Španski sud protiv Rajanera: Presuda o ručnom prtljagu mogla bi promeniti pravila igre

Vreme čitanja: oko 3 min.

Foto: Shutterstock

Španski sud je doneo presudu koja bi mogla imati dalekosežne posledice na poslovanje niskotarifnih avio-kompanija u Evropi. Naime, Rajaner (Ryanair) je obavezan da vrati 165 dolara (147 evra) putniku zbog naplate ručnog prtljaga na pet letova između 2019. i 2024. godine. Ova odluka mogla bi postaviti presedan koji će značajno promeniti praksu naplate osnovnih usluga u avio-industriji.

Presuda iz Salamanke: ručni prtljag nije luksuz

Sud u Salamanki presudio je u korist putnika, navodeći da je ručni prtljag suštinski deo putovanja avionom i da se ne može dodatno naplaćivati. Odluka je zasnovana na ranijoj presudi Suda pravde Evropske unije (CJEU) iz 2014. godine, prema kojoj je ručni prtljag „neophodan element prevoza putnika“ i ne sme biti predmet dodatnih troškova.

Foto: Ryanair.com

Putnika je u ovom slučaju zastupala organizacija za zaštitu potrošača Facua, koja je u poslednjih nekoliko meseci uspela da dobije nekoliko sličnih presuda protiv niskotarifnih avio-kompanija. Odluka je posebno značajna jer dolazi u trenutku kada se širom Evrope preispituje praksa naplate dodatnih usluga, poput ručnog prtljaga.

Rajanerova pravna strategija

Iako su potrošači pozdravili odluku, Rajaner se brani pozivanjem na EU regulativu 1008/2008, koja avio-kompanijama daje slobodu u određivanju cena i tarifa. Kompanija smatra da je njena praksa naplate dodatnog ručnog prtljaga zakonita, jer svim putnicima omogućava da bez naknade ponesu manju torbu dimenzija 40 x 25 x 20 cm koja staje ispod sedišta. Dodatna naplata se odnosi samo na veći ručni prtljag ili dodatne torbe, koje kompanija ne smatra osnovnim pravom putnika.

Foto: Ryanair.com

Generalni direktor Rajanera, Majkl O’Liri (Michael O’Leary), otvoreno je branio ovu poslovnu politiku, navodeći da je ona u skladu sa evropskim propisima. O’Liri je takođe kritikovao špansko Ministarstvo socijalnih prava koje je u novembru 2024. godine kaznilo Rajaner i još četiri avio-kompanije sa ukupno 179 miliona evra zbog naplate ručnog prtljaga i dodatnih troškova za sedenje maloletnika zajedno sa roditeljima.

Šire posledice: Promena pravila igre?

Ova presuda mogla bi imati značajan uticaj na avio-kompanije širom Evrope. Ako se presuda iz Salamanke potvrdi na višim sudskim instancama ili postane obavezujuća u drugim državama članicama EU, niskotarifne kompanije bi mogle biti primorane da preispitaju svoje cenovne politike.

Foto: Shutterstock

Ukoliko se pravno utvrdi da je ručni prtljag osnovno pravo putnika, to bi moglo otvoriti put za kolektivne tužbe i dalja pravna osporavanja sličnih praksi. Udruženja potrošača širom Evrope već prate slučaj i razmatraju pokretanje sličnih tužbi, naročito u državama gde su slične prakse prisutne.

Prekretnica za niskotarifne prevoznike?

Rajaner nije jedina avio-kompanija koja bi mogla biti pogođena ovakvim presudama. Već su pokrenuti slični procesi protiv drugih niskotarifnih prevoznika, uključujući Vueling i easyJet. Ukoliko se nastavi pravna bitka i u drugim evropskim zemljama, niskotarifni sektor bi mogao pretrpeti značajne finansijske udare, dok bi same kompanije morale da pronađu nove modele naplate kako bi kompenzovale gubitke.

Foto: Ryanair.com

Šta dalje?

Na ovu presudu bi mogla reagovati i Evropska komisija, posebno ako se talas tužbi proširi na druge zemlje članice. Moguće je da bi Komisija mogla doneti novu regulativu koja bi jasno definisala šta se smatra osnovnom uslugom u avio-prevozu, čime bi se okončale dileme koje su niskotarifne avio-kompanije do sada koristile za dodatnu naplatu.

Iako je trenutna odluka iz Španije još uvek izolovan slučaj, ona bi mogla postati važna u pravnoj borbi putnika za pravedniji tretman prilikom korišćenja osnovnih usluga u avio-prevozu. Niskotarifne kompanije, s druge strane, već sada planiraju strategije za prilagođavanje potencijalnim promenama koje bi mogle nastati kao posledica ove presude.

(Aero.rs)