Portugal kupuje šesti KC-390, dogovorom predviđeno još 10 opcija za nabavku u okviru Alijanse
Portugal je potpisao aneks ugovora sa kompanijom Embraer kojim je obezbeđen šesti transportni avion KC-390 Millennium, dok je dogovorom predviđeno još 10 opcija za nabavku u okviru Alijanse, koje mogu iskoristiti i druge članice NATO-a.
Prvi operator koji širi flotu
Portugalsko ratno vazduhoplovstvo, koje je uvelo KC-390 u operativnu upotrebu 2023. godine, postalo je prvi operator na svetu koji je proširio svoju početnu narudžbinu. Dogovor formalizuje nameru objavljenu na Međunarodnom vazduhoplovnom salonu u Parizu u junu 2025, kada je Lisabon najavio planove za dodatni avion i proširenje mogućnosti za partnere iz Alijanse.

Ugovorom je potvrđena i uloga Vazduhoplovne baze broj 11 u Beži, koja će služiti kao centar za obuku posada KC-390, čime Portugal dodatno učvršćuje svoju poziciju evropskog stuba ovog programa.
Portugal je od početka jedan od ključnih partnera u razvoju KC-390. Inženjeri iz te zemlje učestvovali su u projektovanju važnih komponenti, dok lokalni dobavljači isporučuju važne delove za avion.

General Žoao Kartakso Alves, načelnik Generalštaba portugalskog ratnog vazduhoplovstva, istakao je da dodatni avion povećava kapacitete za taktički i logistički transport, omogućavajući brže i fleksibilnije reagovanje kako u vojnim, tako i u civilnim misijama.
Predsednik i izvršni direktor Embraera, Bosko da Kosta Žunior, naglasio je da je ovo „prvi primer takve vrste od strane jednog operatora“, ocenjujući da sporazum predstavlja prekretnicu za ceo program.

KC-390 dobija na značaju u NATO-u
KC-390 sve više dobija na popularnosti među članicama NATO-a, gde se nameće kao moderna alternativa starijim transportnim avionima. Model popunjava prazninu u srednjem segmentu prevoza koja je nastala povlačenjem aviona C-160, služeći kao most između manjih turbopropova poput C-27J Spartan i većih aviona poput Airbusa A400M.
Mađarska je prvi primerak dobila u septembru 2024, dok su Holandija i Austrija zajednički naručile ukupno devet aviona sa isporukama od 2027. Češka je krajem 2024. potpisala ugovor za dva primerka, Švedska je u aprilu 2025. potvrdila nabavku četiri, a Litvanija je na Pariskom salonu najavila planove za tri aviona. Slovačka se takođe odlučila za KC-390 i vodi pregovore o tri primerka.

Karakteristike aviona
KC-390 Millennium projektovan je da preveze do 26 tona tereta brzinom od 470 čvorova
(870 km/h), uz mogućnost korišćenja polupripremljenih pista, poput šljunkovitih ili zemljanih staza. Avion je osposobljen za širok spektar misija – od transporta trupa i tereta, preko medicinske evakuacije i gašenja požara, do humanitarnih misija.
Posebna prednost je mogućnost konfiguracije za dopunu gorivom u letu, kako kao tanker, tako i kao primalac od drugog KC-390, čime se NATO operatorima obezbeđuje dodatna fleksibilnost u zajedničkim operacijama.
(Aero.rs)
Video: Aeromiting Rivolto: EF2000 vs Galeb G-2
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.