Kineski C919 kasni: COMAC revidira ciljeve isporuke aviona

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Tanjug/AP/Chan Long Hei

Kineski proizvođač aviona COMAC navodno je morao da revidira ciljeve isporuke svoje porodice uskotrupnih mlaznjaka C919 jer kompanija kasni sa planiranim tempom proizvodnje. Umesto planiranog obima, sada očekuje da 2025. godine isporuči svega trećinu aviona koje je prvobitno planirala. Vest predstavlja značajan udarac za program, koji se smatra najboljom šansom Kine da uđe na unosno, ali zatvoreno tržište uskotrupnih aviona, kojim dominiraju Erbas (Airbus) i Boing (Boeing). Do sada su svi ugovori za C919 domaći, ali bi se to uskoro moglo promeniti, piše Simpleflying.

COMAC  će ove godine predati tek trećinu planiranih aviona

Prema navodima agencije Blumberg, COMAC  je ušao u novu godinu sa optimističnim planom da isporuči 75 aviona C919, što bi značilo gotovo jedan na svakih pet dana. Međutim, ubrzo se pokazalo da je taj cilj nedostižan. Naime, prema informacijama upućenih izvora, cilj je smanjen za dve trećine – COMAC sada očekuje da će do kraja 2025. godine biti isporučeno svega 25 primeraka C919. Razlog su uska grla u lancu snabdevanja.

Foto: Shutterstock

Na zvaničnom sajtu kompanije navodi se:

„Avion C919 je prvi uskotrupni mlaznjak za duže linije koji je Kina samostalno razvila u skladu sa međunarodnim standardima plovidbenosti i sa sopstvenim pravima intelektualne svojine. C919 ima konfiguraciju od 158 do 192 sedišta i dolet od 4.075 do 5.555 kilometara.“

Problemi u proizvodnji

Najveći kineski prevoznici – Er Čajna (Air China), Čajna Istern erlajns (China Eastern Airlines) i Čajna Sautern erlajns (China Southern Airlines) – glavni su korisnici C919, ali nijedna strana avio-kompanija do sada nije naručila ovaj avion. Prema podacima Rojtersa, ova tri prevoznika su zajedno očekivala 32 aviona tokom 2025, ali je do septembra ove godine isporučeno svega pet.

COMAC je u martu podigao godišnji cilj sa 50 na 75 aviona, ali je ubrzo morao da se suoči sa nizom prepreka koje su usporile proizvodnju. Jedan od ključnih problema bila je privremena zabrana izvoza CFM motora zbog trgovinskih tenzija između SAD i Kine. Iako je zabrana ukinuta tokom leta, šteta je već bila učinjena, pokazujući ranjivost programa koji zavisi od stranih delova. Među dobavljačima su i američke kompanije Hanivel (Honeywell) i GE Aerospace.

Foto: Tanjug/AP/Vincent Thian

Trenutno stanje flote

Čajna Istern ima 11 aviona C919 u floti i još 95 poručenih. Slede Er Čajna sa pet aviona i 100 porudžbina, i Čajna Sautern sa pet aviona i 95 narudžbina. Suparna erlajns (Suparna Airlines) i Tibet erlajns (Tibet Airlines) imaju po dva aviona u upotrebi i dodatnih 40 porudžbina.

Glavni problem programa i dalje ostaje privlačenje stranih kupaca. Iako nema zvaničnih ugovora, Rajaner (Ryanair) je pokazao otvorenost za ovu letelicu, dok Er Azija (AirAsia) vodi razgovore.

Prema podacima analitičke kuće Sirijum, tokom ovog meseca planirano je 2.167 letova sa C919, što predstavlja 350.056 raspoloživih sedišta i 265,6 miliona raspoloživih sedišta po milji (ASM). Letove uglavnom obavljaju Čajna Istern (1.106), Čajna Sautern (535) i Er Čajna (526), dok je Hongkong jedina destinacija van kopnene Kine.

(Aero.rs)