Boeing okončao proizvodnju legendarnog 777-300ER, najprodavanijeg širokotrupnog aviona u istoriji
Američki proizvođač aviona Boing završio je proizvodnju modela 777-300ER, čime je okončana jedna od najuspešnijih epoha u istoriji komercijalnog vazduhoplovstva. Prema pisanju specijalizovanog portala The Air Current, poslednji avion ovog tipa isporučen je 2024. godine, nakon čega je program zvanično zatvoren. U budućnosti će proizvodni kapaciteti u Sijetlu biti usmereni na novu generaciju 777X, dok će model 777 nastaviti da živi kroz kargo varijante.
Najuspešniji širokotrupac svih vremena
Od ulaska u saobraćaj 2004. godine, 777-300ER (Extended Range) zauzeo je centralno mesto u dugolinijskom putničkom saobraćaju. Sa doletom od preko 13.600 kilometara i kapacitetom za 392 putnika u dvoklasnoj konfiguraciji, postao je idealan izbor za interkontinentalne rute koje povezuju Evropu, Aziju i Ameriku. Tokom 21 godine proizvodnje, Boing je isporučio više od 830 primeraka ovog modela, što ga čini najprodavanijim širokotrupnim putničkim avionom svih vremena.
Najveći kupac bio je Emirates, koji je u svojoj floti imao više od 120 primeraka i time 777-300ER učinio okosnicom globalne mreže linija iz Dubaija. Među značajnim korisnicima našli su se i Singapore Airlines, Air France, Cathay Pacific, Turkish Airlines, Qatar Airways i druge velike interkontinentalne avio-kompanije.
Motori koji su promenili industriju
Ono što je izdvojilo 777-300ER od konkurenata bili su motori GE90, najveći turboventilatorski motori ikada ugrađeni na komercijalni avion. Njihova efikasnost u potrošnji goriva i pouzdanost omogućili su avio-kompanijama da smanje troškove, a putnicima obezbedili tišu i udobniju vožnju.
Zahvaljujući ovoj kombinaciji, 777-300ER je ubrzo postao simbol pouzdanosti i ekonomičnosti. Njegova fleksibilnost omogućila je prevoznicima da povezuju gradove na velikim udaljenostima bez potrebe za međusletanjima, što je dodatno promenilo način na koji se razvijao globalni saobraćaj.
Bezbednosna istorija: mali broj incidenata
Uprkos velikom broju proizvedenih primeraka i milionima sati naleta, 777-300ER je zadržao reputaciju aviona sa izuzetno dobrim bezbednosnim učinkom.
Najteži incident dogodio se 2016. godine, kada je avion kompanije Emirates na letu EK521 doživeo nesreću prilikom sletanja u Dubai. Svi putnici i članovi posade evakuisani su bez žrtava, dok je jedan vatrogasac izgubio život tokom gašenja požara.
Pored toga, tokom godina zabeleženi su manji incidenti prilikom sletanja i poletanja, ali nijedna nesreća nije ukazala na sistemske probleme u konstrukciji ili motorima.
U poređenju sa brojem obavljenih letova i prevezenih putnika, ovaj model ostaje zapamćen kao najbezbedniji širokotrupni avion u istoriji.
Nasleđe aviona koji je obeležio eru
Sa prestankom proizvodnje 777-300ER završava se jedno od najuspešnijih poglavlja u istoriji Boinga. Model će i dalje ostati u aktivnoj eksploataciji kod mnogih avio-kompanija, budući da avioni ove klase mogu da lete i do dve decenije u komercijalnoj upotrebi.
Istovremeno, nasleđe 777-300ER preuzima nova generacija 777X, koja donosi unapređenu aerodinamiku, veća krila sa sklopivim vrhovima i modernizovanu kabinu. Kargo verzije 777 nastaviće da igraju važnu ulogu u globalnom lancu snabdevanja, posebno s obzirom na rastuću potražnju za vazdušnim transportom robe.
Zbog svega što je doneo industriji, 777-300ER ostaće upisan kao avion koji je promenio lice dugolinijskog saobraćaja i postavio standarde koji će važiti još godinama.
(Aero.rs)