Vreme čitanja: oko 2 min.
Ice, ice, baby: Sve što treba da znate o blue ice pistama - ledenim poletno-sletnim stazama Antarktika
Vreme čitanja: oko 2 min.
Pre nekoliko decenija Antarktik je bilo moguće posetiti samo brodovima. A onda - sledilo bi pešačenje po nemogućim uslovima dugo stotinama kilometara. Sada je ipak - drugačije
Putovanje na ledeni kontinent - Antarktik - i danas je logistički gledano - noćna mora, iako je u poslednjih nekoliko decenija došlo do napretka u pristupu ovom problemu.
Redovni komercijalni letovi ka Antarktiku - ne postoje (jasno je i zašto), a letenje ka najhladnijem delu Zemlje ograničeno je uglavnom na istraživače i avanturiste.
Pre 70 godina Antarktik je bilo moguće posetiti samo brodovima, i to isključivo leti, što je trajalo nedeljama. A onda - sledilo bi pešačenje po nemogućim uslovima dugo stotinama kilometara do neke istraživačke baze.
Sada, zahvaljujući ledenim plavim pistama ili pistama od plavog leda (Blue Ice Runways) na ovaj kontinent mogu da slete i "obični" avioni čiji stajni trap čine točkovi. Time je povezanost sa ostatkom sveta značajno poboljšana, navodi portal Simple Flying.
Šta je to plavi led? Šta su to piste od plavog leda? Kao što znamo, većina Antarktika je pokrivena snegom i ledom. Međutim, postoje delovi kontinenta gde sneg ne uspeva da se zadrži ili nakupi jer isparavanje i erozija vetra premašuju ukupnu akumulaciju.
Obično, antarktički sneg reflektujući svetlost, daje površini tla beli izgled, dok plavičasti delovi imaju nešto nižu refleksiju (poznatu kao albedo). Ti delovi apsorbuju žutu i crvenu svetlost, a reflektuju - plavu.
Većina Antarktika prekrivena je suvim snegom, zahvaljujući čemu na tu površinu mogu da slete mali avioni sa "skijama". Na plavim ledenim pistama mogu da slete i veliki avioni, što olakšava ne samo putovanja već i snabdevanje istraživačkih projekata i baza.
Plave piste istraživane su decenijama. Inicijalna istraživanja pokrenuta su od 1956. u operacijama Deep Freeze američke vojske.
Inženjerijski korpus oružanih snaga SAD detaljno je proučavao mogućnosti korišćenja takvih pista za konvencionalne avione sa mesta bliskih Antarktiku - poput Novog Zelanda i Južne Amerike.
Kada je Adventure Network International - agencija za avanturistička putovanja preuzela inicijativu i krajem osamdesetih uspešno izgradila ledenu plavu pistu uz pomoć glaciologa (stručnjaka za glečere) dr Čarlsa Svitinbenka na Patriot Hilsu, počela je nova era putovanja ka Antarktiku. Prvi "obični" avion koji je sleteo na pistu u okviru kampa ove agencije bio je četvoromotorni avion Douglas DC-4, koji je sleteo u novembru 1987. godine.
Od tada do danas nekoliko zemalja uspešno su izgradile piste na plavom ledu koje koriste uglavnom za logističke letove ka svojim istraživačkim timovima: Stanica Terra Nova Bay kojom upravlja Italija, Law Dome, blizu stanice Casey pod nadzorom Australije, Troll Station pod kontrolom Norveške, Novolazarevskaya Ruske Federacije, Williams Field pod kontrolom SAD.
Plave ledene piste moraju se stalno održavati i pre sletanja aviona se moraju pripremiti. S obzirom na to da avion sleće na led - piste su uglavnom značajno duge, jer letelica ne može da se osloni na kočnice, već na potisnike za usporavanje. Iz tog razloga, na površini plavih ledenih pista stvaraju se urezi kako bi se stvorio dovoljan prijanjanje.
(Aero.rs)
Video: Leteli smo sa najnovijim avionom RViPVO Vosjke Srbije Airbus C295W
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.