Južna Koreja razvila KF-21 Boramae, avion 4+ generacije, a sada ga prerađuju na petu

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Južna Koreja nastavlja sa sveobuhvatnim unapređenjima programa lovca KF-21 Boramae, sa ciljem da domaće proizvedeni avion preraste u punopravnu lovačku platformu pete generacije sa stelth sposobnostima.

Plan uključuje ugradnju unutrašnjih odeljaka za naoružanje, napredne materijale za izbegavanje radarskog otkrivanja i motor sledeće generacije, razvijen u potpunosti u zemlji.

Prema predlogu budžeta za odbranu Južne Koreje za 2026. godinu, vlada izdvaja dodatna sredstva za dugoročni razvoj stelt tehnologija za KF-21, o kom je naš portal pisao u više navrata i druge napredne vazduhoplovne sisteme. Kompanija Korea Aerospace Industries (KAI), proizvođač KF-21, trenutno privodi kraju razvoj verzije Block I, dok su već u toku pripreme za Block II i konceptualna unapređenja u okviru Block III.

KF-21 Boramae, borbeni avion Printscreen: Twitter/@AOBPSF

Verzija Block III, kako je zamišlja KAI, prevazišla bi trenutnu ograničenu stelt konfiguraciju ugradnjom projektila i senzora unutar trupa, po uzoru na američki F-35 Lightning II. Ova promena dizajna trebalo bi da znatno smanji radarski odraz i poveća preživljavanje u visoko osporavanom vazdušnom prostoru.

Predlog vlade predviđa izdvajanje 62 miliona USD za pokretanje razvoja domaćeg motora za mlazne avione, kao i dodatnih 453 miliona USD za tehnologije vezane za stelt senzore i materijale. Ako projekat uspe, novi motor bi mogao da zameni sadašnji američki turbofan GE F414-GE-400K.

KF-21 BORAMAE Foto: Shutterstock

KAI planira da do kraja 2026. završi razvoj verzije Block I, zatim proširi testiranja sposobnosti za dejstva po ciljevima na zemlji u okviru Block II, a za Block III predviđa potpuno stelt konfiguraciju sa unutrašnjim odeljcima sposobnim da nose četiri rakete Meteor ili precizno vođene bombe. Avion bi takođe dobio ugrađene sisteme elektronskog ratovanja i redizajnirani optički sistem za navođenje ciljeva, čime bi se zamenili spoljni kontejneri.

Naglasak na stelt tehnologiju prevazilazi sam dizajn aviona. Ministarstvo nacionalne odbrane razvija i domaću raketu vazduh–vazduh dugog dometa, sličnu evropskom Meteoru, kojim je KF-21 već opremljen. Ova raketa trebalo bi da koristi ramdžet motor sa kanalom (ducted ramjet), što bi omogućilo produžen dolet i veću brzinu u završnoj fazi presretanja.

KF-21 BORAMAE Foto: Shutterstock

Modernizovani KF-21 u budućnosti će biti integrisan sa bespilotnim "lojalnim krilima", uz planove za brzu datalink vezu kojom bi vodeći avion koordinisao rojeve autonomnih dronova. U osporenom vazdušnom prostoru dronovi bi mogli da služe kao mamci za neprijateljsku odbranu ili da izvode udare, dok bi pilotirani avion ostajao na bezbednoj udaljenosti, piše Defence Blog.

Strategija razvoja Južne Koreje odražava rastuću težnju za odbrambenom samodovoljnošću. Agencija za nabavku naoružanja (DAPA) i KAI prioritet daju lokalizaciji proizvodnje motora kako bi se izbegli budući problemi u lancu snabdevanja. Hanwha Aerospace i Doosan Enerbility vode razvoj turbofana klase 16.000 funti potiska, dok je manji demonstrator od 5.500 funti predviđen za testiranja do kraja godine.

Pored aviona i motora, Ministarstvo je planiralo i izdvajanje 5,4 milijardi USD do 2033. za razvoj nove rakete vazduh–vazduh. Očekuje se da će ovaj sistem prevazići američku AIM-120 AMRAAM, posebno u završnim fazama presretanja, navodi se u saopštenju Ministarstva.

KF-21 BORAMAE Foto: Shutterstock

Međutim, projekat nosi i izazove. Razvoj ramdžet rakete ili modernog stelth motora podrazumeva visok tehnološki rizik i može trajati decenijama. Na primer, razvoj Meteora je trajao više od 25 godina, iako je bio plod multinacionalnog projekta evropskih odbrambenih kompanija.

Iskustvo Južne Koreje u razvoju dronova i turbofana, uz potencijalnu podršku međunarodnih partnera, moglo bi da ublaži deo tih rizika. Ipak, analitičari upozoravaju da su kašnjenja i prekoračenja troškova i dalje mogući.

Transformišući KF-21 u platformu sa punim stelt sposobnostima, Seul ne jača samo sopstvenu vazdušnu moć, već i gradi konkurentnu vazduhoplovnu industriju sposobnu za izvoz aviona nove generacije – slično kao što Turska nastoji da postigne sa svojim stelt lovcem Kaan.

Ako program bude tekao po planu, KF-21 Block III mogao bi predstavljati prekretnicu: prvi potpuno domaći stelt lovac Južne Koreje, koji povezuje današnje taktičke potrebe sa budućnošću bespilotnih sistema i ratovanja dugog dometa visoke preciznosti.

(Aero.rs)

Video: Gašenje požara u Crnoj Gori: Helikopter Kamov Ka-32

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>