Zašto Boeing neće isporučiti prvo najstarije primerke aviona 777X?
Više aviona Boeing 777X iz prvih serija nalazi se u skladištima već pet godina, ali to ne znači da će oni biti prvi isporučeni kada program konačno krene 2027. godine. Kako prenosi Simple Flying sa Dubai Airshowa 2025, Boing je potvrdio da će prvi korisnici dobiti novije primerke, dok najstariji trupovi zahtevaju dodatne tehničke modifikacije kako bi dostigli današnji standard.
U trenutku prvog leta 777X, Boing je već imao završene konstrukcije čija je izrada počela godinama ranije. Starost aviona računa se od prvog leta, pa se ti primerci zvanično vode kao novi, ali njihove konstrukcije nastale su još pre 2019. godine. Tokom perioda dugih kašnjenja, tehničke specifikacije modela su menjane, što je stvorilo jaz između prvih i najnovijih primeraka.
Boing potvrdio: novije jedinice prve odlaze kupcima
Potpredsednik Boinga za komercijalni marketing, Daren Hals, rekao je za Simple Flying da su avioni koji su sada na proizvodnoj traci već usklađeni sa aktuelnim tehničkim zahtevima. Ti primerci biće prvi isporučeni Lufthanzi i drugim ranim kupcima, dok će stariji trupovi naknadno proći kroz program modifikacija.
Prema njegovim rečima, najstarije konstrukcije izgrađene su prema ranijim, sada zastarelim specifikacijama. Zbog toga je neophodno da se svaki pojedinačni avion prilagodi konfiguraciji koja će biti predmet sertifikacije Federalne uprave za avijaciju (FAA). Boing planira da taj proces odvija postupno, paralelno sa početkom serijske isporuke.
Redosled isporuka ne prati hronologiju proizvodnje
Ovakav pristup neuobičajen je u industriji širokotrupnih aviona, gde se isporuke obično odvijaju redosledom proizvodnje. Kod 777X situacija je obrnuta: noviji primerci smatraju se "čistima" u tehničkom smislu, dok su najraniji trupovi svojevrsni prelazni modeli koji moraju proći dodatne radove.
Očekuje se da Boing posle sertifikacije podigne ritam proizvodnje na tri do pet aviona mesečno, pa će razmak između prvih korisnika biti vrlo mali, svega nekoliko nedelja.
Najskuplji program u istoriji Boinga
Višegodišnja kašnjenja i promenjene tehničke specifikacije koštale su kompaniju više od 15 milijardi dolara. U međuvremenu, Erbas je iskoristio prazninu na tržištu širokotrupnih aviona uz snažnu potražnju za interkontinentalnim letovima.
Boing i dalje računa da će 777X postati glavni model za dugolinijske rute tokom narednih decenija, ali put do početka isporuka ostaje složen, a prvi serijski avioni sada su u završnoj fazi izrade prema najnovijim standardima.
(Aero.rs)