Drugi MC-21 sa ruskim komponentama započeo sertifikacione letove u Žukovskom
Sertifikaciona ispitivanja ruskog aviona MC-21 ulaze u novu fazu nakon što je u Žukovskom započet program letnih proba drugog primerka opremljenog isključivo domaćim sistemima. Kako prenosi portal RuAviation, avion sa serijskim brojem 73057 obavio je prvi let u okviru ovog procesa 25. novembra, nedugo nakon povratka iz Irkutska. Time je znatno proširen obim testova u programu koji je ključan za komercijalnu budućnost ovog modela.
Prema podacima Ujedinjene korporacije za avio-industriju (UAC), posada se tokom tog uvodnog leta fokusirala na procenu uzdužne i bočne stabilnosti, kao i na odziv komandi u različitim fazama leta. Probnu posadu činili su iskusni piloti Jakovljeva, uključujući Olega Mutovina, Heroja Rusije, zajedno sa inženjerskim timom koji je pratio rad sistema u realnim uslovima.
Letelica 73057 je 13. novembra preletela više od 4.300 kilometara na ruti Irkutsk–Žukovski, što je označilo završetak fabričkih ispitivanja. Prelet je izveden bez međusletanja, na visinama između 36.000 i 37.700 stopa, uz potrošnju od oko 15 tona goriva. Ovaj segment se smatra važnim, jer je potvrdio funkcionalnost brojnih novih domaćih sistema u dugotrajnom krstarenju.
Uvođenje drugog aviona u kampanju ima značajnu težinu za ceo projekat, ističe Anatolij Gajdanski, prvi zamenik generalnog direktora i rukovodilac inženjerskog centra Jakovljev. Prvi primerak, avion 73055, već učestvuje u ranijim fazama testiranja i nosi deo novih ruskih podsistema, ali tek sada program dobija širinu potrebnu za ubrzano sertifikaciono ispitivanje.
Avion 73057 integriše veliki broj domaćih komponenti koje su razvijene kao zamena za ranije uvozne sisteme. Među njima su interfejs pilotskih komandi, aktuatori sistema upravljanja i visokog uzgona, električne instalacije, avionički paket sa domaćim sistemom upravljanja letom, sistem klimatizacije, sistem prikupljanja i obrade letnih podataka, kočioni sklop, kao i glavni i pomoćni pogonski agregati.
Zvaničnici naglašavaju da je cilj da se kompletna verzija MC-21 sa zamenjenim komponentama sertifikuje do kraja 2026. godine. Glavni konstruktor Vitalij Nariškin navodi da će program zahtevati oko 220 do 230 letova, a deo specijalizovanih testova biće obavljen u Arhangelsku, gde se prirodni uslovi koriste za ispitivanja sistema protiv zaleđivanja.
Dodavanjem drugog aviona u kampanju, projekt MC-21 ulazi u fazu intenzivnog ispitivanja koja će odrediti tempo njegovog dolaska u komercijalnu upotrebu, dok se ruska avio-industrija oslanja gotovo isključivo na domaće komponente zbog režima sankcija i ograničene dostupnosti stranih sistema.
(Aero.rs)