
Raptor dobija novi život: USAF vraća 35 aviona u aktivnu službu umesto na groblje
Čak 35 Raptora Block 20 koji su nakon dve decenije službe bili spremni za "penziju" i put ka pustinjskoj bazi u Arizoni, gde stari avioni USAF završavaju svoj vek - u čuvenom Bounjardu (groblju aviona) - dobiće novu šansu za novi život.
U septembru je OJ Sančez, potpredsednik i generalni direktor tajanstvenog i inovativnog odeljenja Lockheed Martin Skunk Works, otkrio da se razmatra plan za modernizaciju upravo ovih starijih F-22.
„Postoje razgovori o mogućnosti da se Block 20 flota dodatno unapredi i prošire njene sposobnosti,“ izjavio je Sančez na jednoj vazduhoplovnoj konferenciji.
Spasavanje Raptora od otpada

Prema planu, 35 F-22 lovaca koji su do sada služili za obuku mogli bi biti obnovljeni umesto rashodovani. Trenutno se noviji Block 30 i Block 35 modeli već nalaze u procesu nadogradnje.
„F-22 ostaje središnji stub borbene moći američkog vazduhoplovstva. Naš zadatak je da ga održimo u samom vrhu svetske borbene tehnologije,“ rekao je Sančez.
Ova odluka stiže u trenutku kada SAD razvijaju novi lovac šeste generacije — F-47 NGAD (Next Generation Air Dominance). Taj ultra-stealth avion verovatno neće poleteti pre 2028. godine, a u operativnu službu bi mogao ući tek početkom 2030-ih, kada bi trebalo da zameni F-22.
Do tada, Skunk Works nudi rešenje: da se više Raptora zadrži u operativnom stanju, čime bi prelazni period bio lakši, a broj borbeno spremnih aviona veći, piše National Security Journal.
Šta će sve biti unapređeno?
Stariji Block 20 F-22 modeli dobiće unapređene senzore, naprednije infracrvene sisteme za praćenje, modernizovanu opremu za elektronsko ratovanje i druge savremene sisteme. Zahvaljujući otvorenoj arhitekturi misijskih sistema, moguće je lakše ubacivanje novih softverskih i hardverskih rešenja.
Trenutno je od ukupno 185 F-22 u službi, 143 spremno za borbu. Nadogradnjom Block 20 modela, taj broj bi mogao značajno porasti — što je od ključne važnosti u vreme kada Kina širi flotu svojih J-20 lovaca, a Rusija ubrzava proizvodnju Su-57.
Nove nadogradnje otvaraju i mogućnost da F-22 postane „mozak“ u mreži bespilotnih letelica, u okviru programa CCA (Collaborative Combat Aircraft). To bi omogućilo pilotima „Raptora“ da komanduju rojem dronova koji bi delovali zajedno u borbi.
„F-22 je na čelu razvoja koncepta saradnje čoveka i mašine,“ rekao je Sančez. „Zamišljeno je da avion komanduje dronovima i time znatno proširi svoje mogućnosti.“
Kasno shvaćena greška Kongresa
Kada je F-22 ulazio u proizvodnju, američko vazduhoplovstvo je želelo 750 primeraka. Ipak, Kongres je taj broj smanjio na manje od 200, jer su tadašnji ratovi u Iraku i Avganistanu zahtevali drugačije prioritete — pre svega bombardere i jurišne avione.
Danas, kada se svet ponovo okreće rivalstvu velikih sila, mnogi smatraju da je to bila ogromna greška. Više F-22 aviona značilo bi veću prisutnost SAD u Evropi, na Bliskom istoku i u Aziji.
Iako je plan modernizacije Block 20 još u razradi, cilj je jasan — produžiti život F-22 do 2040-ih. Time bi Raptor ostao vodeći lovac u svetu sve dok F-47 NGAD ne stupi u punu službu.
(Aero.rs)
Video: LOT Embraer E190
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.