JAT Tehnika: Lider u konverziji putničkih aviona u teretne na tržištu jugoistočne Evrope
JAT Tehnika je postala prvi centar u Evropi za konverziju aviona B767 iz putničke u teretnu verziju, koristeći dokazane STC (Supplemental Type Certificate) standarde izraelske kompanije Israel Aerospace Industries (IAI)
JAT Tehnika (JATT), deo Avia Prime Grupe, ističe se kao vodeća kompanija u oblasti održavanja, popravke i remonta (MRO) aviona. Smeštena na beogradskom aerodromu Nikola Tesla, JAT Tehnika je postala prvi centar u Evropi za konverziju aviona B767 iz putničke u teretnu verziju, koristeći dokazane STC (Supplemental Type Certificate) standarde izraelske kompanije Israel Aerospace Industries (IAI).
Prva širokotrupna konverzija B767 u Evropi
U oktobru 2022. godine, JAT Tehnika je u saradnji sa IAI otvorila prvi centar za konverziju širokotrupnih aviona u istočnoj Evropi. Ovaj projekat smešten je u Hangaru 2, jednom od najvećih objekata ove vrste u jugoistočnoj Evropi. Konverzija aviona B767-300ER iz putničke u teretnu verziju označila je važan momenat za kompaniju, ali i za regionalnu avio-industriju.
Challenge Group je saopštio da je završio P2F konverziju svoja dva aviona B767-300ER (BDSF) za svoju podružnicu Challenge Airlines MT (X6, Malta International), čija flota sada broji četiri aviona. Avion registracije 9H-CAD (msn 30301) star je 25 godina, dok je avion 9H-CAH (msn 29435) star 26 godina. Obe letelice su u vlasništvu Challenge Group-a. Konvertovane su u teretne avione od strane JAT Tehnike u Beogradu, prema STC-u Israel Aerospace Industries-a.
Imaju kapacitet za prevoz tereta od približno 52 tone ili 400 kubnih metara. Prvi avion je trenutno aktivan, a njegov poslednji let bio je iz Tel Aviva (TLV) za Lijež (LGG) 14. oktobra, prema dostupnim ADS-B podacima. Drugi avion je trenutno uskladišten u Liježu od 1. oktobra.
JAT Tehnika je u protekle dve godine postigla značajne uspehe u konverziji aviona B767:
• Januar 2023. – Izvršeno je prvo otvaranje vrata za teret na B767-300 u Evropi.
• Avgust 2023. – Završena prva konverzija B767-300 u teretnu verziju.
• Februar 2024. – Samostalno završena druga konverzija B767-300.
• Septembar 2024. – Završena treća konverzija B767-300, takođe nezavisno.
Proces konverzije
Proces konverzije aviona iz putničkog u teretni model zahteva oko 40.000 radnih sati i odvija se paralelno sa redovnim „C-check“ održavanjem, što predstavlja veliki tehnički izazov. Radovi se odvijaju u četiri faze:
- Merenje aviona i uklanjanje delova.
- Podizanje aviona u skladu sa IAI dokumentacijom i AMM instrukcijama.
- Spuštanje i aktiviranje napajanja aviona.
- Testiranje motora, finalno merenje aviona, zatvaranje i završni testovi.
Konverzija putničkih aviona u teretne omogućava kompanijama širom sveta da prošire svoje kapacitete i iskoriste rastuće tržište kargo letova, posebno u svetlu sve veće globalne potražnje za avio prevozom robe. Sa iskustvom u konverzijama i baznim održavanjima, JAT Tehnika postaje jedan od važnih igrača na tržištu jugoistočne Evrope.
Uz napredne tehničke sposobnosti i kontinuiranu saradnju sa vodećim partnerima, poput Israel Aerospace Industries, JAT Tehnika se pozicionira kao lider u avio-industriji kada je u pitanju konverzija aviona B767-300ER u teretne. Sa obzirom na veliki broj uspešno završenih projekata i rastuće kapacitete, kompanija postavlja visoke standarde za MRO usluge u regionu.
Sada krece zimska sezona koju JAT Tehnika ocekuje spremno a u kojoj ce, kao i do sada, dominantni radovi biti na baznom odrzavanju aviona.
(Aero.rs)