
Španija čuva svoje letelice Harier: Legendarni britanski avion leteće sa nosača Huan Karlos do 2032.
Španija mora što pre da definiše na kojim će borbenim avionima leteti njeni mornarički piloti posle 2032. kada ističe "rok upotrebe" za avione AV-8B+ Harier koji se nalaze na nosaču Huan Karlos.
Nakon što je španska vlada odbila nabavku Lokid Martinovog stealth aviona F-35B, planovi za zamenu ostaju bez konačnog rešenja, otvarajući mogućnost produženja operativnog života Hariera i nakon 2030. godine.
„Ostaćemo uz Hariere po rasporedu koji predviđa korišćenje do 2032. godine“, izjavio je Antonio Pinjeiro, načelnik Štaba mornarice - AJEMA, naglašavajući da je jedna od opcija uvođenje otpisanih primeraka ovog vazduhoplova iz američke mornaričke pešadije ili Italije - ne za reaktivaciju, već kao izvor rezervnih delova.

Odluka da se ne nabavi F-35B primorala je mornaricu da preispita buduće sposobnosti nosača aviona. Španske pomorske snage razmatraju osim postojećeg Huan Karlosa uvođenje i konvencionalnog nosača aviona, za koji Navantia (španska državna kompanija specijalizovana za brodogradnju i odbrambenu industriju, op. aut.) sprovodi studiju izvodljivosti.
Potencijalni novi nosač aviona mogao bi da primi do 30 aviona na palubi, čime bi se malo proširio spektar nosača aviona sa fiksnim krilima dostupnih na tržištu, piše specijalizovani portal Zona Militar.

Admiral Pinjeiro istakao je da nema sumnje u mogućnost izgradnje domaćeg nosača aviona i napomenuo da je projekat inspirisan francuskim nosačem aviona Šarl de Gol, ali bez nuklearne propelacije. Ova opcija proširuje spektar razmatranih aviona, koji više ne bi bili ograničeni vertikalnim poletanjem i sletanjem tipičnim za F-35B.
Potencijalni kandidati uključuju „C“ varijantu F-35, koja se koristi sa američkih nuklearnih nosača, kao i Rafal M iz francuske mornarice - koji će uskoro biti usvojen i od strane indijske mornarice.

Kao što je ranije izveštavano u avgustu, odbijanje nabavke F-35B, najavljeno 2023. godine, imalo je direktan uticaj na mornaricu. Američki model je smatran jedinim dostupnim rešenjem za zamenu Harriera zahvaljujući svojoj sposobnosti kratkog poletanja i vertikalnog sletanja (STOVL). Ipak, strateški, industrijski i politički razlozi naveli su vladu da da prioritet evropskim programima kao što su Eurofajter, Rafal i budućeg FCAS (Future Combat Air System) — od kojih nijedan ne poseduje varijante za vertikalno poletanje sa nosača.
Takođe je važno napomenuti da je i treća opcija, program FCAS, sama po sebi nesigurna. Pošto je Francuska jednostrano objavila da će imati 80% udela u razvoju, Nemačka je počela da traži druge partnere — ili čak alternative — za dizajn i razvoj svog borbenog aviona šeste generacije. Drugim rečima, postoji mogućnost da program bude otkazan.
(Aero.rs)
Video: Aeromiting Rivolto: EF2000 vs Galeb G-2
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.