EU objavila izveštaj: Srpsko vazduhoplovstvo na evropskom putu, ostali kandidati sa mešovitim rezultatima
Evropska komisija objavila je Godišnji izveštaj o napretku za 2025. godinu, kojim se ocenjuje stanje i reformski učinak zemalja kandidata i potencijalnih kandidata za članstvo u Evropskoj uniji. U izveštaju se analizira u kojoj su meri države Zapadnog Balkana, kao i Turska, Ukrajina, Moldavija i Gruzija, uskladile svoje zakonodavstvo i institucije sa pravnim tekovinama Evropske unije – poznatim kao acquis communautaire. Dokument obuhvata političke i ekonomske kriterijume, vladavinu prava, funkcionisanje institucija i napredak po pojedinačnim pregovaračkim poglavljima, među kojima je i Poglavlje 14 – Transportna politika, koje uključuje oblast civilnog vazduhoplovstva. Portal Aero.rs imao je uvid u ove dokumente i donosi vam pregled najzanimljivijih ocena Evropske Komisije.
Iako Godišnji izveštaj Evropske komisije nije pravno obavezujući dokument, on ima značajnu političku težinu, jer služi kao osnova za odluke država članica EU o daljim koracima u procesu proširenja – uključujući otvaranje i zatvaranje pregovaračkih poglavlja, kao i dodelu finansijske pomoći kroz instrumente pretpristupne podrške (IPA).
Srbija: Dobar nivo usklađenosti u vazduhoplovstvu, inspekcija EASA bila u junu
U izveštaju Evropske komisije navodi se da u smeru "opštih pravnim tekovinama EU, Srbija treba da finalizuje i usvoji svoju Nacionalnu strategiju transporta, obezbeđujući transparentan i inkluzivan proces konsultacija. Nakon toga, Srbija treba da ažurira glavni transportni plan i da ga integriše sa kapitalnim budžetiranjem".
"Poboljšanje administrativnih kapaciteta u sektoru drumskog i železničkog saobraćaja trebalo bi da se nastavi. Srbija aktivno učestvuje u radu Transportne zajednice (TCT) i sprovela je pet akcionalih planova TCT-a, koji su završeni 2024. godine. Srbija bi sada trebalo da se fokusira na sprovođenje nove generacije akcionalih planova za period 2025–2027. Za veće transportne aglomeracije potrebno je razviti planove održive urbane mobilnosti koji poštuju ekološke i socijalne standarde, u skladu sa praksom EU".
Srpsko vazduhoplovstvo "održava dobar nivo usklađenosti sa pravnim tekovinama EU. Dobar nivo primene bezbednosnih propisa EU u oblasti licenciranja letačkih posada (FCL - Flight Flight Crew Licensing) potvrđen je tokom inspekcije Evropske agencije za bezbednost vazduhoplovstva (EASA) sprovedene u junu 2025. godine", o čemu je Aero.rs tada pisao.
U izveštaju Evopska komisija napominje da "nije ostvaren napredak u ukidanju suspenzije članova zakona koji se odnose na licenciranje avio-prevoznika, niti u normalizaciji režima donjeg vazdušnog prostora iznad Kosova."
Za teritoriju Kosova - uz napomenu da naziv "ne prejudicira stavove o statusu i u skladu je sa Rezolucijom SB UN 1244/1999 i mišljenjem Međunarodnog suda pravde" - navodi da se vazdušni saobraćaj "i dalje suočava sa brojnim izazovima koji proizilaze iz činjenice da Kosovo nije član više međunarodnih organizacija civilnog vazduhoplovstva". KFOR, pod vođstvom NATO, i dalje upravlja i koordinira kosovski vazdušni prostor.
"Institucionalni nedostaci Agencije za pružanje usluga u vazdušnoj plovidbi i Uprave civilnog vazduhoplovstva, kao i nedostatak prihoda od upravljanja vazdušnim prostorom, ostaju nerešeni problemi. Uprkos dva preostala pitanja za završetak prve faze obaveza iz Sporazuma o Zajedničkom evropskom vazduhoplovnom prostoru (ECAA), usvojeno je pet propisa iz druge faze tog sporazuma, koji se odnose na bezbednost vazduhoplovstva", stoji u izveštaju EK
Crna Gora: Napredak u usklađivanju sa tehničkim pravilima EU, ali izazovi u okviru Single European Sk
Što se tiče opštih pitanja transporta, u Crnoj Gori nije ostvaren napredak u ažuriranju nacionalne strategije razvoja transporta, smatra Evropska komisija. Sprovođenje akcionalnih planova bilo je sporo do umereno. Međuresorsna koordinacija transportnih politika i dalje predstavlja izazov, posebno u oblastima bezbednosti saobraćaja i prevoza opasne robe. Nije ostvaren napredak u razvoju planova održive urbane mobilnosti.
