Avion GetJet-a bez dozvole kontrole letenja promenio kurs tokom prilaska Aerodromu Beograd
U svakodnevnoj rutini komercijalnog avio-saobraćaja, gde se svaki let odvija po precizno definisanim procedurama, retke situacije odstupanja privuku posebnu pažnju — posebno svima koji prate letove preko platforme Flightradar24 i slušaju komunikaciju između pilota i kontrole letenja.
Jedna takva situacija dogodila se u četvrtak, 7. avgusta, oko 11 časova, tokom prilaska Aerodromu Nikola Tesla u Beogradu. Avion Erbas A320-214 litvanske avio-kompanije GetJet Airlines, koji je leteo na liniji iz Antalije za Beograd (ASL68W), u toj fazi leta izveo je skretanje sa zadate rute bez prethodnog odobrenja kontrole letenja. U tom trenutku u njegovoj neposrednoj blizini nalazio se drugi avion, na liniji JU401, što je dovelo do potencijalnog narušavanja bezbednosne separacije — situacije koja u avijaciji zahteva hitnu procenu i momentalnu reakciju.
Zahvaljujući pravovremenoj reakciji kontrolora letenja i posade aviona GetJet-a, situacija je razrešena bez posledica po bezbednost putnika i letelica.
Ovakvi događaji, iako retki, podsećaju na kompleksnost svakodnevnog upravljanja komercijalnim letovima i važnost strogog pridržavanja uputstava kontrole letenja. Takođe, ističu značaj kontinuirane obuke pilota i kontrolora, kako bi u slučaju nenajavljenih ili pogrešnih poteza svih učesnika u sistemu, reakcija bila pravovremena, profesionalna i u skladu sa međunarodnim procedurama.
Prema podacima sa platforme Flightradar24, avion GetJet Airlines-a, registrovan kao LY-CAP, skrenuo je sa predviđene dolazne rute iz pravca zapada ka pisti 12L beogradskog aerodroma, prilikom čega se našao u zoni kojom je u tom trenutku već leteo avion Er Srbije na liniji JU401. Zvanične informacije o tome da li je incident prijavljen Direktoratu civilnog vazduhoplovstva još nisu dostupne.
U vazdušnom saobraćaju, sigurnost je zasnovana na precizno definisanim procedurama i međusobnom poverenju između pilota i kontrolora. U ovom slučaju, pravilna reakcija svih učesnika sprečila je neželjene posledice i pokazala da sistem funkcioniše i kada dođe do nepredviđenih situacija.
(Aero.rs)