Ovo je novi iranski avion: Probni letovi počeli posle 15 godina razvoja
Iran je započeo probne letove lakog transportnog aviona Simorg (Simorgh), na aerodromu Šahin Šahr, posle više od petnaest godina razvoja ovog projekta. Program od ukupno 100 časova leta ima za cilj sertifikaciju aviona za vojnu i civilnu upotrebu, čime Teheran ponovo ističe svoj kurs ka samostalnosti u uslovima međunarodnih sankcija, prenose iranski mediji.
Iako je avion obavio svoj prvi let pre više od dve godine, ispitivanje u letu Simorga zvanično je počelo 28. oktobra 2025. godine, na ceremoniji kojoj su prisustvovali visoki predstavnici iranskog Ministarstva odbrane i civilnih vazduholovnih vlasti, odnosno Organizacije za civilno vazduhoplovstvo Irana.
Prema informacijama koje navodi ta institucija, avion mora da ispuni najmanje 100 časova leta u različitim uslovima pre nego što dobije konačnu upotrebnu dozvolu – događaj koji je iranska štampa već označila kao krunu višegodišnjeg domaćeg razvoja.
Od An-140 preko IrAn-140 do Simorga
Novi iranski avion je dvomotorni turboprop taktički transporter koji je razvila kompanija HESA (Iran Aircraft Manufacturing Industries Corporation) u Šahin Šahru. Konstrukcija je izvedena iz aviona IrAn-140 ukrajinskog porekla, ali sa brojnim strukturnim izmenama, posebno u delu trupa i repne sekcije, koje su projektovali iranski inženjeri. Prema podacima koje prenosi Armyrecognition.com, avion je dug oko 23 metra, ima raspon krila od 25 metara i visinu od 8 metara.
Nosivost iznosi oko 6 tona tereta, uz maksimalnu poletnu masu od približno 21,5 tona i dolet od oko 3.900 kilometara. Najveća brzina kretanja procenjuje se između 500 i 533 kilometra na sat, dok su potrebne dužine poletno-sletnih staza približno 1.450, odnosno 900 metara.
Pogon čine dva turboprop motora iz porodice TV3-117, snage po oko 2.500 konjskih snaga, koji se već koriste u brojnim sovjetskim konstrukcijama i čiju je proizvodnju ili održavanje Iran ranije lokalizovao. Ova odluka, kako navode stručnjaci, omogućava jednostavnije održavanje i sigurniji lanac snabdevanja u zemlji.
Novi iranski avion: Projektovan za realne potrebe
Za operativnu upotrebu najvažniji je upravo sistem za utovar i prevoz tereta. Simorg je dobio zadnju rampu za utovar — što je značajna razlika u odnosu na osnovni IrAn-140 — kao i preoblikovana krila radi veće nosivosti i kraćih poletno-sletnih performansi. Kako prenosi Armyrecognition.com, avion je kompatibilan sa standardnim 463L paletama, može da prevozi laka vozila, avionske motore, opremu za padobranske desante i do 24 nosila u sanitetskoj varijanti. Ova konfiguracija ga svrstava među savremene lake taktičke transportere.
Probni letovi, koji će ukupno trajati oko godinu dana, obuhvatiće približno 70 pojedinačnih testova — od stabilnosti i kontrole, do performansi motora i opterećenja u letu. Kako navodi IRNA, ukoliko avion uspešno završi sve faze, mogao bi do kraja sledeće godine da dobije dodatni tip-sertifikat (STC) od iranske Organizacije za civilno vazduhoplovstvo.
Avion za popunjavanje praznina
Simorg treba da popuni važnu prazninu u strukturi iranskih oružanih snaga. Ratno vazduhoplovstvo Islamske Republike Irana i dalje se u velikoj meri oslanja na stare C-130E/H Hercules za taktički transport i Il-76 za strateške zadatke, dok nekoliko zastarelih Fokker F27 i Boeing 707/747 aviona obavlja pomoćne i logističke misije. Islamska republikanska garda preko avio-kompanije Pouya Air koristi Il-76 i An-74.
Uvođenjem domaćeg srednjeg transportera, Iran dobija platformu koja omogućava prevoz trupa, medicinsku evakuaciju, snabdevanje ostrva u Persijskom zalivu i prevoz rezervnih delova — sve to uz manju potrošnju skupocenih sati leta na C-130 avionima.
Po veličini i sposobnostima, Simorg se nalazi u rangu sa CN-235, An-26, C-212 i PZL M28. Poređenja pokazuju da je nosivost i brzina u okviru istih parametara — CN-235 ima korisni teret od 5.950 kilograma i maksimalnu brzinu krstarenja od oko 455 km/h, dok An-26 nosi oko 5.500 kilograma uz 440 km/h. Manji C-212 i M28 prenose između 2,3 i 3 tone tereta, ali uz kraće poletno-sletne mogućnosti.
Na papiru, Simorg pokazuje konkurentne brojke, dok će o stvarnoj vrednosti presuditi pouzdanost i podrška u eksploataciji, posebno na neuređenim aerodromima.
Domaći razvoj pod sankcijama
Godine sankcija ozbiljno su ograničile pristup Irana novim letelicama i rezervnim delovima. Prema navodima IRNA, projekat Simorg je od samog početka oslanjao se isključivo na iranske stručnjake i resurse – više od 200 inženjera iz kompanije HESA i 40 eksperata iz Organizacije za civilno vazduhoplovstvo učestvovalo je u razvoju konstrukcije, sistema i sertifikacionih procedura tokom 15 godina rada.
Direktor Odeljenja za projektovanje i proizvodnju letelica u Organizaciji za civilno vazduhoplovstvo, Mohamadreza Vaghefimaneš, izjavio je da će, ako Simorg prođe sve testove, ovaj avion označiti „ključni korak ka potpunoj samostalnosti Irana u projektovanju i proizvodnji aviona“.
Ukoliko uspešno završi ciklus od 100 do 150 časova probnih letova, Simorg bi mogao postati prvi potpuno domaći avion u klasi lakih taktičkih transportera, sposoban i za civilnu upotrebu.
Dobroćudna mitska ptica iz Persijske mitologije
Naziv Simorg potiče iz persijske mitologije i označava dobroćudnu, mitsku pticu, često poistovećivanu sa feniksom. Simorg se pojavljuje u persijskoj književnosti i umetnosti kao simbol mudrosti, moći i ponovnog rađanja. Sama reč „sī murğ“ na persijskom znači „trideset ptica“, što je, prema delu „Konferencija ptica“ pesnika Atara iz Nišapura, simbol duhovnog jedinstva i snage u zajedništvu.
(Aero.rs)
.
Video: Najsavremeniji transporter za RViPVO: Airbus C295
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.