Koja zemlja će prva ponovo uvesti komercijalne avione brže od zvuka: Kina ili SAD?
Dok se u Sjedinjenim Američkim Državama uporedo testiraju dva projekta (X-59 Quesst koji zajednički razvijaju NASA i Lockheed Martin i XB-1 kompanije Boom Supersonic) koji bi u budućnosti trebalo da prevoze putnike supersoničnim brzinama (kao nekad Konkord), Kina razvija svoj projekat - JinDou400.
Ostaje samo pitanje - ko će prvi poleteti sa putnicima i drastično skratiti vreme provedeno u vazduhu.
Avion X-59 ima za cilj ne samo postizanje većih brzina već i eliminisanje buke koja se javlja prilikom probijanja zvučnog zida, što bi omogućilo supersonične letove iznad kopna bez narušavanja zvučnog komfora za stanovništvo. Prema nekim najavama - ovaj avion bi trebalo da leti od Londona do Njujorka za 3,5 sati.
Boom Supersonicov XB-1 je još u ranim fazama (leti se na umanjenom modelu, brzina zvuka bi trebalo da se dostigne do kraja 2024. u 11. ili 12. probnom letu) i do njegovog punog zamaha proći će još nekoliko godina.
O ovom projektu i dostignućima u razvoju supersoničnog aviona jedne start-ap kompanije portal Aero.rs više puta je pisao na svojim stranama.
Međutim kompanija Space Transportation iz Pekinga testirala je nedavno motore za novi supersonični putnički avion koji obećava revoluciju u putovanjima između Londona i Njujorka. Avion je dizajniran da preleti ovu rutu za samo dva sata, piše britanski Express.
Detonacijski motor za avion JinDou400 čija je izrada do sada koštala 13 milijardi dolara, već je postigao brzinu od 5.000 kilometara na sat - četiri puta brže od brzine zvuka - navode kineski mediji. Time je praktično - dostigao dvostruko veću brzinu od Konkorda.
U srcu ovog aviona nalazi se revolucionarni motor Jundouyun, koji omogućava brzinu dvostruko veću od Konkordove. Tokom testova, avion je dostigao visinu veću od 20.000 metara (65.600 stopa), što je postignuto eliminacijom turbinskih delova i kompresora koji se obično nalaze u raketama.
Space Transportation planira da prototip razvije u putnički avion čiji bi prvi let mogao da se održi 2027. godine. Kada razvoj bude završen, novi avion će omogućiti prelet između Londona i Njujorka za svega 1,5 do dva sata. Ovo će predstavljati revoluciju u transatlantskim putovanjima. Za poređenje, Konkordov najbrži prelet Atlantika trajao je 2 sata i 53 minuta, dok standardni letovi obično traju oko osam sati.
(Aero.rs)