Dubai Airshow 2025: Povratak Boinga i istorijski nastup kineskog COMAC-a

Vreme čitanja: oko 2 min.

Ovogodišnji vazduhoplovni sajam u Dubaiju (Dubai Airshow 2025) otvoriće vrata za tri dana i već sada je jasno da će 2025. biti izdanje koje prevazilazi prethodna po obimu, međunarodnom značaju i industrijskom interesovanju. Manifestacija se održava od 17. do 21. novembra na aerodromu Al Maktum (Al Maktoum International Airport – DWC), koji se ubrzano razvija u budući glavni avio-čvor emirata. Program je koncipiran tako da tokom pet dana okupi najvažnije aktere civilnog i vojnog vazduhoplovstva, a očekuje se i najveći broj izloženih aviona do sada — više od 200.

Dubai Airshow 2025 postaje centralno mesto gde se prepliću komercijalni interesi, tehnološke inovacije i geopolitičke ambicije država koje intenzivno modernizuju svoje flote. Avio-kompanije iz celog sveta su najavile prisustvo, dok globalna industrija ulazi u novu fazu ubrzanog naručivanja aviona, što dodatno podiže značaj ovogodišnjeg izdanja.

Povratak Boinga i ambicije kineskog COMAC-a

Foto: Shutterstock/Falcons Spotters

U prvom planu ovogodišnjeg sajma biće povratak Boinga u aktivni letački program. Nakon duge pauze i odsustva sa Pariza ranije ove godine, američki proizvođač izabrao je Dubai kao mesto gde će se 777X ponovo predstaviti pred stručnom publikom. Očekuje se da će njegova letačka demonstracija biti najpraćeniji trenutak sajma, posebno zato što ovaj model i dalje izaziva globalnu pažnju kao najznačajniji dugolinijski avion u razvoju.

Boing će u Dubaiju prikazati i svoj vojni program, uključujući P-8 Posejdon, C-17 Globemaster III, F-15 i helikopterske platforme koje se u regionu tradicionalno prate sa velikim interesovanjem. Kompanija nastoji da obnovi poverenje i učvrsti poslovne odnose sa državama Zaliva, gde se nalaze i neki od najvećih korisnika širokotrupnih aviona.

Foto: Shutterstock

Istovremeno, mnogo pažnje privlači i kineski COMAC, koji će prvi put nastupiti na dubaijskom sajmu sa dva putnička aviona — C919 i potpuno novim C909. Ovaj nastup predstavlja važan trenutak za kinesku industriju civilnog vazduhoplovstva, jer je reč o prvom punom međunarodnom predstavljanju dve komercijalne platforme istovremeno. Interesovanje je posebno izraženo u državama Afrike i Azije koje tragaju za alternativom zapadnim proizvođačima, a Dubai se nameće kao idealna scena za takav iskorak.

Industrijske teme koje oblikuju kraj decenije

Foto: Tanjug/AP Photo/Kamran Jebreili

Pored prostornih i letačkih demonstracija, ovogodišnji Dubai Airshow snažno naglašava tehnologije koje će definisati budućnost avijacije. Očekuje se veliki broj panela posvećenih održivim gorivima, digitalizaciji operacija, modernim pristupima kontroli letenja i sve većoj integraciji bespilotnih platformi u civilni sektor. UAE poslednjih godina značajno investira u ove oblasti i pozicionira se kao jedan od predvodnika tehnoloških promena u regionu.

U danima pred otvaranje očekuju se finalne potvrde za letački program, objave porudžbina i dolazak aviona iz severne Afrike, Evrope, Severne Amerike i istočne Azije. Kako se približava 17. novembar, tempo najava ubrzava se iz sata u sat, a Dubai ponovo postaje centar globalne avijacije na kraju godine. Portal Aero.rs pratiće pripreme i sve važne objave, kao i događaje tokom samog sajma, uz detaljne izveštaje i analize.

(Aero.rs)