Erbas A320 na pragu da prestigne Boing 737 kao najisporučivaniji putnički avion svih vremena

Vreme čitanja: oko 4 min.

Foto: Tanjug/AP

U avio-industriji se bliži istorijski trenutak: evropski Erbas A320 uskoro će da preuzme titulu najisporučivanijeg putničkog aviona na svetu od američkog Boinga 737. Prema podacima analitičke kompanije Cirium, koje je preneo Bloomberg, razlika između ova dva aviona svela se početkom avgusta 2025. godine na svega 20 primeraka. Ako se trenutni tempo nastavi, A320 će već u septembru preteći svog najvećeg rivala.

Foto: Shutterstock

Trka duga četiri decenije

Program A320 lansiran je 1988. godine kao direktni izazivač tada već legendarne porodice 737, koja je u službi još od 1967. Do danas je Boing isporučio ukupno 12.175 aviona 737, dok je Erbas stigao do 12.155 primeraka iz serije A320.

Maks Kingsli-Džons iz Ciriuma podseća da je Erbas svoj prvi avion predao Er Fransu 1988. godine i dodaje da gotovo niko tada nije verovao da će evropski proizvođač ikada sustići Boing u količinama isporuka.

Foto: Shutterstock

Dve porodice koje dominiraju nebom

Danas A320 i 737 čine nešto više od polovinu svetske flote uskotrupnih putničkih aviona. Erbas je prednost stekao uvođenjem A320neo varijante sa novom generacijom motora, koja je donela značajne uštede u potrošnji goriva i postala brzi favorit među avio-kompanijama.

Boing je kao odgovor razvio 737 MAX, ali pokušaj da se starom dizajnu prilagode veći i snažniji motori izazvao je ozbiljne posledice. Problemi sa sistemom MCAS doveli su do dve tragične nesreće sa ukupno 346 žrtava, što je rezultiralo globalnim prizemljenjem ovog tipa od marta 2019. do kraja 2020. godine. Nakon obimnih modifikacija i dodatne obuke pilota, 737 MAX je ponovo dobio sertifikate za letenje, a u upotrebu se vratio i u Kini početkom 2023.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Tržišni trendovi i budućnost

U knjigama porudžbina vidi se da će Erbas u narednim godinama gotovo sigurno povećati svoju prednost. Porodica A320neo ima više od 10.000 naručenih primeraka, što znači da će se linija proizvodnje održavati još decenijama. Boing, i pored stabilne potražnje za 737 MAX, teško može da sustigne ovakve brojke, posebno nakon višegodišnje krize i problema sa kvalitetom proizvodnje.

Analitičari ističu da će Boing i dalje igrati ključnu ulogu u segmentu širokotrupnih aviona – poput 787 Drimlajnera i budućeg 777X – dok će Erbas dominirati u segmentu uskotrupnih letelica koje čine osnovu regionalnih i srednjolinijskih mreža širom sveta.

Salinger Igor

Regionalni ugao: A320 porodica u floti Er Srbije, Croatia erlajnsa i Adrije Ervejz

U regionu bivše Jugoslavije, avioni iz porodice Erbas A320 zauzeli su značajno mesto. Er Srbija (Air Serbia) danas najveći deo svoje flote bazira upravo na ovim avionima – koristi A319 i A320, a u dogoročnom planu su i nabavke novijih generacija poput A320neo, čime će dodatno modernizovati srednjelinijski saobraćaj.

Salinger Igor

Kroacija erlajns (Croatia Airlines) već više od dve decenije oslanja se na Erbasovu porodicu, pre svega na A319 i A320, a odnedavno je počela i prelazak na A220, koji postepeno menja starije A320-ceo avione. Time hrvatska nacionalna avio-kompanija jasno potvrđuje kontinuitet oslanjanja na evropskog proizvođača.

Foto: Wikipedia/Peter Bekema

Posebno je zanimljiv slučaj nekadašnje slovenačke nacionalne avio-kompanije Adrije Ervejz (Adria Airways), koja je još 1989. godine u flotu uvela svoj prvi A320, postavši time jedna od prvih manjih evropskih kompanija i prva sa prostora bivše Jugoslavije koja je dobila tada ovaj potpuno novi tip. Modelu A320 kasnije se pridružio i manji modeli iz porodice, A319. Iako je Adrija ugašena 2019, njen rani izbor A320 ostaje važan istorijski podatak i potvrda da je Erbas vrlo brzo našao put na regionalno tržištu.

Za razliku od ovih primera, Boing 737, koji je decenijama bio dominantan u flotama jugoslovenskih i regionalnih prevoznika, danas je nestao iz upotrebe u državnim kompanijama ovog dela Evrope. Time se jasno ogleda globalni trend u kojem je Erbas A320 serija postala standard, dok Boing gubi deo svoje nekada neprikosnovene uloge.

Foto: Shutterstock

Inovacije koje su razlikovale A320

Erbas je još od starta A320 programa uveo tehnološke novine koje su ga učinile drugačijim. Bio je to prvi putnički avion sa digitalnim fly-by-wire komandama i bočnim džojstikom umesto centralnog upravljača, što je modernizovalo kokpit i olakšalo rad pilotima.

Takođe, viši stajni trap omogućio je ugradnju većih motora i lakše održavanje, a avio-kompanijama je ponuđen izbor između različitih proizvođača motora, što je donelo fleksibilnost u troškovima i održavanju.

Kasnije, serija A320neo dodatno je unapredila ekonomičnost i performanse, sa izborom između CFM LEAP-1A i Pratt & Whitney PW1100G motora.

Nova era u globalnoj avijaciji

Prestići Boing 737 značilo bi više od same statistike – označilo bi simboličan trenutak smene generacija u industriji u kojoj je Boing decenijama bio sinonim za najpopularniji avion na svetu. Dok se Erbas i Boing i dalje nadmeću u segmentu uskotrupnih letelica, jasno je da će A320 serija ostati centralni stub globalnog avio-saobraćaja i u decenijama koje dolaze.

(Aero.rs)