Nakon vesti sa početka novembra da su tri regionalna aerodroma u Velikoj Britaniji prodata kanadskoj investicionoj firmi AviAlliance, dolazi informacija da su još tri vazdušne luke stavljene na prodaju od strane njihovog trenutnog vlasnika.
Aerodromi Birmingem (BHX), Bristol (BRS) i London-City (LCY) su, kako navodi AeroTime, ponuđeni na prodaju od strane kanadskog penzionog fonda Ontario Teachers' Plan (OTPP), koji želi da iskoristi ponovni rast potražnje za avionskim putovanjima ka i iz Velike Britanije.
Vrednost portfolija OTPP-a, koji takođe uključuje aerodrome u Kopenhagenu (CPH) i Briselu (BRU), procenjuje se na više od 12,6 milijardi dolara, prema navodima Sunday Timesa, koji je prvi objavio ovu vest.
OTPP, koji poseduje udele u rasponu od 25% do 70% u svakom od tri aerodroma, dao je ponude manjinskim akcionarima koji imaju pravo preče kupovine u roku od 30 dana. Međutim, analitičari tvrde da bi prodaja OTPP-a mogla podstaći i druge akcionare da razmotre prodaju svojih uloga, naročito ukoliko potencijalni kupac traži kontrolni paket akcija.
Jedan od mogućih zainteresovanih aktera u ovom procesu je australijski investitor Macquarie, koji ima značajno iskustvo u sektoru aerodroma.
Procene vrednosti tri aerodroma koje OTPP prodaje variraju, ali opšti trend rasta poslovanja u sektoru aerodroma i porast vrednosti ovih objekata prati kontinuirani rast potražnje za avionskim putovanjima nakon pandemije.
Na primer, londonski aerodrom Heathrow (LHR) zabeležio je svoj najprometniji mesec u julu 2024. godine, dok je aerodrom Stansted (STN) izvestio o rekordnom letnjem periodu, sa gotovo devet miliona putnika između juna i avgusta 2024.
London-City (LCY), jedan od tri aerodroma koje OTPP prodaje, zabeležio je u oktobru 2024. prvu profitabilnu godinu od početka pandemije COVID-19. Prema finansijskim izveštajima vlasnika aerodroma, ostvarena je dobit od 6,6 miliona funti (8,64 miliona dolara) u 2023. godini (pre oporezivanja), što je prvi pozitivan rezultat od 2019. godine.
LCY, smešten na bivšim dokovima u istočnom Londonu, 16 kilometara od centra grada i 11 kilometara od finansijske četvrti Canary Wharf, suočio se s izazovima tokom pandemije, posebno zbog pada broja poslovnih putovanja. Ovaj aerodrom je u 2019. zabeležio dobit od 47,8 miliona funti (62,6 miliona dolara).
AviAlliance, privatni investitor i operator aerodroma, kupio je AGS Airports, vlasnika aerodroma u Aberdinu (ABZ) i Glazgovu (GLA) u Škotskoj, kao i aerodroma Southampton (SOU) u Engleskoj, od zajedničkih vlasnika Ferrovial i Macquarie. Vrednost transakcije procenjuje se na oko 1,53 milijarde funti (1,98 milijardi dolara). Ovaj ugovor je još uvek podložan regulatornim odobrenjima i očekuje se da bude završen u prvom kvartalu 2025. godine.
Spekuliše se da bi AviAlliance mogao biti zainteresovan i za aerodrome Birmingem, Bristol i London-City, čime bi dodatno proširio svoj portfolio aerodroma u Velikoj Britaniji.
AviAlliance je u vlasništvu PSP Investments, organizacije koja upravlja penzionim fondovima kanadskih oružanih snaga i Kraljevske kanadske konjičke policije. OTPP i PSP spadaju među kanadske investicione fondove poznate kao "Maple 8", koji zajedno upravljaju sa oko dva biliona dolara državnih penzionih fondova namenjenih nastavnicima, opštinskim radnicima i zdravstvenim radnicima u Kanadi.
U međuvremenu, transportna grupa Vinci iz Pariza kupila je 50,1% udela u aerodromu u Edinburgu u aprilu 2024. godine, čime dodatno doprinosi dinamičnoj tržišnoj aktivnosti u sektoru aerodroma u Velikoj Britaniji.
(Aero.rs)
Video: Aerodrom Beograd: Airbus A320, A320neo i Embraer E195
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.