Još jedna evropska avio-kompanija prestala da postoji: SmartLynx Airlines okončao operacije posle tri decenije
Letonska avio-kompanija SmartLynx Airlines, poznata po kargo, čarter i vet lizing / ACMI poslovanju, zvanično je obustavila sve komercijalne operacije 24. novembra 2025. godine. Time je zaokružena era duga više od 30 godina, tokom kojih je ovaj prevozilac bio jedan od važnih ACMI dobavljača kapaciteta evropskim avio-kompanijama.
Vest je potvrđena u saopštenju objavljenom juče popodne na zvaničnoj LinkedIn stranici kompanije. SmartLynx je naveo da odluka sledi nakon detaljne analize finansijske situacije i dugoročnih izgleda poslovanja.
„Od danas obustavljamo naše komercijalne operacije. Ova odluka doneta je nakon detaljne procene naše situacije i dugoročnih izgleda i nije doneta olako“, navodi se u saopštenju. Kompanija je istakla da je nastala „kao mala letonska avio-kompanija sa velikim snovima“ i da je tokom više od 33 godine izrasla „u međunarodnu porodicu poznatu po izdržljivosti, prilagodljivosti i duhu koji se nikada nije predavao“.
Promena vlasništva i pravna zaštita
Gašenje operacija usledilo je samo nekoliko nedelja nakon što je SmartLynx ušao u proces pravne zaštite od poverilaca. Istovremeno je došlo i do promene vlasništva, što je dodatno ukazalo na finansijski pritisak pod kojim se kompanija našla. Prema dostupnim informacijama, menadžment uz podršku investicionog fonda iz Holandije preuzeo je kontrolu nad kompanijom početkom meseca.
Analitička kuća Cirium navodi da su poslednji planirani letovi pod oznakom SmartLynx-a bili domaći letovi u Indiji u ime avio-kompanije IndiGo 9. novembra.
Rastući finansijski problemi
Ch-aviation i drugi izvori ukazuju da je kombinacija dugova, slabijeg zimskog ACMI tržišta i raskida ugovora sa klijentima dovela do toga da SmartLynx više ne može da održi održivo poslovanje. Deo flote registrovane u Letoniji već je prizemljen, dok se očekuje dalji pravni postupak koji bi mogao uključiti stečaj ili likvidaciju letonskog entiteta.
Flota i razvoj
SmartLynx je osnovan 1992. godine pod imenom Lat Charter, a operacije je započeo godinu dana kasnije, koristeći Tupoljev Tu-134B-3 i Jakovljev Jak-42D. Kompanija je 2008. godine dobila sadašnje ime i postepeno modernizovala flotu prelaskom na avione Airbus A320 i Boeing 767.
Prema poslednjim podacima ch-aviationa, SmartLynx je u trenutku prekida operacija raspolagao flotom od 14 uskotrupnih aviona Airbus A320ceo porodice. Najmlađi A320-200 u proseku su imali 18 godina, dok je jedini Airbus A321-200P2F bio star gotovo 27 godina.
Tokom poslednjih godina kompanija je ušla i u kargo segment, uvodeći konvertovane Airbus A321 kargo avione. Zahvaljujući modelu vet lizinga, SmartLynx je obezbeđivao kapacitete brojnim evropskim i međunarodnim prevoznicima, uključujući easyJet i Air Peace.
Emotivno obraćanje
U saopštenju objavljenom 24. novembra SmartLynx se zahvalio zaposlenima, klijentima i partnerima.
„Ovi trenuci, koje su stvorile hiljade posvećenih kolega tokom tri decenije, predstavljaju pravo nasleđe SmartLynx-a. Hvala što ste verovali u nas, leteli sa nama i rasli zajedno sa nama“, poručila je kompanija.
Iako su operacije obustavljene, SmartLynx navodi da će „duh koji je izgrađen zajedno uvek leteti“.
Operacije SmartLynx Malta i SmartLynx Estonia zasad nisu zvanično obustavljene i prema poslednjim podacima deo letova se i dalje realizuje pod njihovim AOC-ima.
(Aero.rs)