
Kijevski aerodrom spreman za povratak komercijalnog saobraćaja
Tri godine nakon što je zbog ruske invazije na Ukrajinu obustavljen sav civilni vazdušni saobraćaj, najveći ukrajinski aerodrom – Međunarodni aerodrom Borispolj (KBP) – sve je bliži trenutku kada će ponovo primiti prve putnike i letove. Tokom konvencije Routes Europe 2025, održane 8. aprila u Španiji, direktor za komercijalu i strategiju aerodroma, Sergej Hižnjak, potvrdio je da su pripreme za ponovno otvaranje u završnoj fazi i da postoji realna osnova da se u dogledno vreme obnovi vazdušni saobraćaj ka i iz glavnog grada Ukrajine.

Aerodrom u dobrom tehničkom stanju
Iako od februara 2022. godine nije bilo komercijalnih letova, infrastruktura Borispolja nije zapuštena. Ključni tehnički sistemi su redovno servisirani, terminali održavani, a pista i rulne staze su u potpunosti očuvane. Prema rečima Hižnjaka, “aerodrom je fizički zdrav i spreman, ali je otvaranje pitanje bezbednosne i regulatorne procene”.
Ove navode potvrdila je i kompanija erBaltik (airBaltic), čiji je tehnički tim posetio aerodrom u martu ove godine i ocenio stanje infrastrukture kao “savršenim”. Avio-kompanija iz Letonije planira da bude među prvima koje će obnoviti letove ka Kijevu i Lavovu čim se za to steknu uslovi, sa polascima iz Rige, Talina i Vilnjusa.

Avio-kompanije spremne za povratak
Pored erBaltika, i Rajaner (Ryanair) je najavio ambiciozne planove za povratak na ukrajinsko tržište, sa ciljem da „ponovo dominira“ kada se vazdušni prostor otvori. Aerodrom u Lavovu već planira otvaranje do kraja proleća, dok se slični razgovori vode i za druge destinacije.
Neizvesna je sudbina nacionalnog prevoznika, Ukrajinske međunarodne avio-kompanije (Ukraine International Airlines), koji je tokom rata pretrpeo velike gubitke i bio prinuđen da povuče deo flote, uključujući avione tipa Boeing 737-800 i 737-700. Ipak, nije isključeno da bi i ova kompanija mogla igrati značajnu ulogu u obnovi međunarodnih linija iz Ukrajine.
Ulaganja u obnovu i modernizaciju
Kako bi se aerodrom u potpunosti pripremio za savremene zahteve bezbednosti i operativnosti, planirana je dodatna rekonstrukcija čija se ukupna vrednost procenjuje na 360 miliona dolara. Radovi uključuju završne infrastrukturne zahvate, jačanje sistema bezbednosti, kao i digitalizaciju procesa – od biometrijske pasoške kontrole i elektronskih kapija (eGate izlaza), do automatizovane registracije putnika.

Perspektiva ukrajinske dijaspore
Otvaranje Borispolja bi posebno značilo za milione Ukrajinaca koji trenutno žive i rade u inostranstvu – posebno u Poljskoj, Nemačkoj, Italiji i Kanadi – jer bi omogućilo direktnije i bezbednije putovanje ka domovini. Pored emotivnog značaja, obnovljeni letovi bi doprineli i ekonomskom oporavku kroz povratak turizma, poslovnih putovanja i međunarodne trgovine.
Kao prve potencijalne linije pominju se letovi iz Rige, Varšave, Vilnjusa i Berlina, a kao mogući operateri, osim erBaltika i Rajanera, spominju se i LOT Poljski avio-prevoznik i Vizer (Wizz Air). Aerodrom Žuljani, kao drugi kijevski aerodrom, takođe bi mogao biti deo početne faze ponovnog povezivanja.
Regulatorni izazovi i bezbednosna procena
Ponovno otvaranje ukrajinskog vazdušnog prostora i aerodroma zavisiće od složene procene rizika koju sprovode domaće vlasti u saradnji sa Evropskom agencijom za bezbednost vazdušnog saobraćaja (EASA) i Međunarodnom organizacijom za civilno vazduhoplovstvo (ICAO). Takođe, ključnu ulogu imaće i međunarodne osiguravajuće kuće koje pokrivaju operacije u i iznad područja sa potencijalnim bezbednosnim rizicima.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Перагеније
То је зато што Руси бомбардују цивиле...
Podelite komentar