Sautvest menja pravila: Putnici sa viškom kilograma moraće da plate dodatno sedište

Vreme čitanja: oko 3 min.

Foto: Shutterstock

Sautvest erlajns (Southwest Airlines) uvodi novu politiku koja će direktno uticati na putnike sa viškom kilograma, a koja stupa na snagu 27. januara 2026. godine – istog dana kada kompanija prvi put uvodi sistem dodele sedišta.

Prema novim pravilima, putnici koji ne mogu da stanu u okvir sedišta između naslona za ruke moraće da unapred kupe dodatno sedište. Do sada su imali dve opcije – da unapred plate dodatno mesto uz mogućnost povraćaja novca ili da na aerodromu zatraže drugo sedište bez doplate. Novi sistem ipak smanjuje fleksibilnost, jer povraćaj više nije zagarantovan.

Foto: Wikimedia/Alan Wilson/Boeing 737-8H4(w) ‘N8668A’ Southwest

Kompanija precizira da će povraćaj biti odobren samo ako let nije popunjen u trenutku poletanja, pod uslovom da su obe karte kupljene u istoj klasi i da putnik zatraži refundaciju u roku od 90 dana od leta. U suprotnom, dodatno sedište ostaje trošak putnika.

Ako putnik ne kupi dodatno sedište unapred, biće obavezan da to učini na aerodromu. Ukoliko je let u međuvremenu rasprodat, biće prebačen na sledeći dostupan let.

Kraj jedinstvenog pristupa kojim je Sautvest bio poznat

Novim pravilom Sautvest menja deo tradicije po kojoj je bio prepoznatljiv – slobodan izbor sedišta i besplatan prtljag godinama su bili zaštitni znak ove avio-kompanije.

Međutim, besplatan prtljag ukinut je još u maju, a sada i fleksibilnost za putnike sa viškom kilograma odlazi u prošlost.

Kompanija je najavila i dodatne opcije uz doplatu, poput mesta sa većim prostorom za noge, kao i uvođenje noćnih letova. Sve ove promene imaju za cilj povećanje prihoda i profita, pošto je Sautvest u poslednje vreme pod pritiskom investitora da poveća svoju konkurentnost na tržištu.

Foto: Shutterstock

Reakcije putnika i kritike

Promena je izazvala burne reakcije. Džejson Von, turistički agent iz Orlanda i autor portala Fat Travel Testedposvećenog savetima za putnike sa viškom kilograma, smatra da će nova pravila pogoršati iskustvo svih putnika.

„Mislim da će iskustvo letenja sada biti gore za sve. Ova politika je bila način da se obezbedi udobnost, kako za putnike sa viškom kilograma, tako i za njihove saputnike“, izjavio je.

On je istakao da se Sautvest sve više udaljava od identiteta koji ga je izdvajao od konkurencije. „Oni više nemaju predstavu ko im je kupac. Izgubili su identitet“, dodao je, poredeći ovu promenu sa kontroverznom izmenom logotipa restorana Kraker Barel koja je razočarala deo vernih gostiju.

Foto: Shutterstock

Politike drugih američkih avio-kompanija

Za razliku od Sautvesta, druge velike američke avio-kompanije već godinama primenjuju različite politike prema putnicima sa viškom kilograma.

Delta erlajns zahteva da putnik zauzima jedno sedište u potpunosti, uključujući i spuštene naslone za ruke. Ukoliko mu je potrebno dodatno sedište, mora ga kupiti unapred, a refundacija zavisi od zauzetosti leta.

Junajted erlajns nudi opciju da se dodatno sedište obezbedi bez doplate ako u avionu ima slobodnih mesta, ali ako je let pun, putnik mora kupiti još jednu kartu ili promeniti rezervaciju.

Amerikan erlajns primenjuje sličnu praksu – ukoliko putnik ne može da spusti naslon za ruke i zakopča sigurnosni pojas uz dodatak, neophodno je kupiti još jedno sedište.

Sautvest je do sada bio najfleksibilniji među američkim kompanijama, jer je dodatno sedište bilo moguće dobiti besplatno na aerodromu, što ga je činilo privlačnim za putnike sa specifičnim potrebama. Nova politika, međutim, svrstava ga uz bok rivalima, pa i nešto strožim pravilima, jer obavezna kupovina sedišta unapred znači veće troškove i smanjenu fleksibilnost.

Foto: Tanjug/AP/Matt York

Širi kontekst i posledice

Stručnjaci napominju da se avio-industrija sve češće suočava sa izazovima kada je reč o putnicima sa viškom kilograma. Ovakve politike nisu samo stvar komfora, već i bezbednosti – sedišta i sigurnosni pojasevi projektovani su tako da obezbede zaštitu svih putnika u hitnim situacijama.

Ipak, način na koji kompanije uvode ova pravila ima direktan uticaj na percepciju brenda. Sautvest, koji je dugo važio za „najputničkiju“ američku avio-kompaniju, sada rizikuje da izgubi deo lojalnih klijenata upravo zbog rigidnijih pravila.

(Aero.rs)