa turskom Agencijom za odbrambenu industriju (SSB) u cilju razvoja naprednog trenažnog sistema za špansko ratno vazduhoplovstvo.

General-potpukovnik Migel Ivora Ruiz, šef sektora za planiranje odbrambene industrije pri španskom ministarstvu odbrane, rekao je za Aviation Week da Hurjet ispunjava sve zahteve španskog RV. On je istakao da je novi avion neophodan jer je F-5, uprkos brojnim modernizacijama tokom karijere, „na kraju svog veka“, dodajući da je potreba za novim avionom hitna.
Tokom IDEF-a, TUSAS je potpisao memorandum o razumevanju sa kompanijom GE Aerospejs radi ispitivanja mogućih modifikacija i prilagođavanja F404 motora za Hurjet. „Sporazum otvara vrata za razmatranje alternativnih konfiguracija motora koje bi se primenjivale u budućim verzijama aviona“, navodi se u saopštenju turske korporacije, koja navodi da su dva prototipa Hurjeta do sada obavila ukupno 210 probnih letova i dostigla nadzvučne brzine do 1,4 Maha.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 i Airbus A330
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.