Zašto su prozori na Boingu 777X najveći do sada i šta to znači za putnike

Vreme čitanja: oko 4 min.

Foto: Shutterstock/Falcons Spotters

Kada Boing predstavi novi avion, pažnja javnosti obično je usmerena na motore ili performanse aviona. Kod modela 777X, međutim, pored najsnažnijih turboventilatorskih motora na svetu GE9X i prepoznatljivih preklopnih vrhova krila (folding wingtips), u prvi plan dospela je i jedna neočekivana karakteristika – prozori.

U svetu komercijalne avijacije, dimenzije prozora menjaju se retko i obično minimalno, jer su vezane za samu strukturu trupa. Zato je odluka Boinga da na 777X ugradi znatno veće i drugačije pozicionirane prozore bila prava mala revolucija u dizajnu, piše Simpleflying.

Foto: Boeing

Veći i viši – razlika koja se primeti

Prozori na 777X imaju površinu od 162 kvadratna inča (1.045 cm²). To je za 29% više od onih na Erbasu A350-1000 i za 16% više nego na prethodnim verzijama Boinga 777, što ih čini najvećim na širokotrupnim dvomotornim avionima. Još važnije, pomereni su naviše na trupu, tako da se nalaze u nivou očiju većeg broja putnika. Čak i oni koji sede u srednjem redu imaju šansu da vide horizont preko redova ispred njih, što je bila jedna od glavnih zamerki na starijim modelima.

Psihološki i fiziološki efekat svetla

Prirodno svetlo igra veliku ulogu u doživljaju prostora. Veći prozori čine kabinu svetlijom, a samim tim i prijatnijom. Istraživanja u avio-industriji pokazuju da kontakt oka sa horizontom smanjuje osećaj mučnine i pomaže putnicima da se lakše prilagode dugim letovima. U kombinaciji sa povećanim pritiskom u kabini (ekvivalent boravku na 1.800 metara visine) i većom vlažnošću vazduha, 777X nudi okruženje koje smanjuje umor i doprinosi boljem osećaju tokom putovanja.

Tehnologija zatamnjivanja – kraj roletnama

Klasične plastične roletne na prozorima odlaze u prošlost. Boing je za 777X uveo sistem elektronskog zatamnjivanja (EDW) koji proizvodi američka kompanija Gentex. Putnici sami mogu da biraju nivo osvetljenja – od potpuno providnog stakla do gotovo crne površine – dok prozori istovremeno blokiraju preko 99,999% spoljne svetlosti, uključujući UV i infracrvene zrake. Prednost sistema je i u tome što posada ima centralnu kontrolu, pa više nema potrebe da stjuardese obilaze kabinu spuštajući roletne pre noćnih letova ili sletanja.

Za razliku od prvih verzija EDW prozora na 787 Drimlajneru, gde su putnici ponekad kritikovali spor prelaz iz svetlog u tamno, sistem na 777X unapređen je tako da reaguje dvostruko brže i obezbeđuje potpuno crnilo kada je potrebno.

Foto: Boeing

Prozori kao deo šireg koncepta

Iako se u javnosti često izdvajaju kao posebna novost, veći prozori su samo deo šire transformacije kabine 777X. Boing je projektovao unutrašnjost tako da deluje prostranije i udobnije – gornje police su konkavne i podignute, plafon je redizajniran sa mekšim lukom, a sama kabina šira je za 40 centimetara u odnosu na konkurenciju.

LED osvetljenje nove generacije omogućava avio-kompanijama da biraju boje i ambijent za različite faze leta – od ukrcavanja i obroka, do odmora i noćnog režima. Novi motori GE9X, iako rekordno veliki, istovremeno su i tiši, pa se očekuje znatno niži nivo buke u kabini u odnosu na starije avione. Sve ovo zajedno čini paket u kome prozori imaju možda najvidljiviju, ali ne i jedinu ulogu u stvaranju prijatnijeg iskustva.

Foto: Boeing

Perspektiva iz kabine i iz kokpita

Putnici u ekonomskoj klasi dobijaju više prirodnog svetla i prijatniji osećaj prostranosti, bez utiska skučenosti koji je čest na dugim letovima. Kabine viših klasa, sa većim razmakom između sedišta i odvojenim segmentima, dodatno dobijaju na ekskluzivnosti zahvaljujući većim i bolje raspoređenim prozorima, koji upotpunjuju osećaj udobnosti i luksuza

Za posadu, novi raspored prozora i unapređeno osvetljenje značajno olakšavaju kontrolu ambijenta u avionu. Boing je osmislio modularni sistem enterijera koji avio-kompanijama pruža veliku fleksibilnost – od izbora rasporeda sedišta do dizajna plafona, što omogućava prilagođavanje kabine različitim zahtevima i standardima.

Foto: Boeing

Odgovor na očekivanja putnika

Boing je tokom razvoja 777X, mnogo pre zvaničnog predstavljanja 2013. godine, radio sa desetinama avio-kompanija i njihovih putnika. Povratne informacije pokazale su da moderni putnici očekuju više svetla, bolju povezanost sa spoljnim okruženjem i zdravije uslove letenja. Na osnovu tih istraživanja kompanija se odlučila na uvećane prozore – potez koji zahteva i izmene u samoj strukturi trupa, što dovoljno govori o značaju koji im se pridaje.

Foto: Boeing

Budućnost kroz nove detalje

Boing 777X još uvek čeka sertifikaciju i prve komercijalne isporuke, ali je već sada jasno da će prozori biti jedan od najprepoznatljivijih simbola novog aviona. Iako na prvi pogled deluje kao detalj, ova promena predstavlja pomeranje granica u projektovanju širokotrupnih aviona i odgovor na rastuće zahteve putnika.

Pitanje koje se nameće jeste – da li će ovi prozori postati novi standard i da li ćemo slična rešenja videti i na budućim Erbas i Boing modelima? Ako se pokažu uspešnima, moguće je da će „veliki pogled kroz prozor“ postati isto toliko važan deo identiteta dugolinijskog aviona kao i motori ili krila.

(Aero.rs)