Na 1.600 hektara, pista duga 3.500 metara: Upoznajte Navi Mumbai, novi indijski aerodrom
Posle decenija zastoja i odlaganja, Bombaj, jedan od najgušće naseljenih gradova na svetu, konačno je dobio drugi aerodrom. Za putnike, novi Međunarodni aerodrom Navi Mumbai obećava kraće redove, više letova i lakši početak ili kraj putovanja nego ikada ranije. Za sam grad, koji je godinama bio sputan jednim preopterećenim aerodromom, to je inženjersko čudo.
Aerodrom je bio skoro 20 godina u izgradnji, a projekat je uključivao poravnavanje brda, preusmeravanje reka i izgradnju mostova preko rukavaca. Već prva faza omogućava gradu novi terminal kapaciteta 20 miliona putnika godišnje, što će odmah rasteretiti postojeći Međunarodni aerodrom Čatrapati Šivaji Maharaž (BOM).
Samo u 2019. godini BOM je opslužio 48,83 miliona putnika, a danas, kao jedan od najprometnijih aerodroma u Aziji, već premašuje 54 miliona godišnje, što znači gužve, kašnjenja i duge redove kao svakodnevicu.
„Navi Mumbai je sjajan aerodrom, na odličnoj lokaciji“, kaže Mark D. Martin, analitičar avio-industrije sa sedištem u Indiji. „Ali područje još nije razvijeno. Održivost i isplativost aerodroma u Indiji u potpunosti zavise od pristupa stanovništvu.“
Vizija novog aerodroma Navi Mumbai (NMI) osmišljena je s pogledom na budućnost. Do 2032. godine, aerodrom bi trebalo da ima četiri terminala i kapacitet od 90 miliona putnika godišnje, što bi Bombaj svrstalo u red svetskih avio-čvorišta poput Londona, Njujorka i Dubaija.
Indijski premijer Narendra Modi svečano je otvorio aerodrom 8. oktobra. Govoreći na licu mesta, istakao je:
„Godine 2014. imali smo samo 74 aerodroma, a danas više od 160. Zahvaljujući ovom novom aerodromu, poljoprivrednici iz Maharaštre moći će da povežu svoje proizvode sa supermarketima u Evropi i na Bliskom istoku, dok će ribarima njihovi ulovi brže stizati na svetska tržišta.“
Air India Express planira 20 dnevnih letova, uključujući i međunarodne destinacije. Najveći indijski prevoznik IndiGo prebaciće desetine letova na novi aerodrom i dodaće rute u inostranstvo do novembra, dok će Akasa Air započeti sa više od 100 nedeljnih letova.
Teretni saobraćaj biće jednako važan — aerodrom startuje sa kapacitetom od 800.000 tona godišnje, što je ključno za Bombaj kao centar farmaceutske i e-trgovinske industrije. Biće tu i terminal za poslovnu avijaciju koji može da primi do 75 privatnih aviona, najveći te vrste u Indiji.
Dizajn novog aerodroma takođe privlači pažnju. Idejno rešenje projekta sprovela je grupacija okupljena u svetski priznatoj kompaniji Zaha Hadid Architects (koja je osmislila projekat novog muzeja Nikole Tesle u Beogradu koji će se nalaziti u obnovljenoj zgradi nekadašnje Fabrike hartije Milana Vape između Beogradskog sajma i Gazele), a terminal u obliku lotosa inspirisan je drevnim indijskim simbolom čistoće i otpornosti.
Krov prekriva zlatna kupola nalik laticama, dok enterijer spaja tradicionalnu „jaali“ rešetkastu ornamentiku sa staklom i svetlom kako bi se stvorila prijatnija atmosfera.
Održivost je bila ključni deo dizajna — od prirodnog hlađenja i obnovljive energije, do recikliranja vode. Putnicima se obećavaju moderni saloni, restorani i digitalne usluge koje bi trebalo da olakšaju svako putovanje.
U ovom trenutku infrastruktura oko aerodroma je još uvek bolna tačka: most Mumbai Trans (najduži u Indiji) je doneo izvesna poboljšanja, ali špic ostaje i dalje bolna tačka; Produžeci metro linija i brzi autobusi još su u izgradnji, dok će šatl-prevoz zavisiti od tačne koordinacije sa železničkim i autobuskim redovima. Većina putnika će se i dalje oslanjati na automobile i taksije, što može dodatno opteretiti saobraćaj. Guverner Maharaštre, Devendra Fadnavis, najavio je i vodeni taksi između spomenika Gateway of India i aerodroma NMI, ali bez konkretnih rokova.
(Aero.rs)