Boing 777X: Avion koji bi trebalo da preokrene loše rezultate američke korporacije
Boing 777X - najnoviji širokotrupni avion koji će uskoro ući u upotrebu - predstavljaće, kako navodi američka kompanija, veliki pomak u komercijalnoj avijaciji.
Ovaj avion biće opremljen motorima General Electric GE9X, kompozitnim krilima, širom kabinom i povećanim kapacitetom za putnike, a takođe će uključivati tehnologije korišćene u Boingu 787 Drimlajner.
Nova verzija „Triple Seven“ aviona približiće nasleđeni model 777 standardima koje je postavio Drimlajner kada je ušao u upotrebu 2011. godine.
Projekat Boinga 777X pokrenut je 2013. godine i dolazi u dve varijante: 777-8 i 777-9. Dok se model 777-8 razvija sa kapacitetom od 395 putnika i dometom od 16.200 km, 777-9 će imati kapacitet od 426 putnika i domet od 13.500 km. Boing tvrdi da će 777X avio-kompanijama nuditi oko 10% niže operativne troškove u poređenju sa Airbusom A350-1000. Konkretno, model 777-8 će smanjiti troškove za 4%, dok će 777-9 poboljšati ekonomičnost za 11%. Glavni konkurent 777X je Erbas A350, pa Boing želi da dokaže prednosti svog novog aviona u odnosu na njihovu perjanicu.
Boing takođe tvrdi da će 777X imati „5% bolje aerodinamičke performanse u poređenju sa A350-1000“. Jedna od ključnih inovacija su krila duža za oko 3,35 metara u odnosu na standardni 777 i A350. Prema Boingu, 777X će biti 10% efikasniji u potrošnji goriva i imati 10% bolje operativne ekonomske performanse.
Model 777-8 će biti 3,9 metara kraći od postojećeg 777-300ER i nosiće manje putnika, ali će imati veći domet. Nasuprot tome, model 777-9 biće 2,1 metar duži od 777-300ER i prevoziće 34 putnika više. Unutrašnjost kabine biće 4 inča šira zahvaljujući tanjim zidovima kabine. Do sada je naručeno oko 500 primeraka 777X, a Boing planira da prvi avion isporuči Lufthansi 2026. godine.
Video snimci i slike koje je objavio Boing prikazuju potpuno novi enterijer kabine, uključujući automatski zatamnjena prozora kao kod 787 Drimlajnera, čime se eliminiše potreba za klasičnim zavesama. Plafon kabine može se osvetliti tako da simulira zvezdano nebo.
Ključne inovacije u kabini 777X uključuju: nižu kabinsku visinu (povećan nivo pritiska), poboljšani kvalitet vazduha, bolju kontrolu temperature i smanjen nivo buke u kabini.
Prozori 777X biće veći, što će putnicima omogućiti bolji pogled. Model 787 Drimlajner poznat je po svojim velikim prozorima od 140 kvadratnih inča (903 kvadratna centimetra), ali prozori na 777X biće još veći – 162 kvadratna inča (1.055 kvadratnih centimetara). To ih čini 29% većim u odnosu na prozore kod A350-1000.
Poboljšani motori na Boingu 777X ne donose samo veću efikasnost goriva, već i tiše iskustvo za putnike. GE9X motori su tiši, sa nivoom buke 8 dB unutar margine faze 5. Prema jednoj studiji objavljenoj u časopisu Science Direct, razlike u nivou buke između širokotrupnih aviona su male (unutar 3 dB). Ipak, istraživanje je pokazalo da je Boeing 777-300ER nešto bučniji od kraće verzije 777-200ER, dok je nivo buke u kabini bio sličan Erbasu A350-900 i Boingu 787-9.
Takođe, studija je otkrila da je najtiši avion Erbas A380, sa Engine Alliance GP7200 motorima. Zanimljivo je da su neki piloti izjavili da su motori na A380 skoro previše tihi, jer ne uspevaju da priguše ostale zvuke u kabini tokom odmora. Novi 777X će imati isti pritisak u kabini kao Drimlajner, što znači veću udobnost i manji zamor putnika.
(Aero.rs)