
Američko vazduhoplovstvo potvrdilo: Špijunski avion U-2 postavio rekord tačno 70 godina od prvog leta
U večernje nebo iznad vazduhoplovne baze Bil u Kaliforniji, 31. jula 2025, uzdigla se letelica koja već sedam decenija simbolizuje dominaciju u izviđanju – i da se ne lažemo, špijunaži – sa velikih visina.
U pitanju je špijunski avion TU-2S Dragon Lady (Žena zmaj ili Zmajeva dama u bukvalnom prevodu), dvoseda varijanta čuvenog Lokid (Lockheed) U-2, koji je tog dana započeo najambiciozniji let u istoriji ovog tipa – naravno, ne računajući misije iznad neprijateljske teritorije.
Let je izveden tačno 70 godina nakon prvog – slučajnog – poletanja prototipa U-2 na Grum Lejku u Nevadi 1955. godine. Simbolišući godišnjicu, TU-2S je poleteo s ciljem da bez sletanja preleti svih 48 kontinentalnih saveznih država SAD, i u tome uspeo — u misiji dugoj više od 14 sati i preko 11.100 kilometara (6.000 nautičkih milja).
Ovim podvigom postavljen je novi rekord u trajanju leta za ovaj tip aviona, potvrdilo je američko vazduhoplovstvo (United States Air Force – USAF).

"Ovaj let je istorijski", izjavio je potpukovnik Džon Džester Matson, komandant 1. izviđačke eskadrile (1st Reconnaissance Squadron – 1st RS), najdugovečnije operativne vazduhoplovne jedinice u Americi. "Način vođenja ratova se menja, ali naš zadatak da pripremimo posade za dominaciju u elektromagnetnom spektru ostaje nepromenjen."
Let iskusnih veterana: Najviše sati u jednoj kabini
Za ovu istorijsku misiju odabrani su Kori Ultralord Bartolomju i šef pilota jedinice, potpukovnik naveden samo po nadimku Džetro, obojica instruktori i nosioci rekorda po broju sati letenja na avionu U-2. Njihov kombinovani nalet učinio je ovu misiju letom sa najiskusnijom posadom U-2 u istoriji.

"Pre 11 godina sam zamislio koliko daleko možemo da letimo ako zaista testiramo krajnje granice U-2," rekao je Bartolomju. "Sada, na 70. godišnjicu U-2, na visini od 21.000 metara (70.000 stopa), vreme je da pokažemo šta ovaj avion zaista može."

Prema prvim nezvaničnim informacijama, pre nego što se oglasio USAF, navodno je oboren i rekord u visini leta, ali za to nema – a verovatno ni neće skoro biti – potvrde.
Podaci o visini leta U-2 još uvek su poverljivi, sedam decenija od prvog leta. Iako je poznato da leti na visinama iznad 21.000 metara, tačan maksimum nikada nije javno potvrđen. Čak i retki civilni putnici u zadnjem sedištu TU-2S imaju obavezu da izjavljuju samo da su bili "iznad 70.000 stopa".
Jedanaest godina priprema: Preciznost i softverska inovacija
Let sa pozivnim znakom DRAGON 70 trajao je više od 14 sati. Iako nije bio vidljiv na platformama poput Flightradar24 zbog specifičnih modova transpondera, moguć je bio radio-prenos komunikacije sa kontrolama letenja širom SAD na otvorenim frekvencijama, primećuje The Aviationist.
Planiranje ovakvog leta trajalo je čak 11 godina. Ključnu ulogu imao je Stiven Skoč Džonson, glavni planer misije iz 1st RS, koji je koordinisao svaki segment: od izbora putanje, alternativnih mesta za sletanje, do preciznog proračuna vetrova, temperature i izbegavanja granica.
"Ponosan sam što sam deo ove rekordne misije i što sam uspeo da Bartolomjuovu ideju pretočim u stvarnost," izjavio je Džonson. Softver koji koristi 1st RS za planiranje složenih misija testiran je ovom prilikom na maksimumu – nikada ranije nije korišćen za tako kompleksnu operaciju.
Ljudska granica: Fiziologija i tehnička perfekcija
Let iznad 21.000 metara zahteva posebne uslove za pilote, koji nose odela pod pritiskom, slična astronautskim. Tu nastupa tim za podršku – 9. eskadrila za fiziološku podršku (9th Physiological Support Squadron – 9th PSPTS) – koja se brine za pripremu i bezbednost posade.

