Embraer u drugom kvartalu isporučio više aviona nego ikada od pandemije
Brazilski proizvođač aviona Embraer je zabeležio značajan rast isporuka u drugom kvartalu 2025. godine, sa ukupno 61 avionom predatim kupcima u periodu od aprila do kraja juna. Ovo predstavlja više nego duplo povećanje u odnosu na prvi kvartal, kada je isporučeno 30 aviona, i rast od 30% u poređenju sa istim periodom prošle godine.
Najveći udeo u isporukama čine poslovni avioni – ukupno 38 primeraka, dok su komercijalne isporuke iznosile 19 aviona, a vojni segment četiri primerka.
U komercijalnom segmentu isporučeno je devet Embraer E195-E2 aviona, jedan E190-E2 (za avio-kompaniju Mexicana) i devet E175 aviona prethodne generacije. Iako Embraer već nudi novu generaciju manjih mlaznjaka – E175-E2 – razvoj tog modela je trenutno pauziran jer ne ispunjava scope klauzule koje važe za regionalne avione u SAD. Ove klauzule, dogovorene sa sindikatima pilota, ograničavaju broj sedišta i maksimalnu težinu letelica koje mogu da koriste regionalni operateri.
I pored toga, E175 ostaje dominantan model u svojoj klasi, bez ozbiljne konkurencije, pošto je Bombardier ukinuo CRJ program. Embraer je tako zadržao čvrstu poziciju u segmentu malih regionalnih aviona.
Najveći broj isporuka odnosi se na biznis avione, gde Embraer nastavlja da beleži snažne rezultate. U drugom kvartalu isporučeno je:
- 21 avion iz serije Phenom: 4 Phenom 100 i 17 Phenom 300
- 17 aviona iz serije Praetor: 8 Praetor 500 i 9 Praetor 600
Modeli iz serije Phenom namenjeni su za lake i vrlo lake letove, dok Praetor serija pokriva srednju i super-srednju kategoriju, kao naslednik Legacy linije. Svi ovi avioni omogućavaju letenje sa jednim pilotom i posebno su popularni među operaterima privatne avijacije.
U vojnom segmentu, Embraer nije za
beležio isporuke svog višenamenskog transportnog aviona C-390 Millennium, iako je do sada proizveo 13 primeraka od početka operativne službe ovog modela. Ipak, tokom drugog kvartala prodata su četiri primerka A-29 Super Tucano, aviona za obuku i lake borbene zadatke.
Jedna od najvažnijih vesti za Embraer stigla je iz Skandinavije, gde je SAS naručio 45 aviona E195-E2, uz opciju za još deset. Ova narudžbina daje vetar u leđa programu E2, koji se do sada sporije prodavao u poređenju sa konkurentskim Erbas A220. I pored toga, ukupan broj porudžbina za E2 seriju (351 primerak) i dalje je znatno manji od preko 900 naručenih A220.
Dok E175 i dalje prodajno dominira zahvaljujući kombinaciji dokazane pouzdanosti i nedostatka konkurencije, E195-E2 bi u narednom periodu mogao igrati sličnu ulogu kakvu danas ima A330neo – efikasna i isplativa zamena unutar postojeće flote, bez potrebe za većim promenama u infrastrukturi.
(Aero.rs)