Aerodrom Malta ukinuo ograničenje od 100 ml za tečnosti u ručnom prtljagu: Kakva su pravila u EU i regionu?

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Shutterstock

Putnici koji poleću sa Aerodroma Malta od sada mogu da nose ukupno do dve litre tečnosti, aerosola i gelova u ručnom prtljagu, pri čemu svaka pojedinačna ambalaža može imati zapreminu veću od 100 ml. Bočice ne moraju biti u providnoj kesi, a sve se može ostaviti u torbi tokom bezbednosne kontrole na aerodromu.

Pored tečnosti, ni elektronske uređaje poput laptopova i tableta više nije potrebno vaditi prilikom pregleda. Ovo je rezultat uvođenja nove generacije skenera, čime je Malta postala jedan od prvih aerodroma u Evropskoj uniji koji je u potpunosti ukinuo dugogodišnje ograničenje od 100 ml za ručni prtljag.

Šta je EDS C3/CT tehnologija

Novi sistem pregleda zasniva se na EDS C3 standardu (Explosive Detection System – Standard C3), koji koristi CT tehnologiju (Computed Tomography) sličnu medicinskim CT skenerima. Ovi uređaji pružaju trodimenzionalni, rotirajući prikaz sadržaja kabinskog prtljaga, omogućavajući bezbednosnim službama da precizno otkriju opasne materijale bez potrebe za otvaranjem torbi. Za razliku od ranijih sistema, kod EDS C3 standarda putnici ne moraju vaditi tečnosti ni elektronske uređaje, što značajno ubrzava prolazak kroz kontrolu i povećava nivo bezbednosti.

Foto: shutterstock

Nova regulativa Evropske komisije

Evropska komisija (EK) je nedavno ponovo odobrila punu upotrebu EDS C3 tehnologije na aerodromima širom EU, nakon dodatnih tehničkih provera i sertifikacija u saradnji sa Evropskom konferencijom civilnog vazduhoplovstva (ECAC). Cilj je da se pravilo o ograničenju od 100 ml ukine na svim aerodromima u Evropskoj uniji, ali tempo primene zavisi od toga kada pojedini aerodromi instaliraju novu opremu i obuče osoblje.

Foto: wikimedia

Gde se nova pravila već primenjuju

Pored Malte, nova pravila za tečnosti u ručnom prtljagu primenjuju se i na pojedinim terminalima u Italiji (Rim – Fiumičino, Milano – Malpensa i Linate). U toku su instalacije sistema u Nemačkoj (Berlin), Holandiji (Amsterdam), Irskoj, Litvaniji i Švedskoj. Ipak, većina evropskih aerodroma i dalje primenjuje staro pravilo od 100 ml, pa se putnicima preporučuje da provere bezbednosne propise i na aerodromu povratnog leta.

Prednosti nove tehnologije za putnike


Uvođenje EDS C3/CT skenera donosi niz pogodnosti:

  • Nema potrebe za vađenjem tečnosti i elektronike iz ručnog prtljaga
  • Dozvoljena ukupna količina tečnosti do 2 litre, uz mogućnost da pojedinačne boce budu veće od 100 ml
  • Brži prolazak kroz sigurnosnu kontrolu aerodroma i kraće zadržavanje u redovima
  • Viši nivo bezbednosti zahvaljujući detaljnom trodimenzionalnom pregledu

Foto: shutterstock

Situacija na Aerodromu u Beogradu i regionu

Aerodrom Nikola Tesla u Beogradu 2022. godine otvorio novi centralizovani punkt za bezbednosnu kontrolu i instalirao 3D CT skenere, što putnicima omogućava da ne vade tečnosti i elektronske uređaje iz torbi. Međutim, nije poznato da li ovi sistemi poseduju punu EDS C3 sertifikaciju, pa se formalno i dalje primenjuje ograničenje od 100 ml. U regionu, većina aerodroma koristi staru tehnologiju i prati postojeća pravila, ali se očekuje da će u narednim godinama sve više njih preći na nove sisteme, u skladu sa novim pravilima Evropske unije.

(Aero.rs)