"Na svakom letu zahtevamo perfekciju. Ovaj put je to značilo još više pažnje, još više pripreme — ali to je naš standard," prenosi USAF izjavu narednika Kristofera Burdija iz 9th PSPTS.
Počast tradiciji i poginulim pilotima
Ova misija nije bila samo proslava tehnologije, već i omaž zajednici pilota U-2, kojih je do danas manje od 1.100 uspešno prošlo obuku. Avion zahteva specifične veštine, od letenja na ekstremnim visinama do sletanja uz pomoć "chase car" automobila koji ga prati duž piste.
Poseban gest bio je prelet iznad saveznih država u kojima žive porodice palih pilota, pažljivo uključen u plan misije.
Od Smrdljivih poslova do iznad stratosfere: Više od sedam decenija tajni
Malo koji avion ostao je tako dugo obavijen velom tajnosti kao U-2. Njegov razvoj počeo je sredinom 1950-ih, kada je američka vlada tražila način da "gleda" iza Gvozdene zavese. Posao je poveren ingenioznom konstruktoru Keli Džonsonu i njegovom legendarnom timu Smrdljivi poslovi (Skunk Works, skunk engl. - tvor), u okviru kompanije Lokid.
Avion je toliko tajno razvijan da je prvi probni let, zapravo, izveden slučajno — tokom testiranja tzv. brzog voženja po pisti, U-2 se iznenada uzdigao u vazduh, zahvaljujući njegovimspecifičnim aerodinamičkim karakteristike, prilagođene za postizanje ekstremnih visina leta
Tajni misija iznad Rusije i pad iznad Sverdlovska
Kako bi se prikrio njegov stvarni zadatak, američka administracija predstavila je U-2 kao meteorološki istraživački avion, sa oznakom U koja označava vazduhoplove opšte namene (Utility). Taj narativ postao je neodrživ nakon 1960. godine, kada je letelica oborena iznad Sverdlovska, 1. maja, a pilot Geri Pauers zarobljen živ.
Da stvar bude još poraznija za SAD, izvučena je skoro neoštećena fotoizviđačka oprema iz aviona. Incident je izazvao ogromnu međunarodnu krizu i stavio U-2 u centar svetske pažnje.
Od tada do danas, U-2 je neprekidno modernizovan, opremljen najsavremenijim kamerama, radarima, senzorima i elektronskim sistemima, ostajući neizostavan deo svakog sukoba ili krizne zone u kojima su Sjedinjene Američke Države bile direktno ili indirektno angažovane. Njegova prisutnost zabeležena je iznad Kube, Iraka, Libije, Avganistana, kao i tokom operacija na prostoru Balkana, gde god je bilo potrebno prikupiti pouzdane podatke, visoko iznad dometa neprijatelja.
Pet obaranja U-2 od strane Narodno-oslobodilačke armije Kine, kao i jedno iznad Kube, ostala su u senci prvog rušenja “meteorološkog aviona” iznad Sverdlovska. Tokom NATO agresije na SRJ u proleće 1999. godine, vazduhoplovci jugoslovenskog RViPVO skovali su — nikad realizovani — plan da U-2 obore dejstvom lovačkog aviona MiG-29.
U-2S je bio i jedna od zvezda aeromiting RIAT 2025 ove godine u bazi Ferford, gde inače baziraju ovi avioni, o čemu ste mogli da čitate na Aero.rs.
U-2: Čovek i dalje kao ključni faktor
Let TU-2S iznad cele Amerike bez sletanja nije samo rekordan — to je dokaz da platforma zasnovana pre više od 70 godina još uvek ima operativnu vrednost. U eri sve sofisticiranijih bespilotnih letilica, veštačke inteligencije i satelita, avion u kome čovek sedi sam na visini iznad 21.000 metara predstavlja još uvek nezamenjivu kombinaciju ljudskog faktora i tehnološke sofisticiranosti, koja i dalje ima značajnu ulogu u prikupljanju ključnih obaveštajnih podataka.
(Aero.rs)
Video: Najnovija srpska letilica: Prave je studenti, a ovako će izgledati
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.