Privatizacija TAP Er Portugal-a: Ko su zainteresovani kupci i ko je najbliži preuzimanju?

Vreme čitanja: oko 3 min.

Portugalska vlada ubrzano radi na privatizaciji TAP Er Portugala, nacionalnog avio-prevoznika koji već dugo posluje pod državnom kontrolom. Očekuje se da će država prodati najmanje 49% udela, dok je mogućnost većinskog preuzimanja takođe na stolu. Ovaj potez privukao je interesovanje vodećih evropskih avio-grupa, uključujući Er Frans-KLM, Lufthanza Grupu i Internacionalnu avio-grupu (IAG).

Foto: Air France - KLM

Er Frans-KLM – najjači kandidat?

Francusko-holandska avio-kompanija Er Frans-KLM zvanično je potvrdila svoje interesovanje za TAP i izrazila spremnost da podnese ponudu. Izvršni direktor Ben Smit izjavio je da grupa želi da učestvuje u procesu privatizacije, smatrajući TAP strateškom kompanijom sa jakom bazom u Lisabonu i snažnom mrežom letova ka Južnoj Americi.

Er Frans-KLM je finansijski stabilniji u odnosu na konkurente, s obzirom na to da je već prebrodio izazove pandemije. Takođe, portugalska vlada zahteva da brend i identitet TAP-a ostanu očuvani, što je grupa već prihvatila kao deo svoje ponude.

Kupovinom TAP-a, Er Frans-KLM bi ojačao svoju prisutnost u transatlantskom saobraćaju, posebno ka Brazilu, gde portugalski prevoznik ima dominantnu poziciju. Osim toga, Er Frans-KLM već ima snažnu mrežu u Južnoj Americi, a TAP bi dodatno osnažio tu povezanost.

Foto: Tanjug/AP

Lufthanza Grupa – oprezan pristup

Lufthanza Grupa je još jedan ozbiljan kandidat, ali njen pristup TAP-u je nešto oprezniji. Prema dostupnim informacijama, Lufthanza ne želi da odmah preuzme kontrolni paket, već je spremna da kupi manjinski udeo od 19,9% i kasnije potencijalno poveća vlasništvo.

Ova strategija je delimično vođena regulatornim pitanjima – Evropska komisija pomno prati sve velike akvizicije u avio-industriji, a Lufthanza trenutno završava preuzimanje italijanske ITA Ervejza, što bi moglo odložiti njenu odluku o TAP-u.

Lufthanzi bi TAP bio posebno zanimljiv zbog pristupa latinskoameričkom tržištu, ali pitanje je koliko bi brzo mogla da preuzme punu kontrolu nad portugalskom avio-kompanijom.

Foto: IAG

Internacionalna avio-grupa (IAG) – potencijalni izazivač

IAG, vlasnik Britiš Ervejza, Iberije, Er Lingusa i Vuelinga, takođe se interesuje za TAP i već je kontaktirao portugalsku vladu u vezi s potencijalnim preuzimanjem.

IAG već ima snažno prisustvo u Španiji i Latinskoj Americi, zahvaljujući Iberiji, ali bi preuzimanje TAP-a dodatno osnažilo njegovu poziciju na tržištu. Ipak, postoji regulatorni rizik, jer bi ovakva akvizicija mogla biti percipirana kao stvaranje dominantnog igrača u Iberijskom regionu, što bi moglo naići na prepreke u Evropskoj uniji.

Direktor IAG-a, Džonatan Salivan, istakao je da bi grupacija želela put ka većinskom udelu, ali da odluka zavisi od uslova privatizacije.

Ko je najbliži preuzimanju?

Trenutno, Er Frans - KLM deluje kao najbliži kandidat za preuzimanje TAP-a, s obzirom na to da je zvanično potvrdio svoju kandidaturu i pokazao jasnu strategiju za budućnost portugalske avio-kompanije. Finansijski je stabilniji u odnosu na konkurenciju i nema paralelne velike akvizicije poput Lufthanze, koja je trenutno fokusirana na preuzimanje ITA Ervejza. Takođe, portugalska vlada insistira na očuvanju TAP-ovog brenda i identiteta, što je Er Frans-KLM spreman da prihvati, dok bi im integracija TAP-a u postojeću mrežu pomogla da dodatno ojačaju svoje prisustvo na transatlantskim rutama, posebno ka Južnoj Americi.

Lufthanza i dalje ostaje ozbiljan kandidat, ali njen oprezan pristup i potencijalno dugotrajan proces akvizicije mogli bi joj oslabiti šanse u ovoj fazi privatizacije.

IAG bi mogao predstavljati izazivača, ali bi regulatorna ograničenja i konkurentska pitanja mogla otežati njegovo preuzimanje TAP-a. Na kraju, konačna odluka portugalske vlade zavisiće od ponuđenih finansijskih i strateških uslova, ali u ovom trenutku Er Frans-KLM ima najjaču poziciju.

(Aero.rs)