Iran Er povukao najstariji Erbas A300 na svetu posle više od četiri decenije letenja

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Wikipedia

Jedan od najdugovečnijih putničkih aviona u istoriji avijacije zvanično je završio svoj radni vek. Iran Er povukao je iz upotrebe Erbas A300B4 sa registracijom EP-IBG, letelicu koja je važila za najstariji aktivni Erbas A300 na svetu.

Poslednji let avion je izveo u junu 2025. godine na ruti Džeda – Isfahan, čime je okončana njegova 41. godinu duga karijera.

Avion sa bogatom biografijom

Ovaj avion prvi put je poleteo 1984. godine, a u komercijalni saobraćaj ušao krajem 1986. Tokom karijere bio je u flotama finskih, turskih i britanskih prevoznika, pre nego što je 2009. stigao u Iran Er. Upravo u Teheranu doživeo je status legendarnog člana flote, redovno leteći na linijama širom Bliskog istoka i dalje.

Tokom svog životnog veka, EP-IBG je zabeležio skoro 72.000 sati naleta i više od 25.000 ciklusa, što je brojka karakteristična i za mnoge uskotrupne avione koji obavljaju višestruko više poletanja i sletanja od širokotrupnih.

Foto: Wikipedia

Simbol izdržljivosti i sankcija

Većina avio-kompanija povukla je A300 iz putničkog saobraćaja početkom 2000-ih, zamenivši ga modernijim tipovima poput Erbasa A330 ili Boinga 777. Međutim, Iran Er je bio prinuđen da drugačije vodi flotu – zbog međunarodnih sankcija koje su ograničavale pristup novim avionima.

Upravo zato EP-IBG nije bio samo avion, već i simbol snalažljivosti i izdržljivosti. Inženjeri Iran Era morali su da ulažu ogroman napor kako bi avion ostao u letnom stanju, dok je nabavka rezervnih delova postajala sve teža.

Avion je imao konfiguraciju sa dve klase i ukupno 254 sedišta – 17 u biznis i 237 u ekonomskoj klasi. Njegov dug radni vek pokazao je praktične granice održavanja aviona koji su odavno prevazišli industrijske standarde.

Foto: Wikipedia

Stanje u floti Iran Era

Nakon povlačenja ovog aviona, Iran Er u saobraćaju i dalje koristi nekoliko primeraka aviona A300-600R, prosečne starosti od oko 32 godine. To ih čini jednim od najstarijih širokotrupnih aviona u redovnom putničkom saobraćaju danas. Stručnjaci procenjuju da će i oni biti postepeno povučeni, osim ako se ne otvori mogućnost za nabavku savremenih zamena.

Erbas A300 bio je prvi širokotrupni dvomotorni avion na svetu, i upravo on je pozicionirao Erbas kao ozbiljnog konkurenta tada dominantnim proizvođačima Boingu i Mekdonald Daglasu. Njegov uspeh otvorio je vrata za razvoj kasnijih modela poput A330 i A350.

(Aero.rs)