U oblasti vazduhoplovstva, Crna Gora je "ostvarila dobar napredak u usklađivanju tehničkih aspekata upravljanja vazdušnim saobraćajem (ATM), ali još uvek mora da reši ključna pitanja u vezi sa usklađivanjem sa Regulativom o jedinstvenom evropskom nebu (SES 2+), koja se odnose na pitanje zajedničkog pružaoca usluga u vazdušnoj plovidbi sa Srbijom (SMATSA, op. aut.), kao i da sprovede pravila o shemama performansi i naplati naknada, te o ocenjivanju usklađenosti ATM sistema na zemlji, navodi se u izveštaju
U februaru 2025. godine, Skupština je ratifikovala izmene Sporazuma o Zajedničkom evropskom vazduhoplovnom prostoru (ECAA) i njegovog Aneksa I, koji se odnose na pravila primenljiva na civilno vazduhoplovstvo.
Dobar nivo primene bezbednosnih propisa EU u oblasti licenciranja letačkih posada potvrđen je tokom inspekcije EASA sprovedene u februaru 2025. godine. Crna Gora se kreće ka drugoj fazi sprovođenja ECAA sporazuma, ali i dalje mora da reši preostala pitanja u vezi sa konkurencijom i državnom pomoći.
Bosna i Hercegovina: Zastoj u reformama, nedostatak kadrova i potreba za usklađivanjem sa ECAA sporazumom
U pogledu opštih transportnih pravnih tekovina EU, Bosna i Hercegovina sprovodi strategiju transporta važeću do 2030. godine; ažurirana strategija sa realnijim merama i rokovima još nije usvojena, primećuje Evropska Komisija u izveštaju. Reforme u transportnom sektoru nedovoljne su već nekoliko godina. Država treba da ubrza sprovođenje obaveza u svim vidovima transporta. Aktivnosti su uglavnom usmerene na infrastrukturne projekte, dok se malo ili nimalo pažnje ne posvećuje ispunjavanju obaveza iz Ugovora o Transportnoj zajednici (TCT), njegovih akcionalnih planova i elemenata Strategije pametne i održive mobilnosti za Zapadni Balkan, smatra EK.
Zakon o civilnom vazduhoplovstvu iz 2009. godine "i dalje treba da se uskladi sa zahtevima Sporazuma o Zajedničkom evropskom vazduhoplovnom prostoru (ECAA). Vlasti treba da nastave napore na rešavanju hroničnog nedostatka adekvatno obučenog i kvalifikovanog osoblja unutar Direkcije za civilno vazduhoplovstvo Bosne i Hercegovine (BHDCA), što povećava rizike u oblasti nadzora bezbednosti.", preporučuje ovaj izveštaj EK.
"Bosna i Hercegovina još nije počela da razvija svoju politiku, institucije, zakonski i regulatorni okvir za multimodalni transport, niti je usklađena sa pravnim tekovinama EU o kombinovanom transportu. Nije ostvaren napredak u pogledu prava putnika EU, iako je zakonodavstvo o pravima putnika u avio-saobraćaju uglavnom usklađeno sa pravnim tekovinama EU", navodi se.
Severna Makedonija: Dobar nivo usklađenosti, potrebne dalje reforme u bezbednosnom nadzoru
U oblasti vazduhoplovstva, Severna Makedonija je zadržala dobar nivo usklađenosti sa pravnim tekovinama EU i delimično se uskladila sa propisima o bezbednosti vazduhoplovstva tokom perioda izveštavanja.
Potrebno je dodatno raditi na preostalim oblastima regulative, u skladu sa preporukama iz procene sprovedene 2024. godine u okviru ECAA. IT sistem za sertifikaciju unapređen je u okviru Agencije za civilno vazduhoplovstvo, kako bi bio u skladu sa standardima EU, navodi Evropska komisja
Potrebni su dodatni napori Agencije za rešavanje nalaza Evropske agencije za bezbednost vazduhoplovstva (EASA) u vezi sa nadzorom bezbednosti službi kontrole letenja. Nezavisno funkcionisanje pružaoca usluga u vazdušnoj plovidbi mora biti očuvano.
