Rat za pilote: Zašto odlaze piloti iz Er Srbije?
Avio-industrija već godinama upozorava na problem nedostatka pilota. Pandemija je ubrzala penzionisanja i prerane odlaske iz profesije, a oporavak saobraćaja, širenje mreža i razvoj niskotarifnih i zalivskih kompanija stvorili su ogroman pritisak na tržište rada. Prema procenama avio-industrije do 2030. svetu će biti potrebno na desetine hiljada novih pilota, dok proces školovanja i obuke, koji je spor i izuzetno skup, ne može da prati taj tempo.
Najveći globalni prevoznici nude rekordne plate i benefite kako bi privukli i zadržali posade. U Evropi se među najbolje plaćenim pilotima izdvajaju kompanije Lufthanza, Er Frans/KLM, Svis, Britiš erlajns dok Rajaner i Viz er privlače mlađe pilote bržim karijernim napredovanjem i fleksibilnim radnim vremenom. Istovremeno, zalivske kompanije kao što su Emirejts, Katar ervejz i Etihad nude primanja koja premašuju standarde evropskog tržišta i time dodatno pogoršavaju problem odliva kadrova iz manjih nacionalnih avio-kompanija.
Nacionalni kontekst: Er Srbija pod pritiskom
Er Srbija trenutno raspolaže sa oko 250 pilota, od čega ih je 80 na ATR floti, 150 na avionima Erbas A319/A320/A330 i 14 na Embraerima. Zlatni standard u industriji za održavanje stabilnog reda letenja na mlaznim avionima jeste šest posada po avionu, ali uz rast mreže i naporne sezonske operacije, pritisak na posade postaje sve veći.
Samostalni sindikat saobraćajnih pilota Srbije (SSSPS), poslednjih godina redovno upozorava na umor i skraćene godišnje odmore. U pismu članovima od 26. avgusta 2025. naglašava se da je od prethodnog sastanka sa menadžmentom Er Srbije prošlo gotovo šest meseci, a osnovni zahtevi – povećanje zarada, značajno poboljšanje rostera i vraćanje umanjenog broja dana godišnjeg odmora – nisu mogli biti ispunjeni pre letnje sezone.
Dogovoreno je da će se o njima pregovarati tek po završetku sezone, što je, kako piše u saopštenju, izazvalo „povećano nezadovoljstvo pilota zbog veoma naporne sezone, uz skromne mogućnosti korišćenja odmora i bez finansijskog benefita u vidu povećanja zarade“.
Sindikat ističe da je paralelno s tim kompanija i dalje rasla, obarala rekorde u broju putnika i ostvarenom profitu, zbog čega se očekuje da i položaj pilota prati taj rast. U pismu se navodi i zabrinutost zbog povećanog odliva kadra, uz konstataciju da veliki broj pilota radi na dobijanju EASA dozvole i konkurisanju kod drugih prevoznika.
„Uslovi kakve trenutno nude kompanije sa Bliskog istoka poput Emirejtsa, Katara i Flaj Dubaija, ali i nama geografski bliži prevoznici poput Viz era, Anadolu Džeta i Rajanera, veoma su primamljivi – ne samo po zaradi, već i po benefitima, karijernom napredovanju i kvalitetu života. Ne smemo zaboraviti ni biznis avijaciju koja je sve prisutnija u regionu i nudi sve bolje uslove rada. Trenutno su zarade kod pomenutih prevoznika dva do dva i po puta veće u odnosu na naše“, poručuje sindikat.
Na kraju, iz sindikata je upućen i zahtev za novi sastanak na kojem bi se otvorili pregovori o poboljšanju uslova rada pilota, jer je to, kako navode, „neophodno radi očuvanja postojećeg kadra i privlačenja novih polaznika školovanja, što je preduslov za dalji rast i razvoj kompanije“.
