Ovo su najbolji višenamenski avioni na svetu: Uskoro će i Srbija imati jedan od njih

   
Čitanje: oko 4 min.
  • 0

Kada u javnosti pomenete "višenamenski borbeni avion", svi koji prate aktuelna dešavanja u svetu mogu da se slože da je Srbiji neophodan upravo ovaj tip vazduhoplova. Međutim: šta je to višenamenski borbeni avion?

Pre svega treba reći da su u pitanju mlazni avioni koji su sposobni da izvedu više različitih zadataka - vazdušne borbe, elektronsko ratovanje, misije suzbijanja protivničke PVO, ali i avioni koji su ustanju da izvedu misije bliske vazdušne podrške, napada na kopnene ciljeve i druge zadatke.

Istorijski gledano, borbeni avioni su obično bili dizajnirani za jednu ili dve osnovne misije. Na primer, F-4 Fantom II služio je kao lovac-bombarder i presretač. Međutim, danas su gotovo svi savremeni borbeni avioni - višenamenski. Čak i kada se govori o modernizovanim avionima: Tako su F-15 Igl i F-22 Raptor bili prvenstveno napravljeni kako bi ostvarili prevlast u vazduhu, ali se sada,  s obzirom na modernizaciju sistema, mogu smatrati višenamenskim.

Dassault Rafale AB Tanagra Hellas Foto: Shutterstock

S druge strane, avioni poput F-35 Lajtning II ili Dasoovi Rafali (na slici gore) - dizajnirani su od samog početka kao višenamenski avioni. Francuski proizvođač opisuje svoj Rafal (koji se već koristi u Hrvatskoj, a uskoro će ući i u naoružanje srpskog Ratnog vazduhoplovstva) kao jedini omnifunkcionalni (omnirole) borbeni avion na svetu. Među višenamenske avione u modernim vazduhoplovstvima, piše Simple Flying, nalaze se i mornaričke verzije aviona koji nose oznaku F/A (fighter - attack): F/A-18 Super Hornet i planirani F/A-XX.

Sada već zastareli, ali uistinu legendarni A-10 Tanderbolt, poznat i kao Varthog (što u prevodu znači divlja ili bradavičasta svinja)  je avion za napade na kopnene ciljeve, baš kao i sovjetski Su-25. Stariji sovjetski avioni u sastavu ruskih snaga, poput Su-24 i MiG-31 (najbrži borbeni avion), takođe nisu višenamenski.

F 22 Raptor Foto: Shutterstock

Šta neki avion čini "najboljim"? 

F-22 Raptor možda jeste najbolji avion za prevlast u vazduhu i ima određene sposobnosti za napade na zemlju, ali nije optimizovan za to kao F-35 ili F-15.

Međutim, treba napraviti razliku između raznih "opcija" u avionu F-35: F-35B može da izvodi vertikalna poletanja i sletanja (STOVL), što nijedan drugi savremeni borbeni avion ne može (Harier više nije u upotrebi). Ipak, STOVL donosi kompromise poput smanjenog doleta i nosivosti.


Borbeni avioni 5. generacije – procenjen broj isporučenih primeraka:

  • F-22 Raptor: 187
  • F-35 Lajtning II (sve varijante): više od 1.200
  • Čengdu J-20: između 200 i 500 (broj varira od izvora)
  • Šenjang J-35: više od 8
  • Su-57 (na slici dole): Više od 20 u sastavu ruskih vazdušno-kosmičkih snaga

Sukhoi Su 57 Foto: Shutterstock

F-35 Lajtning II je najnapredniji i najkompletniji borbeni avion na svetu, ali F-22 je i dalje superioran u ulozi vazdušne prevlasti. Kako je Izrael demonstrirao u Iranu, F-35 može da probije neprijateljsku PVO i eliminiše je, delom zahvaljujući stelt dizajnu. Ipak, da bi zadržao stelt karakteristike, mora nositi oružje unutar trupa, što ograničava količinu nosivosti razornih sredstava.

Lokid Martinov F-22 bio je najbolji avion za prevlast u vazduhu, ali je bio toliko skup da je proizvodnja rano obustavljena, pa je američko vazduhoplovstvo ostalo sa ograničenim brojem. Na kraju, najbolji avion je onaj koji je dostupan, a ne onaj koji je na papiru najmoćniji, ali preskup, piše Simple Flying.

Lockheed Martin F 35 Lightning Foto: Rodger Mallison / Newscom / Profimedia

Kako rangirati višenamenske avione

Kada neki avion uđe u serijsku proizvodnju, svi "šrafovi" okupljeni oko tog projekta se nadaju da će se masovno proizvoditi: Tako se dolazi do potrebe za stalnim unapređenjima i proizvodnji rezervnih delova. To je upravo jedna od prednosti koju "gaje" proizvođači američkog F-35 i kineskog J-20.

Amerika ulaže milijarde dolara u F-35 program, a uz najnovije nadogradnje (poput TR-3 paketa), njegova sposobnost za vazdušnu prevlast se znatno približila F-22, koji i dalje važi za neprikosnoven vazduhoplov u toj ulozi.

Teško je reći koji avion je sledeći po sposobnosti. Novi F-15EX, baš kao i unapređene verzije Eurofajter Tajfuna i francuski Rafal su takođe veoma sposobni. Eurofajter je dizajniran da nadmaši sovjetske, a potom i ruske avione tog vremena. Kineski J-20 i J-35 su takođe, prema specifikacijama i podacima od proizvođača, vrlo efikasni u vazdušnim borbama.

Kineski J-20 (na slici dole) je dizajniran kao avion za prevlast u vazduhu sa velikim doletom, sposoban da uništava avione za rano upozoravanje i avione-tankere koji podržavaju F-22 i F-35, što znači da može pobediti bez direktnog sukoba.

Što se tiče ruskog Suhoja Su-57 Felon - o njegovim dejstvima ima još uvek premalo podataka. Rusija nije objavila da je ovaj avion u Ukrajini (iako se koristi od početka) oborio ijedan avion pod kontrolom Kijeva, niti govori o njegovim rezultatima u dejstvu protiv ukrajinskih PVO jedinica.

Chengdu J 20 S Foto: Shutterstock

Većina stručnjaka smatra da je Lokid Martinov F-35 najbolji višenamenski avion današnjice. Uz sve kvalitete koje ima, ali i prilično agresivan američki marketing, mnoge zemlje koje žele da modernizuju svoje ratno vazduhoplovstvo vrhunskim avionima kupuju upravo jedan od tih aviona - pod uslovom da su lojalni američki saveznici.

Švedska sa svojim Gripenom i Francuska sa Rafalima odlučile su se da budućnost vazduhoplovnih snaga povere svojim stručnjacima. U Velikoj Britaniji u kojoj se sklapaju Tajfuni i danas se vodi ogorčena bitka između sindikata i vladinih tela o tome da li je budućnost tamošnjeg ratnog vazduhoplovstva (RAF) poveriti američkom proizvođaču koji isporučuje F-35, ili je trebalo dodatno modernizovati Eurofajter.

(Aero.rs)

Video: Red Flag 24

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>