Moldavija: Više od polovine propisa EU preneto u zakonodavstvo, ali delimična usklađenost u navigaciji i aerodromimaU oblasti vazduhoplovstva, Moldavija je uglavnom usklađena sa pravnim tekovinama EU, jer je u svoje zakonodavstvo implementirala više od polovine pravnih akata navedenih u okviru Sporazuma o Zajedničkom vazduhoplovnom prostoru EU–Moldavija, navodi izveštaj.
Moldavija ima dobar nivo usklađenosti sa pravilima EU u više ključnih oblasti, uključujući pristup tržištu, bezbednost, zaštitu, životnu sredinu, socijalne aspekte i zaštitu potrošača. Međutim, usklađenost sa pravilima o uslugama u vazdušnoj plovidbi, kao i sa zakonodavstvom o aerodromima (naknade i zemaljske usluge), ostaje delimična. Kada je reč o zaštiti prava putnika u avio-saobraćaju, regulatorni okvir je samo delimično usklađen sa relevantnim propisima EU. Moldavija treba da reši preostala otvorena pitanja.
Albanija: Zadržan dobar nivo bezbednosti, ali bez novog napretka u sprovođenju EU pravila
U oblasti vazduhoplovstva, inspekcija Evropske agencije za bezbednost vazduhoplovstva (EASA) sprovedena u maju 2025. godine potvrdila je dobar nivo primene propisa EU o bezbednosti letenja u domenu licenciranja letačkih posada, kao i u Srbiji i Crnoh Gori.
Nije zabeležen dalji napredak u sprovođenju pravnih tekovina EU. U oblasti multimodalnog transporta, Albanija se još nije uskladila sa Direktivom o kombinovanom transportu. Nije bilo novih dešavanja u vezi sa pravima putnika, iako je zakonodavstvo o pravima putnika u avio-saobraćaju uglavnom usklađeno sa EU propisima.
Turska: Bez napretka u održivim gorivima i nerešena bezbednosna pitanja u prostoru Nikozije
U oblasti vazduhoplovstva, Turska još nije usvojila nacionalno zakonodavstvo o održivom avio-gorivu, a rok za njegovo donošenje i sprovođenje ostaje nejasan. Turska je otvorila 58. međunarodni aerodrom u zemlji, u Čukurovi.
Nedostatak adekvatne komunikacije između centara kontrole letenja u Turskoj i Kipru i dalje ugrožava bezbednost letenja u informacionom regionu Nikoziје, što zahteva operativno rešenje. Turska i dalje ne prihvata princip imenovanja avio-prevoznika EU u svojim sporazumima o vazdušnim uslugama sa državama članicama, što je jedno od temeljnih načela unutrašnjeg tržišta EU u avijaciji.
Gruzija: Nema pomaka u civilnom vazduhoplovstvu i multimodalnom transportu
U celom izveštaju Eevropske komisje za Gruziju se navodi samo da "nije ostvaren napredak u oblasti civilnog vazduhoplovstva i multimodalnog transporta" i da se "Gruzija se još nije uskladila sa Direktivom o kombinovanom transportu".
Ukrajina: Vazdušni saobraćaj i dalje obustavljen, delimično usklađivanje sa EU pravilima u toku
Civilni vazdušni saobraćaj u Ukrajini i dalje je obustavljen zbog zatvorenog vazdušnog prostora. Iako je regulatorno usklađivanje sa pravilima EU u toku, revizija liste propisa za prenos Sporazuma o Zajedničkom vazduhoplovnom prostoru EU, Ukrajina još nije sprovedena, navodi Evropska komijsa u izveštaju.
Ukrajina je delimično usklađena sa Uredbom o avio-uslugama, kao i sa Uredbom o osiguranju. Kada je reč o pravnim tekovinama EU koje se odnose na aerodrome, Ukrajina treba da uloži napore da svoje zakonodavstvo uskladi sa propisima EU o raspodeli slotova (posebno u pogledu uspostavljanja nezavisnog koordinatora slotova), kao i sa pravilima o aerodromskim taksama i zemaljskom opsluživanju.
(Aero.rs)