Ovo su najbolji višenamenski avioni na svetu: Uskoro će i Srbija imati jedan od njih
Kada u javnosti pomenete "višenamenski borbeni avion", svi koji prate aktuelna dešavanja u svetu mogu da se slože da je Srbiji neophodan upravo ovaj tip vazduhoplova. Međutim: šta je to višenamenski borbeni avion?
Pre svega treba reći da su u pitanju mlazni avioni koji su sposobni da izvedu više različitih zadataka - vazdušne borbe, elektronsko ratovanje, misije suzbijanja protivničke PVO, ali i avioni koji su ustanju da izvedu misije bliske vazdušne podrške, napada na kopnene ciljeve i druge zadatke.
Istorijski gledano, borbeni avioni su obično bili dizajnirani za jednu ili dve osnovne misije. Na primer, F-4 Fantom II služio je kao lovac-bombarder i presretač. Međutim, danas su gotovo svi savremeni borbeni avioni - višenamenski. Čak i kada se govori o modernizovanim avionima: Tako su F-15 Igl i F-22 Raptor bili prvenstveno napravljeni kako bi ostvarili prevlast u vazduhu, ali se sada, s obzirom na modernizaciju sistema, mogu smatrati višenamenskim.
S druge strane, avioni poput F-35 Lajtning II ili Dasoovi Rafali (na slici gore) - dizajnirani su od samog početka kao višenamenski avioni. Francuski proizvođač opisuje svoj Rafal (koji se već koristi u Hrvatskoj, a uskoro će ući i u naoružanje srpskog Ratnog vazduhoplovstva) kao jedini omnifunkcionalni (omnirole) borbeni avion na svetu. Među višenamenske avione u modernim vazduhoplovstvima, piše Simple Flying, nalaze se i mornaričke verzije aviona koji nose oznaku F/A (fighter - attack): F/A-18 Super Hornet i planirani F/A-XX.
Sada već zastareli, ali uistinu legendarni A-10 Tanderbolt, poznat i kao Varthog (što u prevodu znači divlja ili bradavičasta svinja) je avion za napade na kopnene ciljeve, baš kao i sovjetski Su-25. Stariji sovjetski avioni u sastavu ruskih snaga, poput Su-24 i MiG-31 (najbrži borbeni avion), takođe nisu višenamenski.
Šta neki avion čini "najboljim"?
F-22 Raptor možda jeste najbolji avion za prevlast u vazduhu i ima određene sposobnosti za napade na zemlju, ali nije optimizovan za to kao F-35 ili F-15.
Međutim, treba napraviti razliku između raznih "opcija" u avionu F-35: F-35B može da izvodi vertikalna poletanja i sletanja (STOVL), što nijedan drugi savremeni borbeni avion ne može (Harier više nije u upotrebi). Ipak, STOVL donosi kompromise poput smanjenog doleta i nosivosti.
Borbeni avioni 5. generacije – procenjen broj isporučenih primeraka:
- F-22 Raptor: 187
- F-35 Lajtning II (sve varijante): više od 1.200
- Čengdu J-20: između 200 i 500 (broj varira od izvora)
- Šenjang J-35: više od 8
- Su-57 (na slici dole): Više od 20 u sastavu ruskih vazdušno-kosmičkih snaga
F-35 Lajtning II je najnapredniji i najkompletniji borbeni avion na svetu, ali F-22 je i dalje superioran u ulozi vazdušne prevlasti. Kako je Izrael demonstrirao u Iranu, F-35 može da probije neprijateljsku PVO i eliminiše je, delom zahvaljujući stelt dizajnu. Ipak, da bi zadržao stelt karakteristike, mora nositi oružje unutar trupa, što ograničava količinu nosivosti razornih sredstava.
Lokid Martinov F-22 bio je najbolji avion za prevlast u vazduhu, ali je bio toliko skup da je proizvodnja rano obustavljena, pa je američko vazduhoplovstvo ostalo sa ograničenim brojem. Na kraju, najbolji avion je onaj koji je dostupan, a ne onaj koji je na papiru najmoćniji, ali preskup, piše Simple Flying.
Kako rangirati višenamenske avione
Kada neki avion uđe u serijsku proizvodnju, svi "šrafovi" okupljeni oko tog projekta se nadaju da će se masovno proizvoditi: Tako se dolazi do potrebe za stalnim unapređenjima i proizvodnji rezervnih delova. To je upravo jedna od prednosti koju "gaje" proizvođači američkog F-35 i kineskog J-20.
Amerika ulaže milijarde dolara u F-35 program, a uz najnovije nadogradnje (poput TR-3 paketa), njegova sposobnost za vazdušnu prevlast se znatno približila F-22, koji i dalje važi za neprikosnoven vazduhoplov u toj ulozi.
Teško je reći koji avion je sledeći po sposobnosti. Novi F-15EX, baš kao i unapređene verzije Eurofajter Tajfuna i francuski Rafal su takođe veoma sposobni. Eurofajter je dizajniran da nadmaši sovjetske, a potom i ruske avione tog vremena. Kineski J-20 i J-35 su takođe, prema specifikacijama i podacima od proizvođača, vrlo efikasni u vazdušnim borbama.
Kineski J-20 (na slici dole) je dizajniran kao avion za prevlast u vazduhu sa velikim doletom, sposoban da uništava avione za rano upozoravanje i avione-tankere koji podržavaju F-22 i F-35, što znači da može pobediti bez direktnog sukoba.
Što se tiče ruskog Suhoja Su-57 Felon - o njegovim dejstvima ima još uvek premalo podataka. Rusija nije objavila da je ovaj avion u Ukrajini (iako se koristi od početka) oborio ijedan avion pod kontrolom Kijeva, niti govori o njegovim rezultatima u dejstvu protiv ukrajinskih PVO jedinica.
Većina stručnjaka smatra da je Lokid Martinov F-35 najbolji višenamenski avion današnjice. Uz sve kvalitete koje ima, ali i prilično agresivan američki marketing, mnoge zemlje koje žele da modernizuju svoje ratno vazduhoplovstvo vrhunskim avionima kupuju upravo jedan od tih aviona - pod uslovom da su lojalni američki saveznici.
Švedska sa svojim Gripenom i Francuska sa Rafalima odlučile su se da budućnost vazduhoplovnih snaga povere svojim stručnjacima. U Velikoj Britaniji u kojoj se sklapaju Tajfuni i danas se vodi ogorčena bitka između sindikata i vladinih tela o tome da li je budućnost tamošnjeg ratnog vazduhoplovstva (RAF) poveriti američkom proizvođaču koji isporučuje F-35, ili je trebalo dodatno modernizovati Eurofajter.
(Aero.rs)
Video: Red Flag 24
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Marko
F35 će moći biti ocenjen tek kad bude se suprotstavio sa Srbima... I za f117a se pričalo da je nezaustavljiv... Isto to se pričalo i za b2... Pa si ispostavilo da nije tačno
Podelite komentar
Mile
Kako dobru pvo ima pakistan kada je celu eskadrilu rafalcica poslao na zemlju!?
Podelite komentar
Duća
Ako mogu da zaprašuju komarce,onda dobro,ako ne,onda ništa.
Podelite komentar