Zaključci sa sastanka sa menadžmentom
Na sastanku pilota i izvršnog menadžmenta kompanije 4. septembra dogovoreno je nekoliko konkretnih mera koje bi trebalo da poprave položaj pilota. Najavljeno je povećanje zarada od oktobra, a tačan iznos povećanja će biti određen nakon konsultacija menadžmenta sa Ministarstvom finansija RS. Dogovorena je i promena modela obračuna produktivnosti za ATR flotu, kako bi se izjednačio mesečni učinak sa onim na mlaznoj floti.
Kao test faza uvodi se poboljšani roster za ATR posade, dok će od sledeće godine raspodela godišnjih odmora biti regulisana bidding sistemom, uz naglašavanje da se stari neiskorišćeni odmori više neće moći prenositi posle 30. juna. Piloti su zatražili i ukidanje kolektivnog kažnjavanja, na šta je menadžment odgovorio da će razmotriti relaksaciju kroz uvođenje dodatnih slobodnih dana, mogućnost putovanja u biznis klasi i dozvolu za fotografisanje dece u kokpitu dok je avion na zemlji.
Na sastanku se govorilo i o praktičnim stvarima, pa je obećano uređenje parkinga na aerodromu. Sindikat je najavio da će detalji o povećanju plata i drugim merama biti objavljeni čim budu zvanično usvojeni.
Talas odlazaka
Tokom 2025. Er Srbiju je napustilo najmanje 15 pilota, koji su najčešće odlazili u Viz er, Anadolu Džet i Flaj Dubai. Nedavno, srpska nacionalna avio-kompanija je raspisala konkurs za prijem novih pilota, na koji je stiglo oko 200 prijava. Međutim, kako saznaje portal Aero.rs, svega četrdesetak kandidata dostavilo je kompletnu i validnu dokumentaciju, što jasno pokazuje koliko je teško pronaći dovoljno obučenih i licenciranih kadrova, spremnih da nakon školovanja budu uključeni u saobraćaj.
Dodatni problem predstavlja činjenica da veliki broj domaćih pilota aktivno radi na konverziji postojećih licenci u EASA standard, kako bi stekli uslove za zapošljavanje u evropskim kompanijama. Proces uključuje polaganje dodatnih teorijskih ispita, medicinska testiranja i praktične provere, a najčešće se sprovodi u Zagrebu, Budimpešti i Bratislavi, gde postoje sertifikovani centri.
Kada jednom dobiju EASA dozvolu, srpski piloti ulaze u znatno širu bazu kandidata i postaju konkurentni na tržištu rada u čitavoj Evropi. Za mnoge to znači i presudni korak ka kompanijama koje nude znatno veće plate, povoljnije uslove rada i brži karijerni napredak.
Šira perspektiva
Odlazak pilota iz Er Srbije deo je globalnog trenda. Razlika je u tome što nacionalne i regionalne avio-kompanije imaju znatno manji manevarski prostor da se nadmeću sa bogatim prevoznicima sa Bliskog istoka ili brzorastućim niskotarifnim gigantima. Međutim, i u većim sistemima situacija nije mnogo stabilnija – piloti odlaze i iz kompanija poput Viz era, tražeći još bolje uslove i veće plate u konkurentskim avio-kompanijama.
Stabilan broj posada, kao i kontinuiran priliv mladih pilota, presudni su za normalno funkcionisanje avio-kompanije. Bez toga, dolazi do poremećaja reda letenja, otkazivanja i smanjenja mreže linija, što direktno pogađa putnike i tržišni ugled. Upravo zato sve više prevoznika ulaže u sopstvene akademije i programe za obuku, pokušavajući da obezbede buduće kadrove.
„Bez jasnog plana za povećanje zarada, uređenje odmora i rasterećenje rasporeda, Er Srbija neće moći da zadrži pilote.“
Dokle god jaz u primanjima, odmoru i mogućnostima napredovanja bude postojao, borba za pilote ostaće jedan od najvećih izazova ne samo za Er Srbiju, već i za čitavu evropsku avio-industriju.
(Aero.rs)